Mies keljuilee mulle ja sitten vetää herneen nokkaansa ja mököttää päiväkausia, jos vähänkään vastaan samassa tyylilajissa
Joo, ei ole aikuismaista keljuilla, mutta mun puolustuksekseni: en ikinä aloita sitä.
Ja usein annan keljuilun ollakin, mutta joskus vastaan samassa tyylilajissa. Mies vaan ei itse kestä sitä yhtään, vaan heti alkaa mököttää.
Ärsyttävää.
Esimerkki valaiskoon asiaa.
Tytär etsii yhtä tavaraa. Mies: Kysy äidiltä se on varmaan taas heittänyt sen roskiin.
Minä: No enhän mä niin tee, sanot vaan, kun itse hukkaat tavaroita.
Mies: No silloin kerrankin vuosi sitten heitit pois tästä tällaisen (selittää mitä olen heittänyt roskiin, pahvipalan)
Minä: Niin heitin, kun en arvannut, että se oli jotakin säästettävää, ja se oli jäänyt lojumaan lattialle.
Mies ei ole tuon jälkeen puhunut.
Mua oikeasti korpeaa. Tietysti viisaampi ja rauhallisempi antaisi toisen mollata, mutta kun toi vaan on lisääntynyt iän myötä, että miehen pitää kommentoida ikävästi mun tekemisiä. Jos hän olisi nainen ja minä mies, tuota tulkittaisiin nalkuttamiseksi.
Kommentit (15)
Olet ihana ihminen. Voi sua. Voimia.
Mököttäminen ja mykkis on henkistä väkivaltaa. Eroa.
Eroa? Ei normaalissa parisuhteessa mökötetä noin tai suutahdella joka asiasta. Parisuhde on jotain ihan muuta, jos se on toimiva ja kypsät aikuiset.
On olemassa myös tapa, jolla et alistu mollaamiseen mutta et myöskään keljuile takaisin: Voit SANOA miehelle, että "Keljuilet suotta", ja sitten sanot, miten asia on.
Parhaassa tapauksessa tämä ei kohdistu miehen keljuiluun (tässä tapauksessa siihen, heitteletkö sinä useinkin roskiin muiden tarvitsemia tavaroita), vaan siihen varsinaiseen tilannetta eteenpäin vievään pointtiin, (Tässä tapauksessa siihen, missä se etsittävä oleva tavara on).
Näin saat puolustauduttua, mutta et kuitenkaan syyllisty itse keljuilluun. Saat vietyä tilannetta kohti ratkaisua, etkä eskaloi vastakkainasetteluja. Ja parhaassa tapauksessa miehesi tajuaa keljuilevansa ja nalkuttavansa itse tai vaikka ei tajuaisikaan, opettelee kuitenkin paremman kommunikaatiotavan kun sellaisen vaikutuspiiriin joutuu.
Parempi sanoa hyvästi kuin että sanoo pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Mököttäminen ja mykkis on henkistä väkivaltaa. Eroa.
Tyypillinen vauvapalstavastaus: Eroa!
Jos et tosiaan psty tuon parempaan, niin kannattaa harkita tämän palstan vakiovastauksen toteutusta, ennen kuin hän tekee sen!
Ei passiivisaggressiivisuus ratkaise tilannetta. Jomman kumman pitää urvahtaa täysin, tai toisen pitää omaksua stoalaisen tyyni rooli.
Voimia kiusaajan kanssa elämiseen.
Kuulostaa tutulta niin monen pariskunnan kohdalla, ettei ole tosikaan. Hupaisaa, että siihen sitten sanotaan heti, että eroa. Kyllä lisääntyisi erot puolella, jos jokainen alkaisi satunnaisesta ilkeilystä eroamaan.
Tietty eri asia jos toi on päivittäistä, muttei se nyt kaiketi sitä voi olla, jos mies sitten mököttää päiväkausia.
Hyvä strategia on tosiaan nostaa peili miehen eteen, mutta ei ehkä syyttämällä miestä - koska hän tietysti kieltää keljuilevansa, hänhän omasta mielestään "vain sanoo aivan asiasta".
Sano mieluummin, että "minua tuo loukkaa, en muista heittäneeni tavaroita roskiin, sellaista tapahtuu vain vahingossa jos sattuu" Eli sanot ääneen, että et myönnä syytöstä ja se loukkaa sinua - tietysti tuohonkin hän voi vastata luettelemalla jotain vuosien takaista vahinkoa, mutta siltäkin sinä vedit jo maton alta korostamalla, että kyse on vahingosta.
PS: on muuten aika raivostuttavaa, miten jotkut (myös minun mieheni) jättävät kaiken lojumaan pitkin lattioita ja pöytiä ja sitten, kun ne on nostettu sivuun ja paikoilleen, kiukuttelevat siitä, että siivoaja on piilottanut tai hukannut tavaran.
On miehessä tietysti hyviäkin puolia, joten en ole eroamassa. Mutta mietin, millä strategialla tuon saisi parhaiten loppumaan. Olen kokeillut sanoa, että Tuo oli ilkeästi sanottu - mutta siitäkös mies vaan intoutuu lisää, hän tosiaan kun kokee vain ilmeisesti kouluttavansa minua ja sanovansa aivan asiasta.
ap
Sano ; olet muuttunut ilkeäksi , onko sinulla joku fyysinen tai psyykkinen ongelma. Jos on jotain joka voitaisiin korjata niin olisi koko perheelle mukavampaa.
Tilataanko aika pariterapiaan että tämä ainut elämämme olisi mukavaa meille molemmille !
Jos tavarat jätetään päiväkausiksi lojumaan lattialle, tulkitsen ne roskiksi ja heitän ne pois. Piste. Sano tämä ukollesi.
Sanot, että et tehnyt sitä tahallasi ja että on epäreilua muistuttaa vanhoista virheistä. Siis jotkuthan eivät tyydy pelkästään ilkeilemään vaan todellakin tahallaan kostoksi heittävät jotain toisen tavaroita roskiin. Siis ne jotka eivät ole jostain syystä ihan kunnossa päänupista.
Vau.