Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada 6 kk vauva syömään iltapuuroa/velliä?

14.08.2006 |

Meillä täysimetettiin tuohon puolen vuoden ikään ja nyt on alettu maistella kiinteitä. Päivällä soseet meneekin, mutta äidin toivo iltapuurosta (ja paremmista yöunista ;) ei vaan ota onnistuakseen, puuro ei kelpaa.

Voiko vauvalle tehdä itse viljavelliä veteen, niin, ettei se olisi korvikepohjaista kuten kaupan vellit? Oletteko hienontaneet kaupan hiutaleita vai käyttäneet vauvapuurojauheita? Syötättekö lusikalla vai pullosta (vellin siis)? Mikä olisi helpoin vilja aloittaa? Entä miten ajoitatte puuro/vellihetken muihin iltarutiineihin (meillä nukahdetaan tissille, eli sen jälkeen turha tarjota mitään). Mitä muuta kannattaisi vielä kokeilla?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko ollaan puuroja maisteltu ja nämä huimat kokemukset ajattelin nyt tässä jakaa! :D

Eli alkuun olin hölmö ja tein sen virheen, että jos lapsi ei illalla syönyt jotain puuroa, niin seuraavana iltana jotain muuta puuroa tarjosin. Tyhmänä taas ei osannut asettua vauvan asemaan: uusia makuja ja rakenteita pitää ehkä maistella moneen kertaan ennen kuin niihin tottuu. Sitten otin vähän takapakkia ja ostin Muksun riisipuurojauhetta ja aloin tarjoamaan sitä aina iltaisin veteen tehtynä. Pikkuhiljaa alkoi mennä koko kupillinen. Nyt opetellaan kaurapuuroa, pikakaurahiutaleista teen puuron, soseutan vielä sauvasekoittimella hienommaksi (poika alkaa muuten kakomaan helposti) ja teen muutenkin suht löysän puuron. Useamman illan totuttelun jälkeen nyt alkaa kaurapuurokin maistumaan pikkuhiljaa. Sekaanhan voi vielä laittaa vauvan suosikki hedelmä/marjasosetta, jos puuro siten maistuu paremmin.

Noista velleistä en osaa sanoa mitään, meillä neuvola antoi ohjeet, että puuroja vaan mielummin heti. Ja viljat mieluusti järjestyksessä riisi, kaura ja sitten muut (esim. neljänviljan puurot).

En tiedä oliko tästä juurikaan apua... Kärsivällisyyttä opetteluun! :)

Vierailija
2/6 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusikalla luonnollisesti syödään puuro ja ennen iltapesuja ja yöpuvun vaihtoa syödään. Sitten mennään makuuhuoneeseen jo rauhoittumaan, syödään rintaa ja nukahdetaan. Meilläkin oltiin täysimetyksellä lähes puoli vuotta ja tissi maistuu vielä aika ajoin paremmin kuin kiinteät...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan Piltin kaurapuuroa, siis sitä jauhetta. Tavallinen hiutalepuuro olisi meidän neidille aivan liian karkeaa, kun ei muissakaan ruuissa suostu syömään mitään muuta kuin aivan hienoa sosetta. Pistän sekaan marjasosetta ja poimin sitä joka lusikalliseen. Velliä en ole kokeillut, kun sitä ei suositella. Ja tavallisella pikkulusikalla siis syötän. Iltapuuro aloittaa iltarutiinit, sen jälkeen pesulle ja imetykselle ja sitten pinnasänkyyn. Viljoja suositellaan maisteltavaksi aakkosjärjestyksessä, eli kauran jälkeen ohra. Ohravalmispuuroa ei ollut, joten otin Muksun 4 viljan puuro -tetran, ja siitä vauva saikin punaisia pilkkuja mahaan. Nyt en sitten tiedä, mikä niistä neljästä viljasta aiheutti ihottumaa... Kantsii siis edetä yksi kerrallaan, kuten ohjeissakin sanotaan, mutta itse vain olin liian hätäinen.

Anlii + tyttö 6,5 kk

Vierailija
4/6 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu, illalla on jo niin väsy meidän neiti 7 kk ettei jaksa keskittyä puuronsyöntiin. Olen antanu kauravelliä: Aamunhyvä-hiutaleet (jotka olen hienontanu sauvalla jauhoksi kuivina) kiehuvaan veteen - ite laitan 1,5 dl vettä ja ruokalusikallisen kaurahiutalejauhoa - ja keitän sen 1 min, sekoittelen vispilällä. Sitten lisään lypsettyä rintamaitoa niin että tulee sopivan paksuinen velli. Nokkamukista syödään ja loistavasti menee alas, on jääny iltapuurotappelut.Suosittelen!

En sitten tiedä mikä siinä vellissä niin huonoa olisi, samat aineet kuin kaurapuurossa jne, en ainakaan suostu siitä huonoa omatuntoa kantamaan. Esikoiselle annoin samoin velliä aikoinaan. Tässä jutussa on ainoastaan se huono puoli että täytyy nähdä se rintamaidon lypsämisen vaiva, mutta kun maitoa tulee helposti niin en oo sitä niin kauheena pitäny, eihän niitä pumpun osiakaan tarvii tän ikäselle enää koko ajan keitellä, pesasee vaan. Meillä neiti siis maitoalleginen, että siksikin vaan tämmöstä velliä. Eikä se lehmänmaitokaan mitään myrkkyä ole, jos ei allergioita ole, esikoinen sai välillä myös kaupan vellejä tai korviikkeeseen tehtyä em. kauravelliä...

:)

Vierailija
5/6 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää puurosta (kannattaa tietenkin kokeilla aikaisempienkin kirjoittajien mainitsema hedelmä- tai marjasoseiden antaminen puuron kanssa), niin söisikö silloin jotain kasvissosetta? Me ollaan annettu meidän tytölle viikon verran riisipuuroa illalla, mutta ei ole siitä kovinkaan innoissaan. Mietinkin, jos antaisin iltaisin kesäkurpitsasosetta, mistä kamalasti tykkää... Tai kokeillaan kaurapuuroa sitten myöhemmin.

Noista velleistä, kun joku ihmetteli. Mä olen kuullut/ymmärtänyt, että kaupan valmisvellejä ei suositella välttämättä siksi, kun ne on melkein pelkkää korviketta. Itse tehty vellihän on sitten jo ihan eri asia (jos laittaa siis hiutaleita ja äidinmaitoa). Meidän neuvolassa sanoivat, että kannattaa antaa illalla velliä, mutta me kyllä pysytään tolla puurolinjalla. Tyttö (kohta 6 kk) ei huoli pulloa, enkä viitsi vellin takia sellaista alkaa tyrkyttämäänkään. Nokkamukista tietty vois sitä juoda, jos tulisi reistä läpi, mutta kun lusikalla tykkää syödä, niin syödään puuroa.

Vierailija
6/6 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

meillä oli ihan samoja ongelmia. En tiennyt koska olisi paras hetki antaa puuroa ja aluksi ei sitä edes syönyt. Harjoiteltiin kolme viikkoa ja nyt jo sujuu eli kaksi ekaa viikkoa ei menny kuin lusikka tai kaksi, mutta nyt jo n. 1,5 dl kaura tai 4-viljan puuroo. Nykyään annan puuron noin tunnin ennen nukkumaan menoa.

Siitä oli apua, että aloin antaa puuroa aamuisin rinnan sijaan, niin tottui puuroon ja makuun. Mä olen ainakin laittanut runsaasti hedelmää puuroon, niin menee varmasti alas. Niistä Tuttelin ensivalmispuuroista poika ei tykänny ollenkaan ja maistuu ne munkin mielestä aika kamalilta. Nyt teen puuron hiutalejauheesta, joka seataan kuumaan veteen. Suomesta en löytänyt sellaista jauhetta, koska nihin oli aina seattu sokeria tms. " moskaa" . Täällä USAssa myydään ihan pelkkää viljaa sisältävää hiutalejauhetta. Tietäkö kukaan onko Suomessa sopivaa tuotetta ilman sokeria?