Jos synnytyssairaalaan on noin tunnin matka, milloin sinne pitää lähteä?
Onhan se nyt eri asia mennä kävelymatka kuin tunti moottoritiellä.
Kommentit (11)
Meillä sama matka ja ihan sama asia mielessä. Meidän kylältä muutamat vauvat syntyneet saman huoltoaseman pihalla..
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama matka ja ihan sama asia mielessä. Meidän kylältä muutamat vauvat syntyneet saman huoltoaseman pihalla..
Minä haluan olla mahdollisimman pitkään kotona, mutta sitten juuri pelottaa tuo lapsen syntymä jonnekin matkalle. Ei muuten, mutta jos on napanuora kaulan ympärillä tai jotain muuta komplikaatioita. Ap.
Sitä on mahdoton sanoa, koska osa on syöksysynnyttäjiä, osa muuten vaan nopeita, osa keskimääräisiä ja osalla kestää vuorokausia.
Kannattaa tietty seurata supistuksia ja omaa oloa ja lähteä ennemmin varmuudeksi liian aikaisin kuin liian myöhään, koska autossa on tuskaa istua pahimpien supistusten aikana.
Vähintään tunti ennen synnytystä.
M
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ohjeistaa sairaalasta.
Sairaalan ohjeistus on tietääkseni supistuksia kahden tunnin ajan ja viiden minuutin välein, mutta on siinä silti ero asuuko sairaalaan vieressä vai sadan kilometrin päässä. Ap.
Tunnin matka on oikeasti aika lyhyt matka:)
Rauhassa nyt.
Hmm. Itse odotin esikoisen kanssa kotona ihan viime metreille asti. Ehdin olla sairaalassa reilun tunnin, kun lapsi oli jo syntynyt.
Opin tästä seuraavaa: kun tulee tarve tyhjentää suoli, silloin voi olla jo kiire. Itse syöksyin pöntölle kun oltiin jo astumassa ovesta ulos. Sairaalaan oli matkaa reilu 30 min ja matkalla vauva teki jo tuloaan. Onneksi en tajunnut silloin, mitä se paineentunne tarkoittaa.
Supistukset olivat kestäneet n. 4,5 h, joten en tajunnut, että ensimmäinen voisi tulla nopeasti. Noudatin vain neuvoa, että kotona voi olla niin pitkään kuin pystyy. En siis tajunnut tarkkailla supistusten kestoa/väliä. Kipukynnykseni on ilmeisesti aika korkea, joten pärjäsin kotona. Päätettiin siinä kotona katsoa miehen kanssa vielä BB loppuun, ennen kuin lähdettiin sairaalaan :D
10 korjaa. Tarkkailin siis supistusten kestoa ja niiden väliä mutta olin tyystin siinä hässäkässä unohtanut, että niilläkin on merkitystä sairaalaan lähtemisen kannalta.
Kammosin sitä tilannetta yli kaiken, että virun sairaalassa päiväkausia, kun olen mennyt liian aikaisin. Joten purin sitten hammasta kotona.
Kun kohdunsuu on auennut neljä ja puoli senttiä.