Sinä, joka luet kirjoja; luetko paperisena, lukulaitteelta vai mistä?
Kommentit (33)
Paperikirja sopii silmilleni, lukulaite aiheuttaa päänsärkyä.
kindle readerilla useimmat, ja parhaat paperisena.
E-kirjoja tabletilta ja paperikirjoja.
Tietenkin paperisena, ja kirjastosta lainattuna.
E-kirjoja tabletilta. Vanha iPad Mini oikeastaan pelkästään siinä käytössä.
Vain paperisena. Käytän sekä kirjastoa että ostan omia.
Paperi- ja äänikirjojen suurkuluttaja olen
Kivitauluista luen, sivujen kääntö vähän takkuaa.
Ehdottomasti paperi!
Juuri luin Christien Poirot- tarinan "Golfkentän murha" mahtavan kellastuneena ja vanhalta tuoksuvana pokkarina.
Paras lukulaite on samsung z fold 2 koska sillä on iso näyttö ja se on aina mukana. Toka paras on galaxy tab s7+.
Jos haluaa eink laitteen niin boox on paras merkki. Ne toimivat androidilla joten kaikki kindlet sun muut äppsit toimii.
Luen paperisia kirjoja, ostan omaksi, yleensä alennuksista joko kovakantisia tai pokkareita.
Luen ennen nukkumaan menoa, usein kirja on ties missä tyynyn alla/lattialle tipahtaneena, en tiedä kestäisikö lukulaite kolahduksia ymv.
Toisekseen pidän kirjoista esineinä, olen aina rakastanut lukemista. Tiedän että lukulaitteet ovat silmäystävällisiä, mutta kun työpäivän on tietokoneella ja surffaa paljon myös puhelimella/tabletilla en hakua kirjoja lukea "näytöltä".
Minulle tulee myös pari paperilehteä, mutta sanomalehden tilaan nykyään vain diginä.
Normaali oloissa myös matkustelen paljon, koen että kirja on huolettomampi (kukaan ei varasta kirjaa rantatuolista vs. elektroniikkaa, ei tarvitse niin varoa jos vähän kastuu vedestä/aurinko porottaa kanteen jne.)
Minulla on myös useampi kirja mukana, vievät toki vähän tilaa matkalaukusta, mutta olisi orpo olo jos olisi yksi laite mkkä sattuisi hukkumaan/hajoamaan tmv.
Jollain tavalla myös uskon siihen etteivät digipalvelut ehkä ole "ikuisesti" käytössä/niihin voi tulla maksuja/hinnankorotuksia tmv. jolloin voisi harmittaa jos lempikirjat ovat vain digimuodossa. Toki tilaahan kirjahylly vie paljon, mutta toisaalta se luo myös kodikasta tunnelmaa.
Paperisena tällä hetkellä. Minulla on Kobo Aura, mutta koen sen käytön teknisesti haastavana. Inhoan eri tiedostomuotoja ja niiden lataamista laitteelle kun ei koskaan tiedä saako ne toimimaan, nyt ja tulevaisuudessa. Tiedostojen tuki (varmaan väärä tekninen termi) vanhenee nopeasti eikä ikuisiksi ajoiksi omaan virtuaalihyllyyn ostetut kirjat enää toimi muutaman vuoden päästä ilman taikatemppuja joita en osaa tehdä. Lisäksi akku kuluu nopeasti, varsinkin nyt kun laite ei ole uusi. Laite itsessään on kevyt ja näppärä mutta tietotekninen vajakkiuteni haittaa käyttöä.
Paperisena, joskus ekirjoja. Mutta luen, äänikirjat eivät mielestäni ole kirjoja varsinaisessa merkityksessä, kun ei niitä lue itse. Minulla on paljon kirjoja 4 eri kielellä, käytän myös kirjastoa, kun kaikkea ei viitsi itsellekään ostaa.
Ehdotomasti paperisena, oikea kirja se olla pitää. Äänikirjat lähinnä nukuttaa mitä joskus kokeillu. E-kirjat taas on epämiellyttäviä makuuasennossa ollessa ja muutenkin.
Suurin osa e-kirjoina lukulaitteelta. Se on kaikkein kätevin. Pieni, kevyt, silmäystävällinen, sinne mahtuu tuhansia kirjoja, akku kestää viikkokausia, voi lukea myös kirkkaassa auringonvalossa.
Kännykällä Bookbeatista. Lukulaite oli liian iso. Joskus myös oikeita kirjoja, joita on menneisyydestä jäljellä.