Opiskelukaverin vanhemmat kontrolloivat, miten voisin auttaa?
Ollaan molemmat toisen vuoden opiskelijoita. Tässä melkein kahden vuoden aikana olen huomannut ja lähes tuskastunut, kun kaverini vanhemmat, äiti yleensä, haluavat kokoajan tietää missä kaverini on. Yhtäkään illanviettoa ei ole ollut ilman etteivät he olisi soittaneet ainakin kerran kesken kaiken. Ja tämä tapahtuu arkenakin, jos vaikka ollaan lenkillä tai tehdään koulujuttuja yhdessä, niin jatkuvasti kysyvät viestillä missä kaverini on. Eihän tämä itseäni hetkauta, mutta kaverini puolesta on ikävä olo kun tuntuu ettei pysty nauttimaan mistään täysillä kun kokoajan kontrolloidaan :( Voinko tehdä jotain? Olen ajatellut ottaa tämän esille kaverini kanssa mutta en tietysti tiedä onko taustalla jokin oikea syy vai miksi antaa heidän tehdä näin.
Kommentit (20)
Et ikävä kyllä voi tehdä oikein mitään. Korkeintaan voit kysyä voiko kaverisi laittaa puhelimen äänettömälle siksi aikaa kun esim teette koulutehtäviä yhdessä. Mutta muuten on kyllä aika mahdotonta puuttua ystäväsi vanhempien tapoihin.
Jos kaveri on taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan ja tottunut tuohon, niin vaikeeta on vaikuttaa. Siis hänenkään.
Oletko kysynyt, mitä itse ajattelee tuosta, pitääkö normaalina?
Voit ehdottaa kaverille keskusteluapua tai terapiaa. Vanhempia ei voi muuttaa, mutta ihminen voi oppia vetämään rajat. Ei vanhempien tartte antaa määräillä eikä heidän jatkuviin puheluihin tartte aina vastata.
Aikuinen ihminen päättää itse, minkä verran kertoo elämästään vanhemmilleen.
No eipä tuo kerran soittaminen hirveää kontrollointia ole. Toki jos määräillään, missä saa olla milloin pitää mennä kotiin niin sitten. Asuuko kaverisi vielä vanhemmillaan?
Et voi tehdä mitään ja parempi olla puuttumatta jos kaveri ei itse, oma-aloitteisesti, ota asiaa esille ja pyydä neuvoja. Sinähän et edes tiedä mitä mieltä kaveri tuosta on. Ehkä häntä ei vaivaa koko asia.
Mene jonnekkin kollektiiviseen kulttuurin pariin ulkomaille niin siellä tuollainen jatkuva soittaminen joka päivä ei tunnu missään. Ihmiset elävät symbioosissa perheensä kanssa. Mutta ehkä kaverillasi on menneisyydessä tapahtunut jotain joskus ja sen takia nyt varmistelevat että kaikki on ok.
Jos kaverisi alaikäinen, niin ok, mutta täysi-ikäisen osalta outoa kyllä.
Huh, en kestäisi yhtään. Ei kuulu meidän kulttuurissamme aikuisten elämään tällainen.
Millä kouluasteella olette? Olen itse lukiossa ja minulla on täysin sama homma kuin kaverillasi. Jos olen jossain kaverin kanssa, haluavat vanhemmat minun olevan aina tavoitettavissa. Voin sanoa, että tilanne varmasti nolottaa myös kaveriasi, minäkään en aina edes jaksa lähteä kavereiden kanssa minnekään koska jatkuva viesteihin ja puheluihin vastaaminen on niin uuvuttavaa ja nöyryyttävää. Asun edelleen vanhempieni luona.
Jos olette yliopstossa/ammattikorkeakoulussa, on tilanne mielestäni jo todella huolestuttava,
Siis kumpi teistä on tuskastunut?
Jos kaveria ei haittaa, että äippä soittelee, niin ongelmaa ei pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaveri on taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan ja tottunut tuohon, niin vaikeeta on vaikuttaa. Siis hänenkään.
Tai tavalla tai toisella lapsestaan riippuvainen vanhempi?
Minkä ikäisiä olette?
--vähän tuntuu oudolta, että ap ei tällaisessa aloituksessa automaattisesti kerro ikää... Oisko sittenkin nuoremmanpuoleisista henkilöistä kysymys?
Minä taidan olla tuollainen kontrolloiva vanhempi. En sentään soittele, mutta kyllä kyselen aina välillä, että kaikki on ok. Syykin tähän löytyy, huoli ihan aiheellista.
Vierailija kirjoitti:
Millä kouluasteella olette? Olen itse lukiossa ja minulla on täysin sama homma kuin kaverillasi. Jos olen jossain kaverin kanssa, haluavat vanhemmat minun olevan aina tavoitettavissa. Voin sanoa, että tilanne varmasti nolottaa myös kaveriasi, minäkään en aina edes jaksa lähteä kavereiden kanssa minnekään koska jatkuva viesteihin ja puheluihin vastaaminen on niin uuvuttavaa ja nöyryyttävää. Asun edelleen vanhempieni luona.
Jos olette yliopstossa/ammattikorkeakoulussa, on tilanne mielestäni jo todella huolestuttava,
Ammattikorkeakouluunkin voi mennä suoraan peruskoulusta.
Oleellinen tieto olisikin henkilön ikä..
Oudointa on se, että kaveri ei kerro vanhemmilleen sopivaa soittoaikaa! Eli entäs jos hän on erikseen pyytänyt, että soittakaa, joudun olemaan Viivin kanssa tekemässä opiskelujuttuja, en kestä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakouluunkin voi mennä suoraan peruskoulusta.
Oleellinen tieto olisikin henkilön ikä..
Oikeastiko? Miksi netissä väitetään, että "Ammattikorkeakoulujen pääsyvaatimuksena on lukion oppimäärä, ylioppilastutkinto, ammatillinen perustutkinto tai opistoasteen tutkinto."
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä neuvo. Jos lapsuudesta nuoruuteen ja siitä vielä aikuisuuteenkin on jatkunut samanlainen meno, jossa kaikista menemisistä ja tekemisistä pitää tehdä tiliä, ei välttämättä koskaan edes tule ajatelleeksi, että sellainen ei ole normaalia ja että useimmat vanhemmat antavat pikku hiljaa jälkikasvunsa itsenäistyä. Asiasta keskustelu voi tosiaan availla kaverin silmiä. Kauheasti muuta et voi ap varmaankaan tehdä, pallo on viime kädessä kaverisi kädessä ja on hänestä itsestään kiinni, pystyykö, uskaltaako tai edes haluaako hän nousta vanhempiensa kontrollia vastaan.
Kiitos kaikille vastauksista. Kaverini ei itse ole ottanut tätä esille, mutta huomaan että hän välillä nolostuu kun vanhemmat soittaa. Opiskellaan siis amk:issa ja kaverin vanhemmat asuu parin sadan kilometrin päässä. Kaverini tuli suoraan lukiosta opiskelemaan ja aluksi ajattelin että tuo kontrollointi johtuu siitä että hän asui ensimmäistä kertaa kaukana kotoa, mutta tätä on jatkunut kohta kaksi vuotta.
Hän ei ole puhunut siitä mutta haluaisin auttaa jotenkin, tai ainakin ymmärtää. Tuntuu ettei hän oikein pysty vapautumaan vanhempiensa takia.
Siis kehen he ottavat yhteyttä, sinuun vai kaveriin? Miten kaverisi kokee asian? Minkä ikäisiä olette?