Negatiivinen kollega, apuja!
Aloitin uudessa työssä viime kesänä, ja koronan takia minä ja muut olemme olleet etänä koko ajan. Oli tosi hankalaa tutustua uusiin kollegoihin, kunnes yhden yhteisen projektin myötä tutustuin paremmin yhteen heistä.
Aluksi hän oli ihan mukava, vaikken mitään "kipinää" tuntenutkaan, mutta oli kiva välillä saada virtuaalista juttuseuraa muutenkin kuin palavereissa.
Hyvin nopeasti tämä kollega suorastaan tarrautui minuun, ja aina kun avasin koneen, oli häneltä odottamassa viesti, ja kun vastasin siihen, viestejä tuli tasaisesti loppupäivän.
Tämänkin kestäisin, koska voin vain vastata harvakseltaan ja siten säännöstellä keskustelua. Mutta niiden viestien sisältö... Valitusta. Aina valitusta. Milloin pomo on perseestä, milloin kollegat hitaita ja ärsyttäviä, "tuokaan ei tee töitään ja kasaa sitten minulle", "taas minun pitää tehdä sitä ja tätä", "ärsyttää tämä paska palkka", kaikki on epäreilua ja kaikessa häntä syrjitään. Ja ei oikeasti siis syrjitä.
Tunnen luissani, että seuraavaksi lähdetään sille sairauksien valittelun linjalle ja siitä varmaan liukkaasti parisuhdeongelmien purkamiseen. Hän on jo vihjaillut, että kun pandemia on ohi, niin voitaisiin nähdä työn ulkopuolellakin. Olen vaikeasti kierrellyt tätä, koska en oikeastaan halua tavata kollegoita työn ulkopuolella satunnaisia kehitysiltoja lukuun ottamatta.
Onko muilla kokemusta valittajakollegoista, ärsyttävistä työ"kavereista"? Miten tässä nyt asian kanssa etenisi...
Kuulostaa raskaalta. Tuo on aina riskinä kollegoihin tutustumisessa.