Kaksi kysymystä joukkueurheilusta paljon tietäville
1) Miten joukkue valitsee yleensä kapteeniston itselleen? Salainen lippuäänestys, huutoäänestys saunaillassa? Millä perusteilla, mitä kapteenin tehtäviin kuuluu käytännössä?
2) Onko valmentajalta sopivaa kysyä, miksi minua ei valita avaukseen tai miksi en ehkä pääse pelaamaan ollenkaan, en edes vaihtopenkille asti? Saako tällaista kysyä vai pitääkö vain hiljaa tyytyä kohtaloonsa ja arvuutella valkun aivoituksia? Onko valmentajilla yleensä tapana avoimesti kertoa esimerkiksi perustelut avauksen pelaajien valinnalle?
Kommentit (6)
Joukkuelaji, jossa pelaajien isät ovat valmentajina?
Mulla kokemusta futiksesta ja lätkästä lasten kautta ikäluokista 5-16 vuotta.
1) Pienimmillä valmentaja ilmoittaa, teineillä useimmiten salainen äänestys (joskus valmentaja antanut vain muutaman joista valita), mutta joskus isommillakin valmentajan ilmoitus. Usein perusteena ahkera treenaaja joka näyttää hyvää esimerkkiä ja innostaa muitakin sekä peleissä että treeneissä. Asenne tärkeintä, mutta harvoin on joukkueen huonoin pelaaja.
2) Noista on hyvä kysyä kahdenkesken valmentajalta, ei siis siinä pelin alkaessa/aikana. Usein perusteena siinä, ettei pääse edes vaihtopenkille, on esim. lintsaus treeneissä. Ehdottomasti kannattaa kysyä, ja varsinkin kysyä sitä, mitä voisi tehdä tilanteen muuttamiseksi. Onko esim. joku osa-alue, jota kannattaisi erityisesti harjoitella. Minun kokemukseni mukaan valmentajat vain ilmoittavat kokoonpanot, eivätkä siinä kommentoi valintojaan, ellei ole jokin selkeä syy esim. "Maija pelaa tänään maalissa, koska Liisa on nyrjäyttänyt nilkkansa"
1) Jokainen joukkue päättää tämän ihan itse
2) kannattaa kysyä, koska sitten saatta oppia mikä osa-alue vaatii vielä treenaamista ja voi kehittyä.
T: 30v neljää eri joukkuelajia enemmän siellä "kuskaa, kannusta ja kustanna" -osastolla nähneenä
Vierailija kirjoitti:
2) kannattaa kysyä, koska sitten saatta oppia mikä osa-alue vaatii vielä treenaamista ja voi kehittyä.
T: 30v neljää eri joukkuelajia enemmän siellä "kuskaa, kannusta ja kustanna" -osastolla nähneenä
No, lapsilla ja joskus nuorillakin joukkue ei kyllä päätä kapteenia aina itse. Lapsilla varsinkin on yleistä, että valmentaja valitsee kapteenin. Joissain pikkujunnujen joukkueissa myös kierrätetään kapteenivuoroa niin että kaikki pääsevät sitä kokeilemaan.
Jos haluaa kysyä perusteita avaukseen tms. valintoihin, kannattaa ehdottomasti tehdä se kuten joku tuossa yllä neuvoo, rauhallisella hetkellä ja rauhallisella mielellä pelitilanteen ulkopuolella. Valmentajat saattavat kauden alussa yleisellä tasolla kertoa perusteluista, jotka vaikuttavat avaukseen tai kokoonpanoon pääsemiseen tai peliaikaan. Mutta sitten pelikohtaisesti kokoonpanot yleensä vain ilmoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lapsilla ja joskus nuorillakin joukkue ei kyllä päätä kapteenia aina itse. Lapsilla varsinkin on yleistä, että valmentaja valitsee kapteenin. Joissain pikkujunnujen joukkueissa myös kierrätetään kapteenivuoroa niin että kaikki pääsevät sitä kokeilemaan.
Jos haluaa kysyä perusteita avaukseen tms. valintoihin, kannattaa ehdottomasti tehdä se kuten joku tuossa yllä neuvoo, rauhallisella hetkellä ja rauhallisella mielellä pelitilanteen ulkopuolella. Valmentajat saattavat kauden alussa yleisellä tasolla kertoa perusteluista, jotka vaikuttavat avaukseen tai kokoonpanoon pääsemiseen tai peliaikaan. Mutta sitten pelikohtaisesti kokoonpanot yleensä vain ilmoitetaan.
Niin, mitäpä mä tästä kolmen lapsen ja tosiaan neljän lajin (ja neljän seuran) 15v kokemuksella tietäisin, mutta: kapteeni on valittu suljetulla lippuäänsetyksellä pelaajien kesken, valmentajat ovat valinneet kapteenin, joukkueenjohtaja on valinnut kapteenin, valkut on valinneet 4, joista porukka on äänestänyt kapteenin. noi ainakin kaikki on ollut käytössä mun lapsilla. Nimenomaan 9-12 vuotiaana, sitä nuoremmilla tosiaan joka peliin oli oma kapteeni. Sitten kun ollaan junnuja, pelaajat valitsevat. usein miten.
1. Äänestetään ihan lippuäänestyksellä. Kapteenistoon valitaan yleensä kokeneita järkityyppejä, jotka ovat hyviä tsemppaamaan muuta porukkaa, niitä kopin johtohahmoja. Kapteeni edustaa kentällä muuta joukkuetta eli hoitaa pidemmät puheet tuomariston kanssa jne.
2. Riippuu kai paljon valmentajasta, mutta yleensä ei kyllä syitä pahemmin kysellä. Valmentaja päättää, ketkä pelaa.