Onko hautajaisiin lapset puettava mustiin, entäs miehen puvun väri, ikää lapsilla 5v, 13v ja 15v
On lähiomainen, miehellä sininen puku on. Ei olisi rahaa vaatteisiin. 13 ja 15v on vain farkkuja.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan farkuissa hautajaisiin. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa kun alkeetkin tavoista on hukassa!
Saathan sä kauhistella miten paljon sä tahdot ja silti se ei jengille rahaa tuo lisää.
Jos ei ole varaa ostaa yhden käytön housuja tai eikä voi lainatakaan keltään? Jätetään lähisukulaisen hautajaiset väliin?
Vierailija kirjoitti:
Ne tummat vaatteet mitkä löytyvät kaapista käyvät lapsille. Farkut ok. Miksi korona-aikana lapset osallistuvat hautajaisiin? Meillä jäin kotiin lasten kanssa.
Kyllä meilläkin lähisukulaisen hautajaisiin lapset osallistui. Kyse oli silloin isoisästä, joka oli ollut todella läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan vainajasta
Jos vainajaa ei sen vertaa arvosta, että pukeutuu asiallisesti, niin onko sinne hautajaisiin mentävä?
entäs jos eläessään vainajaa ei kiinnostanut sekuntiakaan, mitä jengi päällään piti. Eikä itsekään pukua omistanut yms.
Hautajaisiin mennään rakkaudesta, se mikään muotishow ole.
Mustat tai tummansiniset vaatteet hautajaisiin yli 5-vuotiaille. . Lasten kannattaisi näinä aikoina jäädä pois.
Isoisän hautajaisissa isoäidillä oli päällä pienikuvioinen, lilapohjainen kukkamekko (samoin siskollaan). Lapsenlapsenlapsella oli päällä valkoinen mekko, jossa oli kirkkaanpunaisia kukkia. Arkunkantajilla oli kaikilla lyhythihaiset vaaleat kauluspaidat, ilman kravattia, ylin nappi tai kaksi ylintä nappia auki. Isoisä ei koskaan käyttänyt kravattia.
Hautajaispäivänä oli +34C ja pappi ja suntio hikoilivat kilpaa haudalla, kun oli niin kuuma.
Miehen tädin hautajaisissa nuorimmalla tyttärellään (50v) oli päällään vanha musta t-paita ja tummat verkkarit, ei ollut varaa muuhun, lapsilla oli farkkuja/tummia verkkareita. Vanhemmalla siskolla oli musta jakkupuku. Poika ei saapunut paikalle.
Oman tätini miehen hautajaisisa oli "pukukoodi", mies oli erikseen pyytänyt, että edes kaukaisemmat sukulaiset pukeutuisivat muuhun kuin mustaan (ehti suunnitella hautajaisiaan, kun sairasti syöpää).
Aivan sama mitä on päällä, jos ei ole kyse valtiollisista hautajaisista tai kuninkaallisen väen maahanpanijaisista.
Mistä sä tuon meikkikiellon keksit.Olen elämässäni ollut varmaan kolmissakymmenissä hautajaisissa,ja kaikissa yli 15-vuotiaana olleissa on ollut mulla normaali päivämeikki huulipunineen,luomiväreineen jne.
Ei siis mikään ravintolavalomeikki,vaan tavallinen perusmeilli.
Se on että kun itkettää,esim. vanhempieni hautajaisissa aikanaa ja ex-puolisoni hautajaisissa,niin ripsarit vähän leviää.
En vaan tuota sääntöä tajua.
Ei todellakaan mitään sinisiä, harmaita tai beigejä pukuja hautajaisiin! Vain totaalinen pesunkestävä junttimies pukeutuu surujuhlaan johonkin muuhun kuin mustaan pukuun.
Jatkan vielä tuosta pukeutumisesta meikin lisäksi.Kun tosiaan ex-mieheni,isä ja vaari kuoli,oli meillä seuraavat asut hautajaisissa,ei mitään pröystäilevää,luulisi nyt normaaleilta ihmisiltä löytyvän ettei tartte verkkareissa tulla:tyttärelläni oli musta leninki tai hame,en muista kumpi,pusero ja musta jakku ja mustat nilkkurit.
Miehellään ja 15-ja 11-vuotiailla pojilla mustat puvut,vanhemmalla oli solmio,nuoremmalla ei ollut,mutta valkoiset paidat.
Pikkutytöillä oli sit värikkäämpää,mutta mekot siis ja jakkua,sensellaista.
Mulla oli musta puolihame,musta toppi ja musta bolero sekä mustat korkosaappaat.
Vainajan ekan liiton lapsista tyttärellä oli musta housuasu,mutta hän on aina pukeutunut housuasuihin ja sopi oikein hyvin,veljellään musta puku,samoinmiehellään.
Ei nää vaatteet nyt niin ihmeellisiä ole ettei luulis niiden hankkimisenolevan ylitsekäyvää.
Mieskin voi korvata puvun tummilla housuilla ja tummahkolla tai harmaalla pikkutakilla.
Naisella voi myös olla muitakin värejä,tummia sellaisia,mullakin oli tummansininen takki.
Hattu on myös kaunis lisä asuun,mutta meillä ei ollut kellään.
Mulla oli hattu äidin hautajaisissa,mutta sekin oli "väärän"värinen,hyvin tummanpunainen,muuten mustassa asussa.Se oli siis päässä vain kirkossa ja haudalla,ei ollut koristehattu,vaan ihan tavallinen hattu jota pidin muutenkin,oli syystalvi.
Isän hautajaiset olivat keväällä,mulla oli asusteena mustat pitsihansikkaat,ne sopivat hyvin.
Ihmettelen vaan,miten yksinkertaisen mustan hameen ja jakun osto on nyt ylitsepääsemätön ongelma.
Ikäni olen ollut köyhä työläinen ja tuollainen asu roikkuu mulla aina kaapissa,ajattomia ja kauan olleita.
Ne tummat vaatteet mitkä löytyvät kaapista käyvät lapsille. Farkut ok. Miksi korona-aikana lapset osallistuvat hautajaisiin? Meillä jäin kotiin lasten kanssa.