Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kohdunpoistoleikkauksesta! Sain vihdoin lähetteen.

Vierailija
04.04.2021 |

Olen kärsinyt koko ikäni järkyttävän runsaista ja kivuliaista kuukautisista. Vuodot siis olleet sitä luokkaa, että se isoin kuukuppi täyttyy pahimpina päivinä vartissa ja oon vuotanut kananmunan kokoisia hyytymiä.
Kun lapset oli tehty ja viimeisen synnytyksen yhteydessä laitettiin sterilisaatioklipsit, tilanne meni vielä hullummaksi. Viime vuosina mulla ei ole ollut ”kuukautisia” vaan olen vuotanut enemmän tai vähemmän koko ajan, yleensä kuukaudessa ollut 2-5 päivää, jolloin mitään ei ole vuotanut.
Olen melkein 7 vuotta pyytänyt kohdunpoistoa. On kokeiltu minipillerit, caprilonit, mirena yms yms. Kaikesta vuodan läpi. Olen jatkuvasti aneeminen, hb alle 100 ja ferritiinit alle 5, vaikka syön koko ajan rautaa ja olen käynyt myös rautainfuusiossa.
Mutta nyt viimein sain lähetteen kohdunpoistoleikkaukseen! Olen niin onnellinen, en voi edes käsittää, että muutaman kuukauden päästä jatkuvat vuodot ja kivut ei enää rajoita mun elämää! Leikkaus tehdään todennäköisesti tähystyksellä vatsanpeitteiden päältä.

Millaisia kokemuksia teillä kohdunpoistosta? Onko elämänlaatu parantunut? Jouduitteko odottamaan kohtuuttoman kauan leikkauspäätöstä ja kuinka pitkä jonotus lähetteen jälkeen oli?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta sanoa kuin että on järkyttävää miten kauan olet joutunut odottamaan. Hullua, ettei kohtua ole suostuttu aiemmin poistamaan.

Vierailija
2/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silpomista. Suomi on kehitysmaa, jossa tavan vuoksi poistetaan naisten sukuelimiä enemmän kuin missään sivistysmaassa.

Eikö lämpöpallohoito tai hormonikierukka ollut vaihtoehtoina, vai tyrmäsitkö ne tietämättömyyksissäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin kohtu syövän takia, joten en joutunut jonottamaan leikkaukseen kuin kolmisen viikkoa diagnoosin jälkeen.

Leikkaus meni tosi helposti, tähystyksenä mullakin. Mulla ei ollut käytännössä ollenkaan kipuja, en olisi tarvinnut edes sitä panadolia jota annettiin.

Leikkauksen jälkeen tuli kuitenkin kuukausi sairauslomaa. Vaikka kipuja ei olisikaan, pitää olla alkuun varovainen eikä saa nostaa mitään kiloa painavampaa.

Elämänlaadun paranemisesta en osaa itse sanoa, kun ei mulla ollut mitään vaivaa ennen leikkaustakaan (siis syöpä ei ollut aiheuttanut mitään oireita). Sulla kyllä veikkaan elämänlaadun kohentuvan ihan huikeasti, niin vaikeita nuo oireesi.

Vierailija
4/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nainen itse saa päättää, mitä poistetaan? Ap on PYYTÄNYT poistoa.

Vierailija
5/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa muuta sanoa kuin että on järkyttävää miten kauan olet joutunut odottamaan. Hullua, ettei kohtua ole suostuttu aiemmin poistamaan.

Vähän on kyllä sellainen olo, että saakeli kun olisivat vaan päättäneet muutama vuosi sit jo leikata. Turhaan mennyt monta vuotta koko elämä himmaillen tän takia, koska oikeesti rajoittaa tosi paljon.

-ap

Vierailija
6/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet? Multa ei ole poistettu johtua, mutta olin muussa gynen leikkauksessa ja sairaalassa tavannut naisen keltä poistettu juuri kohtu. Hän oli tosi hyvässä kunnossa ja kertoi nopeasti alkaneensa toipuun

Vierailija
7/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan sen yksityisellä saanut parilla tuhannella koska vaan.

Vierailija
8/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silpomista. Suomi on kehitysmaa, jossa tavan vuoksi poistetaan naisten sukuelimiä enemmän kuin missään sivistysmaassa.

Eikö lämpöpallohoito tai hormonikierukka ollut vaihtoehtoina, vai tyrmäsitkö ne tietämättömyyksissäsi?

Jos olisit lukenut aloituksen niin hormonikierukka (mirena) on kokeiltu, vuosin yhtä hulluna ja kivut lisääntyivät.

Lämpöpallohoitoa ei voi tehdä jos on sterilisaatioklipsit.

Ja tosiaan, olen itse pyytänyt poistoleikkausta.

-ap

Vierailija
9/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet? Multa ei ole poistettu johtua, mutta olin muussa gynen leikkauksessa ja sairaalassa tavannut naisen keltä poistettu juuri kohtu. Hän oli tosi hyvässä kunnossa ja kertoi nopeasti alkaneensa toipuun

Olen nelikymppinen.

Kuulostaa huipulta.

Vierailija
10/10 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotilannetta voi varmaan kysyä sairaalasta? Itse ainakin sain sieltä arvion kysymällä. Korona tosin sotki annettua arviota.

Itsellä nyt reilu 2 kk kohdun poistosta, syynä iso myooma. Tähystyksellä tehtiin. Munasarjat jäi.

Varsinaisesti ei ollut kipuja leikkauksen jälkeen mutta olo oli kyllä kuin jyrän alle jääneellä viikon - jopa pari. Hiljalleen koitin sitkeästi köpötellä ja siitä se päivä päivältä alkoi elämä luistaa paremmin. Nyt käyn jo juoksulenkeillä taas. 2kk oli rankan liikunnan kielto. Sänkyhommia sai myös kokeilla 2kk jälkeen. Kuivuus tuntuu vähän vaivaavan. Tiedä sitten onko se pysyvää vai alkukankeutta vielä tässä vaiheessa. Jos jollakulla on kokemuksia niin kuulisin mieluusti miten muilla on sujunut.

Muutoin olo on jo ihan hyvä. Ei vatsan turvotusta eikä kuukautisia!