Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ultraääni tutkimus vatsan päältä ja virtsa rakossa

Vierailija
06.04.2021 |

Tarkoitus olisi siis tuollaiseen mennä gynekologisten vaivojen vuoksi ja lapukkeessa sanotaan että "tule vastaanotolle niin että rakossa on virstaa". Tutkimuksen aika on aikaisin aamulla. Pitäisikö sitten tehdä niin että ei käy vessassa aamulla? Entä mitä jos on kova hätä? Pitäisikö sitä sitten juoda vettä matkalla sinne? Vähän hölmöjä kysymyksiä varmaan, mutta näin perfektionistina olen paniikissa sen suhteen miten tuon kanssa pitää toimia.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tyhjennä rakkoa ainakaan kokonaan aamulla.

Vierailija
2/5 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt kahdesti rakon ja munuaisten ultrassa, jossa olisi pitänyt olla samoin rakko täynnä. Ekalla kerralla olin käymättä vessassa ja join paljon vettä. Sitten mun aika oli myöhässä ihan hirveästi ja rakko meinasi räjähtää ja oli ihan tosi hankala olla tutkimuksessa, jossa vielä paineltiin vatsaa. Toisella kerralla kävin sitten vessassa ja join vaan lasillisen vettä. Rakko ei ollut kuin ehkä puolillaan, mutta ihan normaalisti tutkimus silti onnistui.  Kysyin ultraavalta lääkäriltä siinä vielä, että ei kai haittaa vaikka rakko ei ole täynnä ja ei haitannut, hyvin kuulemma näkyi kaikki silti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kerran sellaisessa röntgenkuvauksessa, jossa oli ohjeistuksena "älä tyhjennä rakkoa ennen kuvantamista". Tätäpä en huomannut, eikä hoitajakaan sanonut mitään. Huomasin ohjeen vasta jälkikäteen, joten tuskin oli vakavaa. En siis erityisemmin kiinnittänyt huomiota, mutta koska en korona-aikana viitsinyt käydä sairaalan vessassa, ei rakko ihan tyhjä jos ei täynnäkään ollut. 

Vierailija
4/5 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty lukuisia alkionsiirtoja ja niihin pitää aina mennä rakko täynnä (koska ultrataan kohtua vatsan päältä, niin näkyvyys on tällöin parempi).

Joka kerta en ole tätä muistanut orjallisesti noudattaa mutta aina näkyvyys on ollut hyvä.

Muistelen että kehotettiin tuntia ennen juomaan puoli litraa vettä. Luulen että voit käydä aamupissalla, heräät vaikka vähän aiemmin ja et sitten käy pariin tuntiin vessassa ennen tutkimusta ja juot tuon puoli litraa.

Vierailija
5/5 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kiitos vastauksista. Muutenkin hermostuttaa tuo kun joutuu matkustamaan vähän kauemmaksi tutkimusta varten joten nämä tiedot rauhoittaa paljon! Kiitos, kiitos ja vielä kerran kiitos! Ap