Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viesti sille äidille joka murehti lapsensa koulumenestystä - lue tämä!

Vierailija
15.04.2021 |

Yritin etsiä sitä keskustelua, missä äiti etsi lapsensa tueksi ohjeita koulumenestyksen parantamiseen. Luin sitä viime yönä ja samaistuin siihen lapseen niin paljon, että halusin tulla kommentoimaan, mutta nyt koko keskustelua ei löydy mistään.

Keskustelussa äiti siis ihmetteli kun lapsi pärjää koulutehtävissä hyvin kotona, mutta koulussa osaaminen on 6-7, nipinnapin kasia ja muistaakseni ongelma oli opettajan mukaan lapsessa. Joku jo ehdotti add/ad-hd:ta, mutta se tuntui melko kaukaa haetulta dg:ltä.
Halusin ihan hirveästi tulla yöllä kommentoimaan, että olin myös 6-7 oppilas, kunnes vaihtui koko kööri opettajasta luokkakavereihin. Luokkatilanne oli aina todella rauhaton. Tunnista meni aina ihan hirveästi aikaa siihen, että saatiin työrauha, koska opettajalla ei ollut mikään kiire tulla luokkaan ja jengi kävi ihan kierroksilla. Sama juttu oli koe tai ei, aikaa ei vain ollut, kun milloin kopiokone oli rikki, milloin hän jämähti puhelimeen. Tunnit menivät valtaosin siihen, että jouduin hirveästi jännittämään milloin tuli käsky lähteä taululle ja ylipäätään tuntien rakenne oli todella arvaamaton. Mitään tuttua kaavaa ei vain ollut ja aina kokeiltiin jotain uutta metodia minkä opettaja oli jollain kurssilla oppinut.

Kokeissa ei ollut keskittymisrauhaa. Jatkuvasti joku ulisi, että voiko sen uusia, kynä on kateissa, milloin saa lähteä välkälle ja yksi tyyppi häiritsi tuntia jatkuvasti kyselemällä tehtävien sisältöä tajuamatta mitä pitää tehdä. Kokeessa oli myös usein todella häiritseviä tehtäviä jokeri- ja kompakysymyksineen, eli mitään perusosaamista ei edes mitattu. Myöhemmin opekoululaisena tiedän, että tuollaiset kokeet on tietyn tyypin järjestämiä, eli hirveän vaikeat kokeet, mutta todella tiukka arvostelu.
Samainen opettaja myös suosi hirveästi ihmisiä, eli luokassa oli muutama tyttö ja poika, joiden tehtävät oli selkeästi sanellut aikuinen. Yhdenkin kerran koko muu luokka jätti yhdet norppalaskut tekemättä, koska kukaan ei ollut kotona tajunnut niitä, mutta nämä muutamat kotona kaiken avun saaneet loistivat kun tehtävät olikin tehtyinä. Seuraavat tunnit koko luokka istuikin sitten ratkomassa niitä ja muistan ettei opettajalla välähtänyt siltikään epäillä mitään, kun osa ei saanut niitä edes tunnilla valmiiksi. Ei edes se tyyppi, joka oli tavallisesti luokan välkyin tapaus. Tämä tehtäviä tekemätön luokka sai unohduksen ja loven arviointiin, eli nämä muutamat taas saivat numerossa anteeksi sen että aikuinen oli laskenut tehtävät.

Tämä koko sirkus loppui kun opettaja vaihtui. Kun opetuksesta tuli selkeämpää ja arvostelu oli suoraviivaisempaa, niin oli helpompi keskittyä opiskeluun. Aiemmalle opettajalle oli turha puhua mitään, koska vika ei ollut koskaan karttakepin ja taulun välillä, vaan aina oppilaassa joka ei soveltunut milloin mihinkin kotkotuksiin.

Halusin hirveästi sanoa sille äidille, että valaisi ennemin uskoa siihen poikaansa ja käskisi miettiä hetkeä kun ala-aste tai yläaste on ohi, koska silloin noi peruskoulun muottisäännöt ovat takana päin ja vasta sen jälkeen pystyy paremmin loistamaan.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja koulussa jännitin aina hirveästi tehtävien palauttamista, tunneilla vastaamista yms. ihan siitä syystä, että virheitä ei sallittu. Opettajan asenne teki sen, että mitään välimaastoa ei ollut eikä hän varsinaisesti tukenut heikossa itseluottamuksessa. ja muutenkin koulussa oli ihan hirveä meininki jos sattui olemaan väärässä. Eli jos sai sen lapsen aseman, että on kutosen tai seiskan oppilas, niin siitä ei noin vain noustukaan. 

Vierailija
2/6 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun tulit jakamaan nämä! Toivottavasti se äiti huomaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Kaikille äidille sellaisen perusohjeen antaisin, jota isä minulle aina sanoi: "On ihan sama luetko lääkäriksi vai metsuriksi, kunhan olet itse onnellinen siitä mitä teet. Tiedä kuitenkin että ilman työntekoa, olipa se fyysistä tai henkistä, ei pääse kovin pitkälle".

Tähän sisältyi niin hyvä ajatus, että sen muistan varmasti loppuelämäni ja sen olen lapsillenikin iskostanut.

Vierailija
4/6 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun tulit jakamaan nämä! Toivottavasti se äiti huomaisi.

Mulle tuli hirveä hinku tulla kertomaan miten se rauhaton, negatiivinen ja epävakaa luokkatilanne voi pahimmillaan vaikeuttaa oppimista. Sen takia en usko monestakaan lapsesta tai nuoresta että he olisivat tyhmiä tai huonoja koulussa, vaan kysyisin ennemin se kärki edellä että millaiset olosuhteet heillä on ollut opiskella? Monikin opettaja huonontaa oppilaitaan omalla käytöksellään. Meilläkin oli muinoin ruotsinopettaja, jonka kaikki vetämät luokat olivat yleiskeskiarvoltaan kutosen luokkaa. Se juttu levisi lopulta siihen, että opiskelijat alkoivat kiusata takaisin, ja se käännettiin nopeasti aivan nurinpäin ja siihen puuttui pian koulutoimi - eikä kukaan siltikään oppinut mitään. 

Toisekseen en pidä mitenkään päin huonona juttuna sitä, että vanhemmat räyhäävät opettajille numeroista, koska se opettajien järkähtämätön valta-asema on välillä ihan reilua kyseenalaistaa. Ihan kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan ota opettajaan yhteyttä typeryyttään ja lapsensa puolesta loukkaantuneena, vaan ihan siitä syystä, että ovat nähneet kotona sen lapsen kokeman stressin ja paineet. 

Vierailija
5/6 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden pitää odotella että sitä yhtä väkisin vedetään mukana, kun se ei kuitenkaan tajua mitään?

Vierailija
6/6 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhattomimmat oppilaat ovat niitä, joiden vanhemmat ovat kyseenalaistaneet opettajan auktoriteetin. Aikuiset keskustelevat mutta eivät ulota erimielisyyksiä lasten niskaan.