Miten kauan etätyö (oletettavasti) jatkuu?
Haluaisin jatkaa etätyötä sillä asun eri kaupungissa missä olen töissä. Milloinhan on taas pakko palata lähityöhön? Vaikka olen asiantuntija niin meillä ei työnantaja anna tehdä etätyötä (siis sen jälkeen kun hallituksen etätyösuositus lakkaa)
Kommentit (4)
Meillä työnantaja irtisanoi jo pienemmät toimistotilat kokonaan muutamalta paikkakunnalta marraskuussa kun havaittiin ettei kannata enää vuokraa maksaa toimitiloista kun työt hoituu etänäkin yhtä hyvin.
Jo aikaisemmin oli suuntaus ettei enää ole työpisteitä tai työhuoneita isommissakaan toimistoissa kuin kaikilta ylimmälle johdolle. Todennäköisesti jatkossa vielä vähemmän ja luulisin että etätyön laajentaminen tulee olemaan kaikilla asiantuntija ym. aloilla joissa työ ei ole paikkaan sidottua megatrendi seuraavan vuosikymmenen aikana.
Samalla voidaan rekrytoida parhaat osaajat maantieteellisestä sijainnista riippumatta kun esteenä ei ole se että pitää joka päivä ajaa toimistolle istumaan koneen ääressä kun sen voi tehdä kotoakin.
Valtiolla jo ilman koronaakin Senaatti rakennuttaa uusia toimitiloja noin 70-75% mitoituksella, eli työpisteitä on vähemmän kuin työntekijöitä. Oletus siis on, että vähintään neljännes työntekijöistä on ain ajoko lomalla tai etätyössä.
Monissa paikoissa varmaan niin pitkään kuin hallitus etätöitä suosittelee. Itse olen onneksi saanut tehdä etätöitä jo viisi vuotta. Ongelma on tietysti ne tehtävät, joita voi etänä tehdä, mutta tuloksen mittaaminen on vaikeaa. Jotkut työnantajat eivät luota työntekijöihinsä ja aina on niitä, jotka eivät sitten mitään tekisikään.
Jaa-a. Mistäs tätä voisi kukaan tietää?