Onko totta, että äidinkielenopettajien työllisyystilanne on HUONO?
Kommentit (66)
Tosiaan suhteilla näyttää olevan tälläkin alalla vaikutusta. Itsekin olen tehnyt sijaisuuksia pääasiassa entisessä lukiossani. Mutta toisaalta, nyt sain ensimmäisen pidemmän työpätkän ensi lukuvuodeksi ilman minkään näköisiä kytköksiä kyseiseen paikkaan. En tuntenut aluetta enkä ketään siellä työskenteleviä, ei edes tuttujen tuttuja tällä kertaa :D Joten välillä voi onnistua niinkin. Tsemppiä kaikille työtä etsiville opettajille! :)
Miltäs täällä näyttää? Taitaa olla viimeiset lukuvuoden määräaikaiset menneet (ainakin meillä päin oli kesäkuun loppuun vielä muutamia hakuja). Moniko sai paikan? Mitä teette, jos ette nyt saanu paikkaa? Teettekö lyhyitä (muutaman päivän) sijaisuuksia syksyllä? Eli menettekö, jos koulusta soitetaan, että opettaja sairastui, tarvitaan heti tänään sijainen?
Jäin paikatta. :( Luvassa siis työttömänä roikkumista ja yksittäisiä työpätkiä (tai paremminkin -päiviä) silloin tällöin. Tällä seudulla ei ollut tänä keväänä haussa kuin pari lehtoraattia (taisivat olla molemmat matemaattisten aineiden) ja muutama tuntiopettajan pesti yhdeksi lukuvuodeksi. Siis koko maakunnassa. Kaiken lisäksi ainoastaan yhdessä tuntiopettajan määräaikaisessa pestissä opetettavina aineina olivat äidinkieli ja kirjallisuus. Heikolta näyttää tilanne! Pitäisiköhän jo luovuttaa ja alkaa pohtia muita ammatteja?
Vierailija kirjoitti:
Heikolta näyttää tilanne! Pitäisiköhän jo luovuttaa ja alkaa pohtia muita ammatteja?
Harmi, että jäit ilman paikkaa :/ Entäpä muuttaminen? Haluatko mieluummin vaihtaa ammattia vai asuinpaikkaa?
Tai S2-puoli, olisiko sillä puolella enemmän töitä tällä hetkellä?
Täällä paikkoja oli kyllä todella paljon haussa, niin äidinkielen ja kirjallisuuden kuin S2 oppiaineenkin puolella. Vuoden määräaikaisia oli hurjasti haettavana, mutta hakijoitakin kyllä riitti... Aiemmin keväällä saattoi olla jopa lähemmäs 70 hakijaa paikkaa kohden, näissä kesän viimeisissä paikoissa oli sitten "enää" n. 40 hakijaa.
Minäkin olen hakenut kaikkia paikkoja, jotka olleet auki.
Onko tosiaan nykyään julkisellakin puolella tapana, ettei ilmoitella muille kuin valitulle? Ainoastaan yhdestä paikasta, Hattulasta, tuli asiallinen ilmoitus siitä, etten tullut valituksi, vaan virkaan valittiin FM se ja se. Muista kunnista ei ole kuulunut pihaustakaan. Kaikkialta Suomesta hain, vaikka oikeasti ei ole yhtään rahaa säästössä muuttoon. Pakko on kuitenkin työtä hakea.
Ikävintä tässä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyydessä on, että enää ei kelpaa edes osa-aikaiseksi siivoojaksi. On ylikoulutettu. Mitään töitä ei siis saa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan nykyään julkisellakin puolella tapana, ettei ilmoitella muille kuin valitulle? Ainoastaan yhdestä paikasta, Hattulasta, tuli asiallinen ilmoitus siitä, etten tullut valituksi, vaan virkaan valittiin FM se ja se. Muista kunnista ei ole kuulunut pihaustakaan. Kaikkialta Suomesta hain, vaikka oikeasti ei ole yhtään rahaa säästössä muuttoon. Pakko on kuitenkin työtä hakea.
Ikävintä tässä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyydessä on, että enää ei kelpaa edes osa-aikaiseksi siivoojaksi. On ylikoulutettu. Mitään töitä ei siis saa.
Itse olen kyllä saanut tuon samaisen ilmoituksen jokaisesta paikasta, johon olen hakenut. Eikös se ole ihan pakollistakin? Päätöksestähän on oikeus valittaa, joten kaikille pitäisi tulla päätös nähtäväksi. Joistain paikoista se on kyllä tullut todella pitkän ajan kuluttua, mutta lopulta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä saanut tuon samaisen ilmoituksen jokaisesta paikasta, johon olen hakenut. Eikös se ole ihan pakollistakin? Päätöksestähän on oikeus valittaa, joten kaikille pitäisi tulla päätös nähtäväksi. Joistain paikoista se on kyllä tullut todella pitkän ajan kuluttua, mutta lopulta kuitenkin.
Ok, no sitten se ilmoitus tulee joskus myöhemmin. Tarkoitin näitä kesäkuussa olleita hakuja, joissa työ alkaa elokuun alussa. Luulisi olevan kiire valita jo, että uusi ope ehtii vähän tutustua ennen koulun alkua. Mutta kiire ei tietysti ole vielä muille hakijoille ilmoittaa, varsinkin jos valinta pitää vahvistaa jossain lautakunnassa tai missä se nyt pyöräytetäänkään virallisesti. Tunnen tuota byrokratiapuolta huonosti, kun ei tosiaan ole tärpännyt vielä kertaakaan.
Alalle koulutetaan aivan liikaa suhteessa työllistymismahdollisuuksiin. Suomessa on surkea suunnittelu näissä asioissa! Kenelläkään ei ole vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Huono tilanne, jopa sijaisuuksia on tosi vaikea saada osassa maata, kun kuuden kuukauden sijaisuutta saattaa hakea 30 pätevää opettajaa. Jos voi muuttaa Lappiin tai Helsinkiin, on homma helpompi. Kaverini valmistui kolme vuotta sitten, eikä ole saanut kertaakaan edes lyhyttä sijaisuutta mistään.
T. Työtön, 6kk sitten valmistunut äidinkielen opettaja
Katsotaan nyt, kummassa tärppää kun itse olen laittanut hakemuksia sekä Lappiin että Helsinkiin.Tai kyllä minä jo Lapin tilanteen tiedän, eli syrjäisimmänkin kylän määräaikaiseen paikkaan voi olla 20 pätevää hakijaa.
Äidinkielenopettajien tilanne ei ole läheskään yhtä paha kuin historianopettajilla. Ei maahanmuuttajillekaan historiaa ja yhteiskuntaoppia opeteta, suomea kyllä. Jospa hankkisit suomi toisena kielenä ( vai mikä se on)-opettajan pätevyyden, niin pääsisit opettamaan ulkomaalaisia. Säälittävällä palkalla, mutta olisihan se työmarkkinatukea suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ok, no sitten se ilmoitus tulee joskus myöhemmin. Tarkoitin näitä kesäkuussa olleita hakuja, joissa työ alkaa elokuun alussa. Luulisi olevan kiire valita jo, että uusi ope ehtii vähän tutustua ennen koulun alkua. Mutta kiire ei tietysti ole vielä muille hakijoille ilmoittaa, varsinkin jos valinta pitää vahvistaa jossain lautakunnassa tai missä se nyt pyöräytetäänkään virallisesti. Tunnen tuota byrokratiapuolta huonosti, kun ei tosiaan ole tärpännyt vielä kertaakaan.
Valinta on varmaan jo tehty, mutta ei vain ole vielä lähetetty viestiä muille. Vähän outoa kyllä, kun sama kaavahan niissä aina on. Luulisi, ettei vaadi paljoa laittaa kaikille sitä automaattiviestiä ja vaihtaa vaan virkaan valitun nimen. Mutta ehkä joku koulusihteeri (tai kuka sen lomakkeen ikinä kirjoittaakaan) on ollut jo lomalla, kun rehtori on valinnan tehnyt, eikä päätöstä ole sen takia muille hakijoille vielä tullut.
Eikä tuohon tutustumiseen kyllä taideta hirveesti varata aikaa. Itse sain elokuussa alkavan määräaikaisen pätkän. Ja työ alkaa pari päivää ennen kuin koulu varsinaisesti. Eli saan hurjat kaksi päivää aikaa tutustua koulurakennukseen, työkavereihin ja koulun käytäntöihin.... :D Eiköhän se siitä kuitenkin lähde ihan hyvin käyntiin, vaikka vähän jännittää noin lyhyt "varotusaika". Kuvittelin, että opet olisivat tulleet n. viikkoa ennen töihin, mutta näillä mennään nyt :D
2009 vuodelta aloitus.
Mut hyvä tietää, että on suomen äidinkielessä tilanne tämä.
Muissa kielissä ollut jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielenopettajien tilanne ei ole läheskään yhtä paha kuin historianopettajilla. Ei maahanmuuttajillekaan historiaa ja yhteiskuntaoppia opeteta, suomea kyllä. Jospa hankkisit suomi toisena kielenä ( vai mikä se on)-opettajan pätevyyden, niin pääsisit opettamaan ulkomaalaisia. Säälittävällä palkalla, mutta olisihan se työmarkkinatukea suurempi.
Äidinkielen opettajalla on automaattisesti myös suomi toisena kielenä opettajan pätevyys. Koulutuksella saa molemmat. On kyllä olemassa S2 perus- ja aineopinnot, jotka voi lukea tutkinnon lisäksi, mutta pätevyys opettaa S2 oppiainetta on kyllä ilmankin.
Eikä se palkka sen säälittävämpi välttämättä ole kuin opettajalla muutenkaan. Isoissa kouluissa, joissa on paljon maahanmuuttajia, voi olla ihan erillinen S2-opettaja, jolla ihan opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jään äitiyslomalle. :)
Onnittelut sinulle :)
Aloitus vuodelta 2009... Onnea sinulle;-)
Vierailija kirjoitti:
2009 vuodelta aloitus.
No mitäpä sitten? Kai siitä tilanteesta voi myöhemminkin keskustella? Pitäisikö luoda uusi ketju, jos haluaa samasta aiheesta keskustella nyt? Ensimmäisellä sivulla on vuodelta 2009 viestejä, mutta jo ekan sivun lopussa viestit ovat ihan ajankohtaisia. Joten kai sitä juttua saa jatkaa, jos on ajankohtaista asiaa? Vai onko kiellettyä keskustella aiheesta, josta on keskusteltu jo joskus aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2009 vuodelta aloitus.
No mitäpä sitten? Kai siitä tilanteesta voi myöhemminkin keskustella? Pitäisikö luoda uusi ketju, jos haluaa samasta aiheesta keskustella nyt? Ensimmäisellä sivulla on vuodelta 2009 viestejä, mutta jo ekan sivun lopussa viestit ovat ihan ajankohtaisia. Joten kai sitä juttua saa jatkaa, jos on ajankohtaista asiaa? Vai onko kiellettyä keskustella aiheesta, josta on keskusteltu jo joskus aiemmin?
Nimenomaan hyvä, että aloitus on vuodelta 2009. Paljastaa, että äidinkielenopettajien työtilanne on ollut huono jo pitkään, eikä osoita paranemisen merkkejä. Ilmeisesti kaikki nämä vuodet on koulutettu entisellä volyymillä, eikä vastuuta kellään.
Veronmaksajat tämän lystin kuitenkin kustantavat, sekä äidinkielenopettajiksi opiskelevat ja valmistuneet valtavina inhimillisinä kärsimyksinä. Ensin intoa piukeana uskotaan tulevaisuuteen, mutta karu totuus paljastuu, kun paperit on kourassa etkä kelpaa kenellekään.
Suomen koulutuspolitiikka on niin syvältä peräsuolesta, että työttömien rankaiseminen ja pompottaminen pitäisi lopettaa, kunnes epäsuhta on saatu korjattua.
On se kiva, kun pätevä äikänmaikka sitten istuu jonkun lukihäiriöisen vetämällä "Näin kirjoitat työhakemuksen" -kurssilla, että saa pitää surkean työmarkkinatukensa. Ei tässä ole mitään järkeä, paitsi jonkun sellaisen kannalta, joka nauttii ihmisten kiusaamisesta ja pompottamisesta. Kukaan muu ei hyödy mitään, varsinkaan veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Miltäs täällä näyttää? Taitaa olla viimeiset lukuvuoden määräaikaiset menneet (ainakin meillä päin oli kesäkuun loppuun vielä muutamia hakuja). Moniko sai paikan? Mitä teette, jos ette nyt saanu paikkaa? Teettekö lyhyitä (muutaman päivän) sijaisuuksia syksyllä? Eli menettekö, jos koulusta soitetaan, että opettaja sairastui, tarvitaan heti tänään sijainen?
Mistäs me vielä syksyn sijaisuuksista voimme tietää. Itse olen ilmoittanut olevani käytettävissä yli 2 viikon sijaisuuksiin. Silloin palkka ei vaikuta työttömyyskorvauksen viivästymiseen. Yleensä opettajansijaisuuksien palkkatodistuksen on saanut hyvin nopeasti, mutta en tiedä miten nykyään, kun niitä ei enää lasketa lähimmässä kunnantoimistossa.
Julkisista paikoista on lain mukaan tehtävä valituskelpoiset päätökset. Ei siis käy, että ei edes ilmoiteta, kuka on valittu. Itse asiassa julkisten paikkojen hakemukset ovat julkista tietoa, eli voi käydä lukemassa, millaisen hakemuksen kirjoitti se, joka valittiin.
Oletteko huomanneet, että sama henkilö voi tulla valituksi useampaan paikkaan? Ei ole pelkkää uteliaisuutta, jos viitsii lukea hänen hakemuksensa. Ei se voi olla sattumaa, että joku 1988 syntynyt nainen valitaan viiteen eri paikkaan, vaan jotain erityistä ansiota hänellä on. Olisko parhaat paperit ja raskaana, joten syrjintäsyyteriskin vuoksi on pakko valita.
Onneksi somalinkielenopettajille riittää töitä nykytilanteessa.
Havaijilla on muistaakseni kova opettajapula :).
Selvittäkää, ehkä te kelpaatte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs me vielä syksyn sijaisuuksista voimme tietää. Itse olen ilmoittanut olevani käytettävissä yli 2 viikon sijaisuuksiin. Silloin palkka ei vaikuta työttömyyskorvauksen viivästymiseen. Yleensä opettajansijaisuuksien palkkatodistuksen on saanut hyvin nopeasti, mutta en tiedä miten nykyään, kun niitä ei enää lasketa lähimmässä kunnantoimistossa.
Julkisista paikoista on lain mukaan tehtävä valituskelpoiset päätökset. Ei siis käy, että ei edes ilmoiteta, kuka on valittu. Itse asiassa julkisten paikkojen hakemukset ovat julkista tietoa, eli voi käydä lukemassa, millaisen hakemuksen kirjoitti se, joka valittiin.
Oletteko huomanneet, että sama henkilö voi tulla valituksi useampaan paikkaan? Ei ole pelkkää uteliaisuutta, jos viitsii lukea hänen hakemuksensa. Ei se voi olla sattumaa, että joku 1988 syntynyt nainen valitaan viiteen eri paikkaan, vaan jotain erityistä ansiota hänellä on. Olisko parhaat paperit ja raskaana, joten syrjintäsyyteriskin vuoksi on pakko valita.
Ovatko nuo hakemukset jossain verkossa nähtävillä, vai pitääkö ne erikseen pyytää nähtäväksi?
Käytin ilmaisua ironisesti. Ajattelin, että jos kielen ammattilainen valitsee sitä käyttää, lukija ymmärtää, että kyse on ironiasta. Ilmeisesti tein tässä virhearvioinnin. Pahoittelen.