Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisen tuen tarpeen purkaminen koulussa

Vierailija
19.04.2021 |

Lapseni kertasi toisen luokan ja hänelle annettiin silloin päätös erityisen tuen tarpeesta. Käytännössä tämä tarkoitti erkkaopella käyntejä ja koulupsykologin lukitukea.
Nyt lapsi on reipas neljäsluokkalainen ja nykyinen luokanopettaja totesi "olleensa yllättynyt" lukiessaan lapsen papereista, että hän on erityisen tuen oppilas, sillä koulu sujuu kaikilta osin oikein mukavasti, ja lukeminen ja kirjoittaminen ja matematiikka hyvää keskitasoa. Kolmannella ja neljännellä luokalla ei ole käynyt kertaakaan erkkaopella tai koulupsykolla tai tukiopetuksessa.
Ope sivusi mahdollisuutta erityisen tuen tarpeen purkamisesta. Kannattaako se? Onko kokemusta?
Itse jotenkin vanhempana ajattelen, että tuollainen "merkintä" lapsen papereissa leimaa häntä turhaan, kun mitään tarvetta erityiselle tuelle ei ole.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen purkaminen on osoitus siitä, että lapsi pärjää omin avuin niin kuin muutkin. Hieno juttu! Joskus tuota tukipäätöstä voidaan pitää voimassa jos on oletettavissa, että esim. tulevilla luokilla uudet lukuaineet tai kielet tuottavat hankaluuksia. Kysy koululta opettajien mielipidettä, voisivatko vieraat kielet, fy, ke tai hi tuottaa jatkossa haasteita? Jos ei, tukipäätös voidaan purkaa helposti.

Tuo on ennen kaikkea koulun tukiresurssista päättävälle tämä on tärkeä tieto, nyt apua voidaan suunnata uudelleen sitä tarvitseville. 

T: luokanope

Vierailija
2/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään leimaa. Moni oppilas tarvii tukea, vanhemmat näköjään häpeää jostain kumman syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään leimaa. Moni oppilas tarvii tukea, vanhemmat näköjään häpeää jostain kumman syystä.

No kyllähän se leimaa.

Vierailija
4/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tarkkana! Jos on pienintäkään epäilystä siitä, että lapsi vielä tarvitsee erityistä tukea, niin älä anna purkaa päätöstä. Muutoin lapsesi on avun ulottumattomissa ja sinne takaisin pääseminen on hankalaakin hankalempaa.

Jos olet aivan varma, että lapsesi pärjää ilman erityistä tukea, niin asia on eri. Kuitenkin keskustele siitä asiantuntijoiden kanssa, mukaanlukien opettajat ja se taho, joka päätöksen erityisen tuen tarpeesta antoi. Silloin saat riittävän laajan kuvan asiasta.

Itse suostuin lapseni tukitoimien huomattavaan vähentämiseen (en lopettamiseen) ja mitään en kadu enempää kuin sitä. Koulunkäynti ei alkanutkaan sujumaan hyvin ja seurauksena oli pitkä taistelu pääsystä takaisin tukitoimien riittävään laajuuteen.

Lapseni opettaja suositteli tukitoimien vähentämistä ja suorastaan lukuisilla puheluillaan painosti minut siihen. Jälkeenpäin kuulin, että häntä oli opetusvirastosta painostettu miettimään, ketkä voisi tiputtaa pois erityisen tuen piiristä. Säästösyistä.

Oikeastaan syytän itseäni, että olin niin naiivi, että uskoin opettajaa, vaikka sisimmässäni tiesin, ettei ratkaisu saata olla oikea.

Vierailija
5/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidettiin nyt peruskoulun loppuun asti se erityisen tuen päätös.

Pääsee nyt ysiltä, tuplasi eskarin eli meni vuotta myöhemmin kouluun mutta loppuvuoden lapsi.

Oli ihan hyvä päätös.

Tukea ei ole hirveästi tarvinnut mutta yhdessä vaiheessa oli kasilla matikat pienluokassa.

Ykeisopetuksessa ollut muuten ja pärjää ihan ok. Ehkä todistus voisi olla parempi jis olisi ollut kaikki aineet pienluokassa mutta reilu seiskan keskiarvo on nyt päättötodistuksessa ilman lisätukia. Nyt ysillä ei tukitoimia ole oikeastaan ollut mitään.

Juurikin nelosella muetittiin myös tuon purkamista kun meni niin hyvin.

Onneksi sitä ei purettu. On kuitenkin ollut hyötyä siitä kun ylä-koulussakin välillä oli vaikeampaa.

Ei se mitään leimaa. Ei siitä kukaan muu tiedä kun opettajat.

Ja jos päädytte sen purkamaan niin ainahan tarpeen mukaan voi tehdä uuden erityisen tuen päätöksen.

Vierailija
6/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kovin helposti antaisi purkaa. Itse näen sen lippuna riittäviin tukitoimiin. En leimana (eihän siitä edes tiedä kukaan, jopa oma luokanope yllättyi mikä on kyllä kummallista).

Vierailija
7/7 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kovin helposti antaisi purkaa. Itse näen sen lippuna riittäviin tukitoimiin. En leimana (eihän siitä edes tiedä kukaan, jopa oma luokanope yllättyi mikä on kyllä kummallista).

Mä olen samaa mieltä. Omalla lapsellani oli erityisentuenpäätös ja mitään haittaa siitä ei ollut tai leimaa. Välillä meni pitkään ilman mitään ongelmia ja yläasteella jäi taas hieman jälkeen mm matikassa ja helposti sai apua. Kävi muutaman tunnin pienluokassa matikantunnilla, kunnes sai taas muut kiinni.

Koin, että apu tuli helpommin ja nopeampaa. Ja mitään haittaa siitä ei ainakaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi