Voiko ihminen olla älykäs, vaikka olisi kirjoittanut
todella surkeat yo-paperit? Tyylillä yleisarvosana B, matikasta I. Lukion todistus keskiarvo 7,5.
Kommentit (20)
Yksi asia ei kerro ihmisestä koknaisuutena mitään.
Olen kirjoittanut ällän paperit ja olen mielestäni suorastaan tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.
Erilaiset muistiin painamisen ja hahmottamisen häiriöt haittaavat oppimista.
Ne voivat olla niin lieviä, että niitä ei koskaan diagnosoita.
12v poikani kävi juuri neurologian polilla psykologin testissä.
Älykkyys on keskivertoa parempi.
Lukihäiriö on vahva, luetun ymmärtäminen 2- luokkalaisen tasolla.
Viitteitä ADD:n ja autististen piirteiben suuntaan.
Kouluarvosanat välillä 6-8.
Toki voi. Huonoon suoriutumiseen voi olla monta syytä, vaikkapa sairaus.
Toki myös älyn ja yo-kirjoitusten arvosanojen välillä on positiivinen korrelaatio.
Muistan aikoinani hämmästelleeni uutta työkaveria, joka oli suomeksi sanottuna, no, tyhmä kuin saapas. Rumasti ilmaistu mutta totta.
Sitä en enää hämmästynyt, kun hän joskus myöhemmin mainitsi kirjoittaneensa ylppäreissä neljä approbaturia.
Voi olla. Lukiossa omaksuttavaa tietoa on määrällisesti paljon. Opiskelija voi olla laiska, epämotivoitunut, kiireinen harrastuksissa, kärsiä mielenterveys- tai talousongelmista tai diagnosoimattomasta lukihäiriöstä/adhd:sta, tai häneltä voi puuttua oikea opiskelutekniikka. Mikään ei tarkoita, että hän olisi tyhmä.
Kirjoitin keskinkertaiset M:n paperit, mutta olin lukioaikana pitkiä aikoja sairaslomalla, eikä kognitiivinen suoriutuminen ollut normaalilla tasolla.
Mulla nippanappa C:n paperit, ka 6,7.
Työelämän palikkatesteissä aina 5% parhaimpien joukossa joten en todellakaan ole tyhmä:D
Asiantuntijana, myyntijohtajana ym hyvissä tehtävissä lähes 40v työelämässä, nyt jo vapaalla.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.
Erilaiset muistiin painamisen ja hahmottamisen häiriöt haittaavat oppimista.
Ne voivat olla niin lieviä, että niitä ei koskaan diagnosoita.
12v poikani kävi juuri neurologian polilla psykologin testissä.
Älykkyys on keskivertoa parempi.
Lukihäiriö on vahva, luetun ymmärtäminen 2- luokkalaisen tasolla.
Viitteitä ADD:n ja autististen piirteiben suuntaan.Kouluarvosanat välillä 6-8.
Mielenkiintoinen huomio poikani tutkimuksissa oli hänen vaikeutensa sarjallisen tiedon automatisoinnissa.
Esimerkitsi aakkosjärjestystä hän ei hallitse, vaan hänen täytyy luetella mielessään aakkoset saadakseen asiat aakkosjärjestykseen. Tämä on tietysti hidasta.
Tunnistan tuon saman ilmiön itsessäni.
Lukihäiriötä minulla ei ole, mutta monia muita
pojassani havaittuja piirteitä kyllä.
Albert Einstein oli koulupudokas ja häntä on hyvin vaikea kuvata sanalla "vajaaälyinen".
Assburger kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.
Erilaiset muistiin painamisen ja hahmottamisen häiriöt haittaavat oppimista.
Ne voivat olla niin lieviä, että niitä ei koskaan diagnosoita.
12v poikani kävi juuri neurologian polilla psykologin testissä.
Älykkyys on keskivertoa parempi.
Lukihäiriö on vahva, luetun ymmärtäminen 2- luokkalaisen tasolla.
Viitteitä ADD:n ja autististen piirteiben suuntaan.Kouluarvosanat välillä 6-8.
Mielenkiintoinen huomio poikani tutkimuksissa oli hänen vaikeutensa sarjallisen tiedon automatisoinnissa.
Esimerkitsi aakkosjärjestystä hän ei hallitse, vaan hänen täytyy luetella mielessään aakkoset saadakseen asiat aakkosjärjestykseen. Tämä on tietysti hidasta.
Tunnistan tuon saman ilmiön itsessäni.
Lukihäiriötä minulla ei ole, mutta monia muita
pojassani havaittuja piirteitä kyllä.
Olen kirjastossa töissä ollut arkkitehti. Aina kirjastossa hyllyttäessä kirjoja piti käydä koko aakkosto läpi mielessään. Kysyin muilta tekevätkö samoin, osa myönsi. Itse sain aika heikot yopaperit kun oli niin muuta mielessä nuorena. Yliopistolla sitten selkeni.
Kannattaa harjoittaa muistia erilaisilla tehtävillä, kun kiinnittää huomiota muistiin ja muistamiseen alkaa opintotulokset parantua
Lukio ei ole älykkyystesti, vaan sivistystesti.
Raksamies voi olla älykkäämpi kuin professori, mutta professori on taatusti sivistyneempi. Kaksi eri asiaa.
Toki sanomattakin selvää, että suomalainen pääsääntöisesti kirjoittaa paremmat paperit kuin uussuomalainen, jos on älykkyydessä 40 pistettä edellä
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia ei kerro ihmisestä koknaisuutena mitään.
Olen kirjoittanut ällän paperit ja olen mielestäni suorastaan tyhmä.
Sama. Tosin olen ajatellut, että älykkyys on väestössä sellainen ympyrä, että kun olet sitä porukkaa, joka kirjoittaa lukematta kuusi ällää, saatat olla tavallaan ihan yhtä soveltumaton yhteiskuntaan kuin se, joka ei osaa edes kirjoittaa. Äly ei sinänsä ole tekijä, joka tekee ihmisestä menestyjän tai millään tavalla tarpeellisen. Pitää olla perslihaksia ja kunnianhimoa, ja niitä älykkäiltä monesti puuttuu.
Tunnen älykkäitä ihmisiä, jotka ovat käyneet vain peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Albert Einstein oli koulupudokas ja häntä on hyvin vaikea kuvata sanalla "vajaaälyinen".
Einsteiniä ei voi oikein verrata nykyajan koulupudokkaisiin.
Koulujärjestelmä oli kovin erilainen.
Einstein oli itseasiassa hyvä koulussa, joskin hänellä oli jossain vaiheessa kränää opettajan kanssa ja motivaatio-ongelmia.
Ei kai tohtorin tutkinnon suorittanutta oikein voi sanoa koulupudokkaaksi?
Steve Jobs, yksi maailman merkittävimmistä miehistä, jätti opintonsa kesken.
Noin yhtenä esimerkkinä.
Hyvinkin älykkäitä ihmisiä on, jotka eivät ole viihtyneet koulussa ja siksi alisuorittaneet. Saattoi myös huonot porukat viedä mennessään tuossa vaiheessa.
Onhan näitä.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Albert Einstein oli koulupudokas ja häntä on hyvin vaikea kuvata sanalla "vajaaälyinen".
Einsteiniä ei voi oikein verrata nykyajan koulupudokkaisiin.
Koulujärjestelmä oli kovin erilainen.
Einstein oli itseasiassa hyvä koulussa, joskin hänellä oli jossain vaiheessa kränää opettajan kanssa ja motivaatio-ongelmia.
Ei kai tohtorin tutkinnon suorittanutta oikein voi sanoa koulupudokkaaksi?
Einstein sai kunniatohtorin arvon.
Lyhyt lainaus wikistä:
Viimeisenä vuonna uusi luokanvalvoja oli kyllästynyt Einsteinin piittaamattomuuteen muita kouluaineita kohtaan ja sanoi Einsteinille kuuluisat sanat: ”Sinusta ei ikinä tule mitään.” Luokanvalvoja pyysi Einsteinia häipymään koulusta, koska jo tämän läsnäolo vei tehon koulun toiminnasta. Einstein oli samaa mieltä, sillä hän inhosi aina koulunsa mekaanista opetusta. Einstein pyysi matematiikanopettajaltaan todistusta siitä, että hän osasi matematiikkaa yli opintovaatimusten. Einstein sai todistuksensa, minkä jälkeen hän pyysi eroa ja lopetti lyseon jo seitsemän opiskeluvuoden jälkeen.
Myöhemmin:
Einsteinilla oli jo mainetta tunnettujen fyysikkojen keskuudessa, ja ihmeteltiinkin, miksi hän yhä työskenteli patenttivirastossa. Hän sai 15. lokakuuta 1909 työn Zürichin yliopiston professorina. Einstein sai kunniatohtorin arvon jo ennen tehtävään astumista.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.
Erilaiset muistiin painamisen ja hahmottamisen häiriöt haittaavat oppimista.
Ne voivat olla niin lieviä, että niitä ei koskaan diagnosoita.
12v poikani kävi juuri neurologian polilla psykologin testissä.
Älykkyys on keskivertoa parempi.
Lukihäiriö on vahva, luetun ymmärtäminen 2- luokkalaisen tasolla.
Viitteitä ADD:n ja autististen piirteiben suuntaan.Kouluarvosanat välillä 6-8.
Utelias kysymys: mikä älykkyys siis on keskivertoa parempi, jos luetun ymmärtäminen on noin huonoa?
Ja eivätkö nuo ole ristiriidassa keskenään?
Siis että jos en ymmärrä lukemaani, miten voin samaan aikaan olla kuitenkin älykäs?
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.
Erilaiset muistiin painamisen ja hahmottamisen häiriöt haittaavat oppimista.
Ne voivat olla niin lieviä, että niitä ei koskaan diagnosoita.
12v poikani kävi juuri neurologian polilla psykologin testissä.
Älykkyys on keskivertoa parempi.
Lukihäiriö on vahva, luetun ymmärtäminen 2- luokkalaisen tasolla.
Viitteitä ADD:n ja autististen piirteiben suuntaan.Kouluarvosanat välillä 6-8.
Utelias kysymys: mikä älykkyys siis on keskivertoa parempi, jos luetun ymmärtäminen on noin huonoa?
Ja eivätkö nuo ole ristiriidassa keskenään?
Siis että jos en ymmärrä lukemaani, miten voin samaan aikaan olla kuitenkin älykäs?
Jos kirjaimet menevät ihan sekaisin onhan se hwmnwtin vaikeaa ymmärtää mitä lukee, ei se silti tarkoita ettei ymmärtäisi asiaa, jos se vaikka luetaan ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.
Erilaiset muistiin painamisen ja hahmottamisen häiriöt haittaavat oppimista.
Ne voivat olla niin lieviä, että niitä ei koskaan diagnosoita.
12v poikani kävi juuri neurologian polilla psykologin testissä.
Älykkyys on keskivertoa parempi.
Lukihäiriö on vahva, luetun ymmärtäminen 2- luokkalaisen tasolla.
Viitteitä ADD:n ja autististen piirteiben suuntaan.Kouluarvosanat välillä 6-8.
Utelias kysymys: mikä älykkyys siis on keskivertoa parempi, jos luetun ymmärtäminen on noin huonoa?
Ja eivätkö nuo ole ristiriidassa keskenään?
Siis että jos en ymmärrä lukemaani, miten voin samaan aikaan olla kuitenkin älykäs?
Tuo oli suoraan epikriisistä.
Eli kognitiivisia kykyjä mittaavat kuviotehtävät, "palikkatestit" sekä mm. sanojen merkitysten sanallinen kuvailu meni pojalla keskivertoa paremmin.
Lukemisen ymmärtämisessä psykologin mukaan tulee ongelmaksi lukemisen vaikeus, joka varaa kaiken aivokapasiteetin, sen, joka olisi käytettävä tekstin ymmärtämiseen ja mieleenpainamiseen.
Yllätys oli myös se, että lapsen yleistieto ja sanavarasto osoittautuivat ikäistään paremmiksi.
Ne kun lukemista harrastamattomilla ovat pääsääntöisesti kehnoja.
YO kirjoitukset ovat ehkä huonoin mahdollinen mittari yhtään millekään.
Voi olla. On mahdollista olla alisuoriutuja, joka menee aina sieltä mistä rima on matalin.