Kuinka tarkkaa tullin kanssa?
Olen tilannut ensimmäistä kertaa koskaan enemmän tavaraa EU:n ulkopuolelta, ja nyt ne pitäisi tullata. En ole aiemmin tehnyt nettitullausta ja pähkäilen nyt, kuinka tarkkaa se on. Siis kun paketissani on niin marginaalisia tuotteita, ettei niille löydy, tai en keksi mihin kategoriaan ne menisivät. Esimerkiksi suti, jota käytetään teetarjottimen puhdistamiseen - ei hajuakaan, miten tällainen pitäisi tullata, on vain parin dollarin arvoinen. Voinko esim. lisätä tuon tuotteen arvon tilaamieni keramiikka-astioiden hintaan, joille löytyy joku järkevä kategoria tullin sivuilta? Teen kohdalta löytyy vaihtoehdot vain mustaan ja vihreään teehen, mutta minulla on myös muuta teetä - voinko vain lisätä sen jompaan kumpaan noista kategorioista? Kiitos, jos joku viitsii auttaa! En tosiaan yhtään tiedä, kuinka tarkkana tässä pitää olla eikä tarkoituksenani ole todellakaan tehdä mitään tahatonta tai tahallista tullihuijausta.
Kommentit (5)
Laittaisin tuon teetarjotinsudin ihan vaan keittiötarvikkeisiin, luulisi sieltä sellainen osasto löytyvän.
Kiitos vastauksista! Joo, taidan laittaa sudin keittiötarvikkeisiin. :) Oma luovuus ei oikein toiminut, kun on niin uutta hommaa tämä, mutta onneksi täältä löytyi mielikuvitusta ja tietoa!
Vielä yksi kysymys! Minulla on tilauksessa myös eräs tee, joka tuli ilmaisena lahjana mukaan, sain sen kuitenkin itse valita ja sen hinta näkyy tilauksessa miinusmerkin kanssa, ei kuitenkaan loppusummassa. Täytyykö tällainenkin merkitä tulliin?
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi kysymys! Minulla on tilauksessa myös eräs tee, joka tuli ilmaisena lahjana mukaan, sain sen kuitenkin itse valita ja sen hinta näkyy tilauksessa miinusmerkin kanssa, ei kuitenkaan loppusummassa. Täytyykö tällainenkin merkitä tulliin?
Ymmärtäisin Tullin sivujen perusteella, että myös maksuton tavara täytyy ilmoittaa maksullisten tavaroiden tullauksen yhteydessä:
https://tulli.fi/yritysasiakkaat/tuonti/maksuttomien-tavaroiden-ilmoitt…
Käyttää vähän mielikuvitusta tuohon valintaan esim suti -> siivoustarvike. Teessä tai haudukkeissa ei niin tarkkaa ole, valitse mustan jos mustaa ja vihreä jos joku muu. Kaikille marginaalitarvikeille löytyy yleiskäyttöinen lähellä oleva vastine jolle sitten löytyy kategoria.