Missä kaupungissa olette hyvin saaneet apua keskittymishäiriöön?
Olen kolme vuotta jo pyytänyt apua, en jaksa enää. Lapsi on jo "iso" mutta hukkaa avaimensa n. kahden kuukauden välein. Joskus ne löytyy sisältä kotoa, joskus koulusta ja joskus ei ollenkaan. Saa myös raivokohtauksia kotona ja koulussa on vaikeutta keskittyä. Hänellä on hahmottamisen häiriö ja lukihäiriö. Opettajat eivät ole olleet kauhean "huolissaan" koska lapsi on koulussa kiltti ja ystävällinen ja enimmäkseen pärjää keskinkertaisesti kokeissa, vaikka tavaransa aina unohtaa eikä pysty keskittymään hälinässä. Olemme arjessa jotenkuten siinä mielessä ulospäin pärjänneet, koska olen muutenkin kotona sairauteni takia ja näin ollen esimerkiksi päästän sisälle, jos on ilman avaimia. Olen tietenkin tosi rasittunut, koska lapsi ei suoriudu ikätasoisesti. Hän ei kykene mihinkään monivaiheiseen toimintaan, vaan jokainen asia pitää esittää yksi asia kerrallaan, että tekisi edes jotain. En jaksa enää vaatia hirveästi osallistumista kotona, koska tavallisetkin asiat vaativat niin paljon. Käytännössä lapsesta ei ole apua kotona eikä hän koskaan esimerkiksi vie edes roskia tai tyhjennä tiskikonetta itsenäisesti. Hänelle täytyy muistuttaa avaimien muistamisesta, avaimien laittamisesta naulaan, suihkussa käymisestä, hampaiden pesusta, pyörän lukitsemisesta. Hän myös väittää että asiat ovat kunnossa tai tehtynä, vaikka oikeasti ei olisi tehnyt. Esim. lähdössä yökylään ja on pakannut, niin kassissa on yksi sukka ja paita. Lähdössä uimaan, niin uikkarit puuttuu jne. Hermostuu siitä jos asiaa epäilee ja haluaa tarkistaa, mutta itsekään ei "opi" jos antaa selviytyä itsekseen.
Niin että olisi hyvä saada asiaan jo oikeaa apua. Olisin kiitollinen, jos joku joka on saanut nopeaa ja kunnollista apua, kertoisi paikkakunnan. Joudutaan joka tapauksessa muuttamaan ja tässä tilanteessa ei tunnu typerältä sisällyttää päätökseen sitäkin, jos jollain paikkakunnalla on hyvät tukitoimet. Tämän huonommaksi nyt tuskin voi mennä, että apua ei ole ollenkaan. Tosi monet ei ymmärrä ongelmaa ja jopa naureskelee, kun kerron tästä arjen kaoottisuudesta. Ei ole niin, että lapsen pitäisi olla levoton, kiusaaja tai todella surkea koukussa, että hänellä voi olla pahoja ongelmia.