Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen siivooja ja pidän työstäni. Miksi se ärsyttää muita ihmisiä?

Vierailija
17.04.2021 |

Kun kerron mitä teen, niin usein saan kuulla sääliviä tai hiukan läksyttäviä kommentteja. Että eikö sinun nyt kannattaisi opiskella jotain koska ei kai tuollaista voi loppuelämää tehdä. Tai että miten sinulle niin tapahtui kun olit koulussakin niin hyvä oppilas ja sait hyviä numeroita.

Totuus on että olen jo opiskellut vaikka mitä ja kokeillut niitä "oikeita aikuisten töitä", mutta stressi oli niin kauheaa että heräilin tunnin välein yöllä paniikissa ja ahdisti aina vaan työasiat ja tuleva työpäivä. Olin aivan hermoraunio ja ihmisriekale.

Siivoojana stressi on kokonaan poissa ja nukun yöni hyvin eikä enää ikinä ahdista työpäivä. Onhan se toki välillä raskasta, mutta koen elämäni paljon mielekkäämmäksi kun ei ole henkistä stressiä. Olen 100% tyytyväinen työhöni, ja palkallakin elää ihan hyvin yksin asuva sinkku. Painokin pysyy kurissa, kun toimistotöissä olen aina lihonut ylipainoiseksi.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli työ mikä hyvänsä, niin aika paljon se on ihmisten asennekysymys. Se että itse arvostaa työtään on jo paljon, muitten suhtautumista on vaikeampi muuttaa. Minä arvostan kyllä siistijän ammattia, ja muitakin ammattiryhmiä. Eihän meidän työpaikalla pelittäisi mikään jos ei olisi siivoojia.Lämmin Kiitos teille:)

Vierailija
22/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan ammatti on ammatti siinä missä muutkin ammatit. Ja vaatii myös osaamista, miten puhdistaa eri pinnat. Lisäksi pitää olla siivoussilmää.

Olen ollut useassa eri paikassa siivoojana ja olin siinä huono. Olin hidas ja siivosin liikaa. Toisinsanoen aikaa meni turhaan. Työpäivän jälkeen olin tosi uupunut. Yhden kesän olin Lontoossa siivoojana. Kiitän onneani, että silloin oli hullun lehmän tauti ja turistikato. Töitä tein 1/3 -1/2 osan siitä, mitä normaalisti. Viidessä tunnissa pitäisi normaalisti ehtiä siivoamaan noin 15-17 huonetta. Sinä kesänä huoneita oli vain 5-8 päivässä.

Jokainen, joka aliarvioi siivoojan työtä, pitäisi itse kokeilla sitä kuukauden. Käsitys muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisia. Melkein kaikki tuntemani "oikeiden töiden" tekijät haaveilevat vaihtamisesta kaupan kassalle tai siivoamaan. Ei näkyisi kenelläkään meistä juurikaan nettotuloissa ja loppuisivat ympäripyöreät päivät ja töiden tunkeutuminen kotiin ja uniin. Harvalla on kuitenkaan mahdollisuutta tai uskallusta.

Itse ajattelin myös vaihtaa viisikymppisten jälkeen joko kassalle tai siivoojaksi tai sitten tilanteen salliessa kokonaan oloneuvokseksi. Vielä on yli 20v aikaa kerätä säästöä sen verran että sekin onnistuisi.

Vierailija
24/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin aloittajaa! Olen itsekin opiskellut useamman ammatin, mutta silti eniten nautin ihan perinteisestä kassalla istumisesta. On jatkuvasti sellainen olo, että pitäisi ajatella tämän olevan ”vain väliaikaista”, mutta miksi ei voisi tehdä ns. uraa. Moni ei edes löydä tai pääse tekemään työtä, josta oikeasti nauttisi.

Edellinen työni vastasi koulutustani, mutta olin myös niin stressaantunut siitä, että mietin koko aika et kunpa olisin mielummin vaikka kaupassa töissä. Nyt olen ja olen onnellinen.

Nuoremmat kollegat kyllä vähättelee ja pitää hommaa ihan p-duunina, mutta itselläni juuri se kokemus aiemmasta vaativammasta työstä on saanut arvostamaan tätä.

Vierailija
25/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan ammatti on ammatti siinä missä muutkin ammatit. Ja vaatii myös osaamista, miten puhdistaa eri pinnat. Lisäksi pitää olla siivoussilmää.

Olen ollut useassa eri paikassa siivoojana ja olin siinä huono. Olin hidas ja siivosin liikaa. Toisinsanoen aikaa meni turhaan. Työpäivän jälkeen olin tosi uupunut. Yhden kesän olin Lontoossa siivoojana. Kiitän onneani, että silloin oli hullun lehmän tauti ja turistikato. Töitä tein 1/3 -1/2 osan siitä, mitä normaalisti. Viidessä tunnissa pitäisi normaalisti ehtiä siivoamaan noin 15-17 huonetta. Sinä kesänä huoneita oli vain 5-8 päivässä.

Jokainen, joka aliarvioi siivoojan työtä, pitäisi itse kokeilla sitä kuukauden. Käsitys muuttuu.

Kun on 15 minuuttia aikaa per huone. Siinä ajassa pitäisi ehtiä vaihtaa lakanat, pedata, imuroida, pestä kylpyhuone märällä mopilla, tiskata ja hiukan yleisesti järjestää tavaroita. Kiire siinä tulee. Suomessa ei kai edes ole paljon suomalaisia hotelleissa töissä siivoamassa, työ on raskasta ja palkka huono.

Olen ollut myös muutaman kuukauden sosiaali- ja terveysministeriössä töissä. Siivous tapahtui aamulla kello 5-11 välillä.

Mieleen jäi eräs isompi pomo, jolla oli oma vessa. Hän ei osannut vetää vessaansa. Viikonloppun jälkeen oli ”mukava” haju hänen työhuoneessaan, kun kusi oli pöntössä ja kansi auki. Koko huone haisi kuselta.

Vierailija
26/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että ihminen, joka ei oikeasti ole onnellinen ja on luonut koko elämänsä kangastuksenomaisen mittapuun mukaan kulissiksi - on tehnyt perheen ollakseen normaali, kouluttautunut ja hankkinut korkean statuksen ammatin ollakseen menestynyt ja matkustaa ja ostelee vain näyttääkseen muille onnistuneisuuttaan - elää kuplassa, joka uhkeaa puhjeta, kun joku puhuu totta. Ja mikä se totuus on: että mikään edellä mainittu ei ole alkuunkaan välttämätöntä, ja ihmisen onnellisuus ja hyvä elämä syntyy aina vain ihmisen mielessä.

Tämän kieltääkseen ihmisen pitää alentaa muita aloittajan kuvaamalla tavalla, sillä se on ainoa ylhäisyyden kaltainen tunne mitä tunnetaan. Aidosti ollaan pettyneitä oravan pyörään ja kaikki on tyhjää ja merkityksetöntä. Vähemmälläkin olisi päässyt.

Vierailija
27/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ärsyttää se jos joku tyytyy sellaiseen mistä muut pyrkivät eroon. Se mitätöi heidän omat saavutuksensa turhina.

Vierailija
28/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä ärsyttää se jos joku tyytyy sellaiseen mistä muut pyrkivät eroon. Se mitätöi heidän omat saavutuksensa turhina.

Siivoojan työtä pitäisi arvostaa enemmän. Arvostus pitäisi näkyä palkassa.

Vierailija
29/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tärkeä työ.Arvostan.Nyt kun siivousta vähennettiin työpaikoilla kyllä se näkyi.Ole ylpeä itsestäsi

Palkka saisi nousta tuplat.

Vierailija
30/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisia. Melkein kaikki tuntemani "oikeiden töiden" tekijät haaveilevat vaihtamisesta kaupan kassalle tai siivoamaan. Ei näkyisi kenelläkään meistä juurikaan nettotuloissa ja loppuisivat ympäripyöreät päivät ja töiden tunkeutuminen kotiin ja uniin. Harvalla on kuitenkaan mahdollisuutta tai uskallusta.

Itse ajattelin myös vaihtaa viisikymppisten jälkeen joko kassalle tai siivoojaksi tai sitten tilanteen salliessa kokonaan oloneuvokseksi. Vielä on yli 20v aikaa kerätä säästöä sen verran että sekin onnistuisi.

Siivooja tienaa ihan minimin. En edes tiedä, mikä on minimipalkka Suomessa? Millä alalla tienaa yhtä huonosti? Bruttotulot on noin 1500 € - 1700 €. Työ on kuitenkin paljon raskaampaa, kuin moni muu työ.

Vierailija
31/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin muutamat aliarvostavat kaupankassoja ja siivoojia ilmoittamalla että joskus vielä minäkin siirryn kassalla istuskelemaan tai siivoilemaan. No kyllä ne on vaatimukset niihinkin hommiin esim hyvä terveys, eikä muutenkaan mitenkään automaattisesti jokaista haluavaa palkata.

Vierailija
32/32 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin muutamat aliarvostavat kaupankassoja ja siivoojia ilmoittamalla että joskus vielä minäkin siirryn kassalla istuskelemaan tai siivoilemaan. No kyllä ne on vaatimukset niihinkin hommiin esim hyvä terveys, eikä muutenkaan mitenkään automaattisesti jokaista haluavaa palkata.

Kannattaa ihmeessä kokeilla, niin haaveet loppuu siihen.

Tunnen isommassa marketissa rekrytoijan. Hänen mukaansa kassahenkilön palkka on niin huono, että yksineläville naisille annetaan enemmän työvuoroja, jotta tulisivat rahallisesti toimeen. Naisille, joilla on parempituloinen mies elättämässä samassa taloudessa, annetaan vähemmän vuoroja. Tämän kaverini marketti sijaitsee keskisuuressa kaupungissa, ei siis edes ole kallis kasvukeskus. Näin Suomessa nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi