Kun haette töitä
niin kerrotteko, jos teillä on lapsia ja/tai puoliso? Missä vaiheessa hakua kerrotte?
Kommentit (17)
Toteutuuko kertomattomuus ihan oikeasti? Viimeksi kun hain, niin kerroin nämä jo CV:ssä kohdassa perhesuhteet. Voinko jättää myös ikäni kertomatta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Toteutuuko kertomattomuus ihan oikeasti? Viimeksi kun hain, niin kerroin nämä jo CV:ssä kohdassa perhesuhteet. Voinko jättää myös ikäni kertomatta?
ap
Itse en mainitse ikääni tai perhesuhteita CV:ssä. Kyllähän rekrytoijat osaavat tutkintojen suoritusajankohdista päätellä, onko henkilö parikymppinen vai keski-ikäinen.
Et todellakaan kerro perhesuhteista. Rekrytoijalle ei kuulu pätkääkään, onko sinulla mies- tai naisystävä tai kuinka monta lasta.
Tottakai se pitää kertoa. Varsinkin jos pieniä lapsia niin sitten ne kysyy miksei kertonut jos lapsi sairastuu ja pitää olla sen takia pois töistä tms.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se pitää kertoa. Varsinkin jos pieniä lapsia niin sitten ne kysyy miksei kertonut jos lapsi sairastuu ja pitää olla sen takia pois töistä tms.
Pointtina oli että selviää se heille jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin että on lapsia.
En kerro eikä siihen ole kehoitettu yhdelläkään työnhakuun keskittyvällä kurssilla, webinaarilla, millä lie.
Riippuu minkä ikäinen olet ja mihin haet. Onko iän kommentointi mielestäsi oleellista? Yleensä laitan syntymäajan CV:hen, jotta erotun muista hakijoista henkilöllisyyden kannalta. Työkokemuksen kestokin erottelee. Puolisoa en kerro.
Etenkin yhdistelmä valokuva ja puolisosta kertominen on erikoista, perheestä ehkä ihan normaalia. Jos todella laittautunut kertoo kuvallisessa hakemuksessa harrastavansa asiaa X puolisonsa kanssa, edellisten työpaikkojen saamistapa voi kyseenalaistua. "Purjehdin mieheni kanssa." Miksi asia pitää kertoa valokuvalla?
Vierailija kirjoitti:
ap
Perhejuttuja ei tarvitse kertoa, eihän ne liity mitenkään itse työhön. Ellei koko perhe mene malliksi johonkin mainokseen... Sama juttu haastattelussa, jotkut kalkkikset saattavat kysyä perheestä/lapsien hankkimisesta, vaikka niin ei saisi enää tehdä.
Ja edelleen, sinun ei tarvitse mainita ikääsi, jos se ei liity mitenkään työnkuvaan.
Kerron kaiken rehellisesti, koska niin minut on kasvatettu ja uskon sen olevan oikein. Töitä en ole saanut 15 vuoteen.
En kerro mitään perhesuhteista. Ei kuulu työn tekemiseen mitenkään. Minulla taitaa olla syntymäaika CV:ssä, mutta kyll iän voi jättää pois. Kuitenkin työkokemus ja valmistusmispäivät kertovat iän aika tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerron kaiken rehellisesti, koska niin minut on kasvatettu ja uskon sen olevan oikein. Töitä en ole saanut 15 vuoteen.
Eihän sinun tarvitse kertoa koko elämäntarinaasi, vaan kertoa ne tiedot, joilla haet kyseistä työtehtävää. Ikä/perhe/lapset/seks. suuntautuminen eivät kerro mitään osaamisestasi.
Kertoisin lapsista jotta voisi selittää cv:n aukon sillä. Kaikilla ei ole työpaikkaa mistä jäädä äitiyslomalle ja tällöin vauva-aika on aukkona cv:ssä.
Siis miksi sinulla on CV:ssä joku hiton perhesuhteet -kohta? En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta hullutuksesta.
Ja siis en tietenkään kerro tuollaisia asioita, joilla ei ole työn kannalta mitään merkitystä. Olisin aika ihmeissäni, jos haastattelija kysyisi, ja silloin kyllä tietäisin, että siinä firmassa en halua työskennellä.
Mulla on muutaman vuoden tauko työelämästä perhevapaiden vuoksi, ei siis ollut paikkaa minne palata äitiysloman jälkeen, niin olen laittanut sinne työkokemusten väliin perhevapaat ja vuodet. Siksi laitoin, että eivät ihnettele, miksi on niin pitkä tauko. Lapset ovat jo sen ikäisiä, että pärjäävät flunssaisina yksinkin kotona.
Näköjään otsikossa saa kirjoittaa törkeyksiä. Kun haette töitä.... Joo, ihan varmaan haetaan.
Nykyään kai suositellaan ettei yksityiselämästä kerrota.