Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyssuunnitelma

Vierailija
30.03.2021 |

Vaikka nykyisin ei kai enää tehdä synnytyssuunnitelmia ennen synnytystä niin hyvä varmaan kirjoittaa toiveista joku suunnitelma ja antaa se ennen synnytystä kätilöille. Minkälaisia asioita olette kirjanneet omiin synnytyssuunnitelmiinne?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisin kirjoittanut mitään mutta ekassa synnytyksessä toivoin epiduraalia ja toisessa toivoin että mennään ilman mitään kivunlievityksiä, nämä sanoin kätilölle kun sairaalalle mentiin.

Vierailija
2/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei tehdä, totta kai on hyvä tehdä, kätilöt arvostavat myös mahd paljon tietoa. Ja kertoa myös tukihenkilölle asiat, jos ei itse sairaalassa ole enää selkeyttä tai tulee kiire. Mun kohdalla kätilö kyseli suunnitelmia ja toiveita, vaikka lapsi oli jo melkein housuissa aulassa.

Ei sen tarvitse olla mikään virallinen asiakirja, laita isolle aaneloselle vaikka ranskalaisilla viivoilla- Esim:

– ammetoive, vesisynnytys jos mahdollista

– mahdollisimman pitkään lääkkeettömät kivunlievitykset

– synnyttäjälle kerrotaan aina hoitotoimenpiteistä ja perustellaan

- TENS-laite (tämä kyllä hyvä hankkia jo kotiin lainaksi)

– hämärä huone

.... jne jne. Voit myös kertoa jos taustalla on pelkoa tai aiempi kokemus vaikuttaa. Ja ennen kuin trollit iskevät kimppuun, niin vielä disclaimerina että juu, ei siinä hätäleikkauksessa ole tarkoitus sit noudattaa näitä tai kysellä. Hoh. Mutta ne ovat hyvin pieni osa synnytyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole synnytystoivelista nykyään?

Vierailija
4/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös toivoa, että sinua tuetaan esim lääkkeettömässä synnytystoiveessasi eikä tarjota aina ensimmäiseksi epiduraalia epävarmuuden hetkellä, sillä on suuri vaikutus kun kätilö valaa varmuutta eikä epävarmuutta. 

Itse toivoin myös että napaveri saa valua vauvaan pitkään eikä napanuoraa katkaista heti, mutta tämä on tainnut sittemmin tulla jo käytännöksi. Vauva saa rautaa siinä.  Kieltäydyin myös rutiini oksitosiinipiikistä synnytyksen jälkeen. 

Vierailija
5/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita listoja tehdään. Meidän piti tehdä netissä (sai sen kohdan jättää halutessaan täyttämättäkin), mutta arvaapas toteutuko mikään niistä suunnitelmista :D Ei, ja ihan omasta tahdosta. Synnärin puolelta olisi kyllä ollut mahdollista, mutta en itse jaksanut raahautua ammeeseen, johon olin alunperin halunnut synnyttääkin. Ei vain pystynyt.

Pointti oli se, että tee ihmeessä lista, mutta älä pidä sitä kiveen hakattuna, koska voi olla, että tilanteessa et itsekään halua sitä noudattaa tai jos tulee muuta sellaista, minkä takia esim. vaikka sinne ammeeseen ei pääse. Kuitenkin niin, että voivat sairaalassa varautua, että tarvittavat vempeleet on saatavissa jos vain mahdollista.

Sille, joka ehdotti TENS-laitetta, varmaan hyvä laite joillekin, mutta itsellä ei toiminut ollenkaan. Ehkä sitten kun tehot väänsi niin kovalle, että selkä kramppasi mutkalle, ei ajatellut sitä supistuskipua, mutta toisaalta olinkin käynnistetty ja oksitosiinilla vauhditettu tapaus, jolle ei ne epiduraalitkaan paljon tehneet.

Vierailija
6/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin vain sen, ettei minulle saa lässyttää! Karvat nousee aina pystyyn synnytysohjelmia katsoessa, kun niissä lässytetään AINA!

Vierailija
7/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä neuvolassa sanottiin, ettei enää tehdä synnytyssuunnitelmaa. Itse aion kyllä selvittää etukäteen, mitä on mahdollista toivoa ja todennäköisesti kirjoitan lapun mukaan, jos ei muuten muista asioita juuri sillä synnytyksen hetkellä.

Ap

Vierailija
8/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän synnytystä voi suunnitella.

Vierailija
9/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole synnytystoivelista nykyään?

Äitiyskortissa lukee edelleen synnytyssuunnitelma Ei, Kyllä ja suunniteltu synnytyspaikka sekä tiedoksi sairaalalle.

Mutta Helsingissä ei tehdä mitään suunnitelmaa tai toivelistaa. Herran haltuun nähtävästi vaan. Kuka edes uskaltaa lähteä sillä mielin synnytykseen, elämän ehkä riskialtteimpaan tapahtumaan?

Ap

Vierailija
10/17 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei tehdä, totta kai on hyvä tehdä, kätilöt arvostavat myös mahd paljon tietoa. Ja kertoa myös tukihenkilölle asiat, jos ei itse sairaalassa ole enää selkeyttä tai tulee kiire. Mun kohdalla kätilö kyseli suunnitelmia ja toiveita, vaikka lapsi oli jo melkein housuissa aulassa.

Ei sen tarvitse olla mikään virallinen asiakirja, laita isolle aaneloselle vaikka ranskalaisilla viivoilla- Esim:

– hämärä huone

.... jne jne. Voit myös kertoa jos taustalla on pelkoa tai aiempi kokemus vaikuttaa. Ja ennen kuin trollit iskevät kimppuun, niin vielä disclaimerina että juu, ei siinä hätäleikkauksessa ole tarkoitus sit noudattaa näitä tai kysellä. Hoh. Mutta ne ovat hyvin pieni osa synnytyksiä.

Saako noita Tens-laitteita synnytyssairaalasta lainaksi ja jo etukäteen ennen synnytystä? Vai pitääkö hankkia oma?

Mitä tuo hämärä huone tarkoittaa? Eikö valot voi sammuttaa ja mahdolliset verhot sulkea?

Ap

Vierailija
11/17 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

– hämärä huone

Saako noita Tens-laitteita synnytyssairaalasta lainaksi ja jo etukäteen ennen synnytystä? Vai pitääkö hankkia oma?

Mitä tuo hämärä huone tarkoittaa? Eikö valot voi sammuttaa ja mahdolliset verhot sulkea?

Ap

Helsinki tai neuvolan terkkari ei synnytä eikä tee suunnitelmaa, sinä teet.  Ja huoneen saa hämäräksi, mutta itse ei välttämättä synnytystilanteessa kykene säätämään jokaista asiaa kohdalleen ja oloaan kotoisaksi.  Myös synnärille soittaessa voi kertoa itsestään ja toiveistaan kun synnytys on jo käynnissä. Kätilöt eivät tunne sinua, auta heitä. 

https://www.instagram.com/p/CL-OULEAzNK/?igshid=1s994fove0ce8

Vierailija
12/17 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehdään, kirjoitat omat toiveet, jos amme on käytössä sitä saa toivoa, vaikka aina ei välttämättä siltikään saa sitä käyttöön, mitä haluat kipuihin, pelottaako joku asia, tahdotko että joku on kokoa läsnä vai oletko mieluummin yksin niin paljon kuin mahdollista..

Vierailija
13/17 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tehdään, kirjoitat omat toiveet, jos amme on käytössä sitä saa toivoa, vaikka aina ei välttämättä siltikään saa sitä käyttöön, mitä haluat kipuihin, pelottaako joku asia, tahdotko että joku on kokoa läsnä vai oletko mieluummin yksin niin paljon kuin mahdollista..

Onko vielä esim. tänä vuonna on jossakin HUS-alueen sairaalassa käyty tällaisia asioita läpi ennen synnytystä? Missä paikassa? Helsingissä neuvolassa ei ainakaan terveydenhoitajan mielestä tehdä enää synnytyssuunnitelmaa. Olen kysynyt tätä monta kertaa neuvolasta ja vastaus on aina sama, että synnytyssuunnitelmaa ei tehdä. Mielestäni tämä on koko raskausajan tärkein dokumentti, joten vaikea ymmärtää tätä, miten näitä palveluja oikein priorisoidaan. On myös eri asia, että synnytyksen alkamisen jälkeen kysytään jotain toiveita, jos niihin ei ole ehtinyt perehtyä yhtään etukäteen niin ei osaa juuri mitään toivoakaan ja tuskissaan niitä ei enää jaksa lähteä edes selvittämään.

Ap

Vierailija
14/17 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä esim. tänä vuonna on jossakin HUS-alueen sairaalassa käyty tällaisia asioita läpi ennen synnytystä? Missä paikassa? Helsingissä neuvolassa ei ainakaan terveydenhoitajan mielestä tehdä enää synnytyssuunnitelmaa. Olen kysynyt tätä monta kertaa neuvolasta ja vastaus on aina sama, että synnytyssuunnitelmaa ei tehdä. Mielestäni tämä on koko raskausajan tärkein dokumentti, joten vaikea ymmärtää tätä, miten näitä palveluja oikein priorisoidaan. On myös eri asia, että synnytyksen alkamisen jälkeen kysytään jotain toiveita, jos niihin ei ole ehtinyt perehtyä yhtään etukäteen niin ei osaa juuri mitään toivoakaan ja tuskissaan niitä ei enää jaksa lähteä edes selvittämään.

Ap

Ainakin HUS:n sivuilla on lomake, joka pyydetään täyttämään ennen sairaalaan tuloa.

"Täytäthän ennen sairaalan tuloasi Ajatuksia tulevasta synnytyksestä -lomakkeen ja tulostathan sen mukaasi. "

https://www.hus.fi/hoidot-ja-tutkimukset/synnytys

Jännä, jos neuvolassa ei ohjeisteta tuon täyttämiseen, jos HUS sitä kuitenkin pyytää. Omassa neuvolassa ei siitä vielä ole puhuttu, eikä paljoa synnytyksestäkään mutta ehkä synnytysvalmennuksessa on aiheesta jotain. Toisaalta olen huomannut,että Helsingissä vaihtelee todella paljon terveydenhoitajasta, että mitä odottavalle äidille kerrotaan ja mitä oletetaan, että selvitetään itse. Oma terkkarini antaa kyllä paljon tietoa mutta ystäväni joutuu selvittämään paljon itse.

Onko sinulla vielä pitkä aika synnytykseen?

Vierailija
15/17 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään kuullut mistään synnytyssuunnitelmasta. Eihän sitä voi etukäteen tietää mitä tapahtuu. Minun suunnitelmani oli epiduraali tänne ja heti. Pitkään piti sitäkin odottaa :) vaikka kovaan ääneen muistin toivettani esittää.

Vierailija
16/17 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkistin niin ainakin Helsingissä synnytysvalmennuksessa ohjeistetaan tekemään synnytyssuunnitelma ja pitämään sitä mukana esimerkiksi neuvolakortin välissä.

Materiaalit löytyvät tuolta lopusta ja synnytyssuunnitelmasta puhutaan diassa 20. https://www.hel.fi/sote/perheentuki-fi/raskaus-ja-synnytys/palvelut-ras…

Vierailija
17/17 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko jo ap, sen kuin kirjoitat toiveesi vapaamuotoisesti vaikka sähkölaskun takapuolelle ja tuot sen mukanasi synnytykseen. Sen virallisempi dokumentti ei ole, eikä sen täyttämistä kukaan ohjaa tai valvo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi