Lapsen hampaiden pesu, oi ja voi...
Neljävuotias vastustelee joka kerta, ja heti kun sähköhammasharja on suussa niin sulkee suunsa että saa imeskeltyä hammastahnat pois. Muutenkaan ei oikein pidä suutaan auki eikä pysy aloillaan.
Itse olen aivan väsynyt tähän kaikkeen, ja hirveän vaikeaa on keksiä mitään hassutuksia tunnelmaa keventämään.
Kommentit (19)
Anna tavallinen hammasharja, sähköhammasharjan käyttö vaatii enemmän taitoa, pieni lapsi ei saa sillä pestyä itse, tuossa iässä saa jo opetella pesemään itse ja aikuinen auttaa tarvittaessa.
Meillä auttoi se että näytin kuvia mädäntyneistä hampaista googlen kuvahaulla.
Kauhistelin vielä niitä ja sanoin että nämä ei pessyt hampaita ja tuollaiseksi meni.
Halusi siltä seisomalta mennä hammaspesulle.
Vierailija kirjoitti:
Anna tavallinen hammasharja, sähköhammasharjan käyttö vaatii enemmän taitoa, pieni lapsi ei saa sillä pestyä itse, tuossa iässä saa jo opetella pesemään itse ja aikuinen auttaa tarvittaessa.
No ei todellakaan kannata antaa pestä itse. Kirjoitat mitä sattuu julkiselle palstalle.
Hampaat on pestävä eikä siitä neuvotella. Se opetetaan lapselle jo vauvana. Jos lapsi kiukuttelee ne pestään silti. Antamalla periksi lapsi oppii ettei niitä tarvitse pestä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä oli meillä hammaslääkärin suositus, sillä lapsen motoriikka ei riitä käyttää sähköhammasharjaa, eli vaikka aikuinen pesisi lapsen hampaat tällä, niin joka tapauksessa lapselle on annettava oma hammasharja ja opetellaan pesemään hampaat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kannata antaa pestä itse. Kirjoitat mitä sattuu julkiselle palstalle.
Hampaat on pestävä eikä siitä neuvotella. Se opetetaan lapselle jo vauvana. Jos lapsi kiukuttelee ne pestään silti. Antamalla periksi lapsi oppii ettei niitä tarvitse pestä.
Lukiossako sinun lapsesi ovat itse hampaansa oppineet pesemään? Sitä hammas pesua saisi ihan vauvasta asti antaa lapsen tehdä itse siinä sivussa kuin aikuinen pesee hampaat..
Vierailija kirjoitti:
Suositus on että lapsen hampaat pestäisiin mahdollisimman pitkään. Siis aikuinen pesisi pitkään. Oliko 10- vuotiaaksi asti.
Tyttöni halusi pestä hampaansa itse noin 7-vuotiaasta. Sen jälkeen on tullut reikiä pari kolme. Eli ihan ymmärrän sen suosituksen. On nyt 11-vuotias.
Nykyään pesee sähköhammasharjalla.
Kokeile tavallista meillä lapsi ei pitänyt sähköharjasta yhtään, voi myös olla että harjaat liian kovakouraisesti meillä mies harjasi ja yksi lapsistamme ei osannut ilmaista ongelmaa vaan juurikin vastusteli
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaiken pitää olla hassunhauskaa kevyttä tunnelmaa? Joitain asioita on vain tehtävä, piti siitä tai ei.
Hetki on lapselle todella vaikea, joskus itkettää. Eikä omassa tunnetilassani noissa tilanteissa myöskään ole kehumista. Usein väsyttää ja suututtaakin.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta nelivuotiaan hampaiden pesua ei jätetä lapsen tehtäväksi tyyliin "aikuinen auttaa tarvittaessa". Vasta 11-vuotiaan motoriset taidot alkaa olla sellaiset, että voi olettaa saavan hampaansa puhtaiksi. Tottakai se nelivuotias harjoittelee hampaiden pesua myös itse tavallisella harjalla, mutta aikuinen "tarkistaa" pesemällä ne kunnolla lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus on että lapsen hampaat pestäisiin mahdollisimman pitkään. Siis aikuinen pesisi pitkään. Oliko 10- vuotiaaksi asti.
Tyttöni halusi pestä hampaansa itse noin 7-vuotiaasta. Sen jälkeen on tullut reikiä pari kolme. Eli ihan ymmärrän sen suosituksen. On nyt 11-vuotias.
Nykyään pesee sähköhammasharjalla.
Meillä 7v häpeilee jo mennä saunaan vanhempien kanssa, saati että antaisi vanhempien pestä hampaansa, ei tuon ikäinen oo mikään vauva enää. Reikiä ei ole tullut, sokeria ei juurikaan syödä meillä ja meillä on ruoka-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossako sinun lapsesi ovat itse hampaansa oppineet pesemään? Sitä hammas pesua saisi ihan vauvasta asti antaa lapsen tehdä itse siinä sivussa kuin aikuinen pesee hampaat..
No kyllä sen näkee suomalaisten suun terveydessä maailmanlaajuisesti vertaillen että metsään on menty ja siellä ollaan edelleen. Enkä kyllä ihmettele yhtään.
Enkä tiedä mikä vanha dinosaurus hml väittää että sharjalla peseminen vaikeampaa. Kyllä se nimenomaa on niin että sähköharjaa kannattaa suosia. Käsiharjalla saa harjata tuplasti kauemmin jotta saa saman lopputuloksen kuin sähköharjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pesee sähköhammasharjalla.Meillä 7v häpeilee jo mennä saunaan vanhempien kanssa, saati että antaisi vanhempien pestä hampaansa, ei tuon ikäinen oo mikään vauva enää. Reikiä ei ole tullut, sokeria ei juurikaan syödä meillä ja meillä on ruoka-ajat.
Ok. Joku on kyllä pahasti vinossa jos häpeää saunaan menoa tuon ikäisenä oman perheen kanssa.
Ap:lle neuvoksi se että vaihda tavalliseen lasten harjaan. Sähköhammasharja saattaa tuntua epämiellyttävältä pieneen suuhun ja sähköhammasharjoissakin on eroja, jotkut on ihan kamalan tuntuisia, tärisevät "hakkaavasti". Lisäksi hampaiden pesu on yksi sellainen asia, josta ei neuvotella. Vähän kuin pyllyn pyyhintä tai käsien pesu.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle neuvoksi se että vaihda tavalliseen lasten harjaan. Sähköhammasharja saattaa tuntua epämiellyttävältä pieneen suuhun ja sähköhammasharjoissakin on eroja, jotkut on ihan kamalan tuntuisia, tärisevät "hakkaavasti". Lisäksi hampaiden pesu on yksi sellainen asia, josta ei neuvotella. Vähän kuin pyllyn pyyhintä tai käsien pesu.
Meidän lapsi myös pyykii pyllynsä itse ja pesee kätensä..
Kyllä ehdottomasti pitää antaa pestä itse. Hammaslääkäri sanoi minulle aikoinaan, että ei saa antaa lapsen pestä, koska lapsi ei osaa. Vastasin siihen, että eihän lapsi voi koskaan oppiakaan, jos ei saa yrittää. Siis lapsi pesee ensin, ja loppuvaiheessa vanhempi tekee tarkistuspesun. Suositeleen myös tavallista hammasharjaa, jos sähköharjan kanssa on ongelmia. Todennäköisesti lapsi vastustaa pesua, koska vanhempi ei osaa varoa harjan työntämistä suuhun riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti pitää antaa pestä itse. Hammaslääkäri sanoi minulle aikoinaan, että ei saa antaa lapsen pestä, koska lapsi ei osaa. Vastasin siihen, että eihän lapsi voi koskaan oppiakaan, jos ei saa yrittää. Siis lapsi pesee ensin, ja loppuvaiheessa vanhempi tekee tarkistuspesun. Suositeleen myös tavallista hammasharjaa, jos sähköharjan kanssa on ongelmia. Todennäköisesti lapsi vastustaa pesua, koska vanhempi ei osaa varoa harjan työntämistä suuhun riittävästi.
Jatkan tähän vielä, että palkkiosysteemi voisi myös olla hyväksi. Kaupoista saa pieniä valkoisia tarroja, joita voi liimata "hampaiksi" johonkin kuvaan. Kun on tarpeeksi "hampaita" kuvassa, saa pienen lahjan. Tai jokin muu kiva palkkio. Mutta älä sitten uhkaile sillä, että lapsi voi jäädä ilman lahjaa. Yritä pitää tunnelma kevyenä. Huonostikin harjatut hampaat ovat parempi vaihtoehto kuin että itkun kera jää kokonaan harjaamatta.
Mitä hemmettiä, aikuiset pesemässä kouluikäisten lasten hampaita. Pakko olla jokin nettivitsi...
Miksi kaiken pitää olla hassunhauskaa kevyttä tunnelmaa? Joitain asioita on vain tehtävä, piti siitä tai ei.