Maanantaina menen ensimmäistä kertaa ruokajonoon
Kelassa kestää niin pitkään päätöksenteko (työttömyyskorvaus), että on pakko hakea apua ruokajonosta. On hienoa, että ruokajonoja on olemassa! Vaatii kyllä varmaan aikamoista luovuutta syödä viikko sen kassin sisällöllä. Tietääkö joku, onko ruokakasseissa useinkaan pastaa tai riisiä? Nehän eivät kovin nopeasti vanhene. Niiden kanssa voisi vaan syödä oikeastaan mitä tahansa ja tulisi sellainen olo, että on lämmin ruoka. Minulla ei siis ole rahaa, jolla voisin täydentää ruokakassin sisältöä. Viimeisen makaronipussin kotoa syön tänään ja huomenna.
En siis missään nimessä tarkoita/aio valittaa kassin sisällöstä. Pohdin vain, että tuntuu se varmasti aika oudolta jos kotona on sitten vaikkapa leipää, pari tomaattia, jogurttia, jauhelihaa ja jauhoja, mutta ei niiden lisäksi mitään muuta kuin suolaa ja vettä.
Minkälaisia kokemuksia muilla on ruokajonoista?
Kommentit (16)
En valitettavasti osaa kertoa ruokakassin sisällöstä, mutta halusin vain sanoa, ettei kannata empiä/häpeillä ruokajonoon menoa! Sitä varten ne on, että autetaan tarvitsevia.
Ei tosiaan tarvitse hävetä ollenkaan ruokakassin hakemista. Toivottavasti saat sieltä sellaisia aineksia, että niistä pystyy tekemään jonkinlaisia ruokia. Koita lainata joltain tutulta vaikka 5€, niin saat sillä ostettua margariinia ja juuston, jos kassissa on erityisen paljon leipää.
Trollihan se siellä tutusti lietsoo köyhien vihaamisketjua.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin alkaa olla rahat ja ruoka loppu. Tuntuu vaan niin ahdistavalta mennä sinne jonoon. Mutta ehkä pian on minunkin pakko. Sama juttu täälläkin: Kelalla kestää päätöksen kanssa niin kauan, että ei riitä ruoat odotellessa.
Ja näin vastasi trolli itse itselleen.
Ruokajonoissakin on tietty nokkimisjärjestys ja uudet tulokkaat laitetaan ruotuun. Vähän kuin tässä työkkäri-sketsissä.
Meilläpäiän jonoja on useampi viikossa. Eli ruokaa jää ylikin, jos hakee kaiken mitä tarjolla on.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän toi ensimmäinen kerta ole monille haasteellinen asia. Ikävää jos otat asian jotenkin hyökkäyksenä.
Haenn aina kassin ruokajonosta kun mahdollista. Käyn töissä ja nettotuloni on 2500 €. moni tuttukin työssäkäyväkin hakee kassin. Olen aina kuitenkin jonon hännillä, kipeiten tarvitsevat ensin.
Sä saat sieltä eu kassin missä on pastaa, muusihauhoa, näkkäriä ym. Tän saa täällä kerran kuussa, varmasti paikkakunta kohtaista. Lisäksi saa mitä tarjolla on kauppojen hävikistä. Ota kelan päätös varalta mukaan joissakin paikoissa pitää todistaa varattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Sä saat sieltä eu kassin missä on pastaa, muusihauhoa, näkkäriä ym. Tän saa täällä kerran kuussa, varmasti paikkakunta kohtaista. Lisäksi saa mitä tarjolla on kauppojen hävikistä. Ota kelan päätös varalta mukaan joissakin paikoissa pitää todistaa varattomuus.
Hyvä tietää, että varattomuus voidaan pyytää todistamaan. Mitään paperiahan minulla ei ole varattomuudesta, koska Kela ei ole vielä käsitellyt hakemustani. Mutta ehkä voin näyttää vaikka kännykkäsovelluksesta, että tilillä on 3 senttiä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti osaa kertoa ruokakassin sisällöstä, mutta halusin vain sanoa, ettei kannata empiä/häpeillä ruokajonoon menoa! Sitä varten ne on, että autetaan tarvitsevia.
Sinulla ei ole mitään häpeämistä mennesäsi ruoka-kassi jonoon.Tarkista haku koneelta,miten missä jakavat nyt,kun korona aika on? Sillä aamu kävelyni en ole nähnyt ihmisiä jonttamassa Myllypuron metroasemalla ruoka kasseja maanantai -keskeskiviikko.perjantai..Korona aika,ovat varmaan jako paikat laittaneet useampi eri piste siellä kuin muualla.Normaalisti jonossa on 1000 ihmistä,eri ikä luokkia ja tunteja.Satoi tai paistoi,oli kesä tai pakkanen.Hyvin vointi Suomea. Roheasti menet,ei hävettävää.Voit aina soitta kirkon diakonille,vaikka et kuuluisi kirkoon kertoo haku paikat.Kuin Diakonisalaitos.Pelastusarmejat.Sosiaalivirastot.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, tarkoititko haukkua minua (aloittajaa) trolliksi vai jotain muuta. Oma tilanteeni on todellinen, ruoka ja raha ovat loppu. Enkä varmasti ole ainoa, joka on tällaisessa tilanteessa.
Aiheeseen liittyvä tapaus:
”Ei maskia, ei ruokaa” – Youtubessa on julkaistu video, jonka perusteella ruoka-apua tarvitseville ei jaeta ruokakasseja, elleivät he mukaudu vaadittuun maskipakkoon
Videon saatesanoissa sanottiin seuraavasti:
”Seisoin yksin ulkona hengittämässä kevätilmaa, odottaen vuoroani ruoka-apuun. Ketään muuta ei paikalla enää ollut ja jakelu tapahtui ulkona. Olen terve, olen ollut hyvin terve yli vuoden. En käytä maskeja sillä ne ovat saastaisia ja vaarallisia terveydelle. Ne tulevat jostain Kiinasta ja Intiasta hikipajoilta eivätkä ne ole steriilejä. Niistä on löydetty erittäin haitallisia aineita, kemikaaleja ja mikrobeja.
Juuri tuollaista haitallista maskia minulle tarjottiin. Kieltäydyin. En saanut ruokakassia, vaikka tarjouduin siirtymään terveenä ulkoilmassa muutaman metrin toisaalle. Jakelijoille oli tärkeintä nähdä minun alistuvan. En alistunut.
Minua jännitti aivan hirveästi tuo tilanne ja sanat menivät aluksi solmuun. Koko keho tärisi. Vartija kyttäsi minua vieressä. Yksin seisova kasvoillaan kulkeva nainen on heidän mielestään vaarallinen ilmestys.
En silti suostu oikeuksieni polkemiseen. Vaikka tarvitsin ruokakassia, on silti minun vapauteni olla ja hengittää ilman syrjintää mittaamattoman arvokas. En myy pois vapauttani mistään hinnasta. Jollekin se maksaa työpaikan, minulle se maksoi ruoka-avun.
Onneksi olen saanut kulkea rauhassa kaikkialla muualla tähän asti. Ruokakaupoissa ei häiritä, bussissa olen saanut olla, sairaalassa olen saanut olla. Toistaiseksi. Tämä valtion terrori kansalaisia kohtaan sen kun kiihtyy.”
-- Tämä on melko hullua. Ulkona moinen hetki ei millään tavalla pakota maskin pitämiseen sen hetken kun sinulla ojennetaan ruoka-apu.
"Noudatin vain käskyjä", tämä tekosyy näiltä tullaan kuulemaan tulevaisuudessa.
"Yksityinen" taho estämässä jakaamasta ruokaa, jota on saatu ilmakseiksi, tarvitseville???"
Todella kyseenalaista estää yhdeltä jaettavaksi tarkoitettu ruoka. Tämä on eittämättä osaltaan myös poliittisesti motivoitunutta syrjintää.
Jos ruokakassin sisältö ei riitä, niin kaupungilta/kunnalta voi saada apua. Olen joskus saanut sosiaalitoimesta sellaisen lapun, jolla olen voinut käydä kaupassa muistaakseni 50 eurolla. Tili oli aivan tyhjä.
Kävin tänään ruokajonossa ja seison puolitoista tuntia ja saalis oli 1 appelsiini, 1 viili 200gr, nahistunut jääsalaatti pussi, paahtoleipää pakkaus, 3 lihapasteijaa. Toisilla oli muovikassi pullollaan esim. maitoa, viinirypäleitä...
Joten en hirveästi hyötynyt jonossa käymisestä. Ja kassit oli valmiiksi pakattuna ja työntekijä antoi kassin jonossa olevalle. Tuli vaan mieleen onko tuosta minun kassissta jäänyt puuttumaan jotakin?
Mullakin alkaa olla rahat ja ruoka loppu. Tuntuu vaan niin ahdistavalta mennä sinne jonoon. Mutta ehkä pian on minunkin pakko. Sama juttu täälläkin: Kelalla kestää päätöksen kanssa niin kauan, että ei riitä ruoat odotellessa.