Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sikiöseulonta on tabu?

Vierailija
04.04.2021 |

95 prosenttia äideistä osallistuu seulontoihin. Kuitenkin siitä keskustelu on esimerkiksi täällä näköjään kielletty. Miksi ihmeessä? Jokainen äiti joutuu tämän asian eteen tavalla tai toisella. Miksi siitä ei voi puhua?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistukoon ken tahtoo. Minä en halunnut.

Vierailija
2/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellutkaan, että se olisi tabu. Kenelle se on tabu? Itse osallistuin ja avoimesti siitä kaikille oon maininnut. Aivan normaalia, varsinkin kun ikää päälle kolmenkymmenen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ajatellutkaan, että se olisi tabu. Kenelle se on tabu? Itse osallistuin ja avoimesti siitä kaikille oon maininnut. Aivan normaalia, varsinkin kun ikää päälle kolmenkymmenen.

No kun täältä on vartin sisään poistettu kaksi aihetta käsitellyttä ketjua.

Vierailija
4/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että suurin osa ei kuitenkaan ajattele abortointimielessä menevänsä seuloihin vaan ihastelemaan ekaa kertaa vauvaa.

Vierailija
5/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen äänekkäitä täällä ovat vastustajat. Omituista, koska lähes kaikki niistä jotka tietävät kantavansa vakavaa geenivirhettä, käyvät seulonnoissa ja abortoivat sairaat sikiöt. Suurin osa niistäkin äideistä, jotka saavat tietää vauvan Downin syndroomasta, tekevät abortin.

Vierailija
6/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta puhutaan muualla joten miksi ei saisi myös täällä? Osallistumisen suhteen ei ole oikeaa tai väärää vaihtoehtoa.

Vierailija
7/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa ketjussa joku kommentoi, ettei seulontojen tarkoitus ole vammaisten eliminointi. Kuinka naiivi voi ihminen olla. Yhteiskunta panostaa seulontoihin miljoonia juuri siksi, että se tuo valtavia säästöjä. Vaikeasti vammainen ihminen tulee kalliiksi. Lisäksi on tietysti inhimillinen kärsimys. Kaikki vammaisuus ei todellakaan ole mitään "erilaiset frendit" - settiä vaan puhdasta piinaa.

Vierailija
8/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka eivät käy seulonnoissa, pitäisi itse maksaa yllätysdown-lapsensa hoito, kun se liittyy downiin. Järjetöntä, että noin holtittomia ihmisiä on olemassa.

Tällaisten kommenttien takia ketjut poistetaan.

Vierailija
9/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se uhriutuva autisti poistattaa ketjut.

Vierailija
10/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka eivät käy seulonnoissa, pitäisi itse maksaa yllätysdown-lapsensa hoito, kun se liittyy downiin. Järjetöntä, että noin holtittomia ihmisiä on olemassa.

Ketjut poistettiin vasta siinä vaiheessa, kun joku uskalsi sanoa että autistit ovat vammaisia eivätkä mitään muita ihmisiä parempia ihmeolentoja.

Vierailija
11/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olen aina osallistunut seulontaan. Minulle on itsestään selvää että en synnytä vakavasti vammaista lasta kärsimään lyhyen elämänsä ajan..

Vierailija
12/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjut poistettiin vasta siinä vaiheessa, kun joku uskalsi sanoa että autistit ovat vammaisia eivätkä mitään muita ihmisiä parempia ihmeolentoja.

Väärin on sitten sanonut, kun kaikki autistit eivät ole vammaisia. Eikä autismia edes voi seuloa.

Vierailija
13/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yksi autisti, joka kehitteli sinun älypuhelimen olisi ainakin pitänyt abortoida.

Vierailija
14/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa ketjussa joku kommentoi, ettei seulontojen tarkoitus ole vammaisten eliminointi. Kuinka naiivi voi ihminen olla. Yhteiskunta panostaa seulontoihin miljoonia juuri siksi, että se tuo valtavia säästöjä. Vaikeasti vammainen ihminen tulee kalliiksi. Lisäksi on tietysti inhimillinen kärsimys. Kaikki vammaisuus ei todellakaan ole mitään "erilaiset frendit" - settiä vaan puhdasta piinaa.

Alapeukuttajat voisivat perehtyä suomalaiseen tautiperintöön. Monet siihen kuuluvista taudeista johtavat lapsen varhaiseen kuolemaan. Mitä järkeä näitä on tänne synnyttää kitumaan?

Vierailija
15/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ihan avoimesti käynyt kaikki seulonnat ja avoimesti kyllä puhunutkin, että jos niissä paljastuu jotain, niin teen abortin. Kukaan ei ole paheksunut, vaan ollut omalla kohdallaan samaa mieltä.

Vierailija
16/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yksi autisti, joka kehitteli sinun älypuhelimen olisi ainakin pitänyt abortoida.

Minulla ei ole älypuhelinta. Olen itsekin autisti.

Vierailija
17/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onko geneettinen valikointi eettistä?

Onko vanhemmilla jopa oikeus tai velvollisuus käyttää genetiikan keinoja tuottaakseen terveempiä lapsia?

Kenellä on oikeus päättää, kuka saa syntyä ja kuka ei?

Geenitestejä vastaan taas on moraaliset periaatteet.

Jos aihe muuten kiinnostaa, kannattaa lukaista Matti Höyryn Ihminen 2.0; Geneettisen valikoinnin ja parantelun eettiset kysymykset.

Kirja on ihan kiihkoton lähestyminen aiheeseen, joka esittää lähinnä kysymyksiä ihmisarvosta ja solidaarisuudesta - valmiita vastauksia ei kirjassa ole, että kuinka tulisi toimia.

Vierailija
18/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on eugeniikkaa ja suurin osa ymmärtää sen olevan eettisesti väärin.

Vierailija
19/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat voisivat perehtyä suomalaiseen tautiperintöön. Monet siihen kuuluvista taudeista johtavat lapsen varhaiseen kuolemaan. Mitä järkeä näitä on tänne synnyttää kitumaan?

Näitä vaan ei seulota eivätkä kaikki näkyisikään. Vasta sitten, kun perheessä on jo tällainen lapsi, selviää suvuissa kulkeva mutaatiogeeni.

Vierailija
20/21 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on eugeniikkaa ja suurin osa ymmärtää sen olevan eettisesti väärin.

Miksi lähes kaikki silti osallistuvat sikiöseulontoihin, jos ajattelevat niiden olevan väärin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan