Miksi tunnen itseni rennoksi vain ns itseäni "huonommin menestyneiden" seurassa?
Tämä ilmiö on seurannut minua jo lapsesta asti. Kykenen olemaan rennosti oma itseni vain seurassa, jossa tunnen olevani niskan päällä. Vertaisten tai parempien kanssa tunnen oloni aina huonommaksi ja sulkeudun. Mikä psykologia tässä on taustalla?
Kommentit (17)
Onko muilla tällaista? Miten pääsen siihen, että voin olla oma itseni kaikenlaisessa seurassa?
Ei mulla vastausta ole, mutta kiinnostaa millä perusteilla päätät, että joku on sinua huonommin tai paremmin menestynyt? Mulle sitä on ollut todella vaikea ymmärtää, kun menestyksenhän voi käsittää sadalla eri tavalla. Ehkä juuri siksi en skagaa ketään?
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto. Kelpaamattomuuden tunne lapsuusesta.
Miten tätä voisi työstää itse? En halua terapiaan, ettei papereihin jää merkintöjä että olisin epänormaali (tietomurrotkin on nykyään niin yleisiä). Otin reppanan miehenkin, kun en uskaltanut tavoitella tasoistani seuraa ja nyt olen sitten suoraan sanottuna epäsopivan miehen kanssa. Työni hoidan kyllä hyvin ja sulaudun joukkoon. ap
Et varmaankaan pärjää niiden muiden kanssa keskustellessa, olosi muuttuu epävarmaksi jos et pysy kärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä voisi työstää itse? En halua terapiaan, ettei papereihin jää merkintöjä että olisin epänormaali (tietomurrotkin on nykyään niin yleisiä). Otin reppanan miehenkin, kun en uskaltanut tavoitella tasoistani seuraa ja nyt olen sitten suoraan sanottuna epäsopivan miehen kanssa. Työni hoidan kyllä hyvin ja sulaudun joukkoon. ap
Nykyään alkaa olla niin että nimenomaan vahvat ja "normaalit" ihmiset myöntävät käyvänsä terapiassa. Miksi häpeäisit sitä että uskaltaisit tehdä työtä itsesi kanssa? Eikö tuo ole paljon "hullumpaa" että olisi tarve käydä mutta ei uskalla? Tietomurtoja ei kannata pelätä, voit keskustella terapeutin kanssa siitä mitä hän aikoo edes kirjoittaa ylös koneelle. Yksityiset terapeutit eivät ole edes olleet tietomurtojen kohteena, lisäksi moni kirjaa edelleen käsin.
Menestyneet ihmiset ovat usein vaikeita. Iso ego ja narsistisia. Saattaa olla mielenterveysongelmia ja päihdeongelmia. Ei menestys ilmaiseksi tule.
Sitten odotetaan, että muut palvovat.
Mulla sama. Vetäydyn saman tien taka-alalle, jos paikalla on joku mua osaavampi. Johtuu huonosta itsetunnosta, ajattelen aina etten osaa mitään ja muut tietää varmasti kaiken paremmin. En edes korjaa, jos joku kertoo virheellisiä asioita, totean vaan itselleni, että oon varmaan itse tajunnut jotenkin väärin. En koskaan uskaltaisi asettua poikkiteloin missään asiassa, kun olen niin epävarma ja annan kesätyöntekijöidenkin kyykyttää itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla vastausta ole, mutta kiinnostaa millä perusteilla päätät, että joku on sinua huonommin tai paremmin menestynyt? Mulle sitä on ollut todella vaikea ymmärtää, kun menestyksenhän voi käsittää sadalla eri tavalla. Ehkä juuri siksi en skagaa ketään?
Huonosti muotoiltu oli kyllä. Tarkoitan jossain määrin kouluttamattomia, mt-ongelmaisia, velkaisia tai elämänhallintaongelmaisia. Olen itse kai sisimmältäni sitten samanlainen, kun viihdyn heidän kanssaan? Kai myös pidän siitä, että tunnen oman elämäni olevan hallinnassa, kun näen monia joilla ei ole niin. En tiedä! Nämä ihmiset ovat kyllä myös rakkaita ystäviä.Tiedän vain, että on helppoa olla oma itsensä tuossa seurassa ja hankalaa vertaistensa kanssa (sama koulutustausta, työ..) Miksi? ap
Eikö se tullut se joku uusi tutkimus, että narskuilla olisikin oikeasti huono itsetunto. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Vetäydyn saman tien taka-alalle, jos paikalla on joku mua osaavampi. Johtuu huonosta itsetunnosta, ajattelen aina etten osaa mitään ja muut tietää varmasti kaiken paremmin. En edes korjaa, jos joku kertoo virheellisiä asioita, totean vaan itselleni, että oon varmaan itse tajunnut jotenkin väärin. En koskaan uskaltaisi asettua poikkiteloin missään asiassa, kun olen niin epävarma ja annan kesätyöntekijöidenkin kyykyttää itseäni.
Minua häiritsee sellainen suoraviivaisuus, jolla ihmisiä luokitellaan.
Kyse voi olla myös tarkkailusta. Jotkut ihmiset ovat niin kilpailuhenkisiä, että siihen menee energiaa, jos lähtee mukaan. Ei jaksa, eikä ole järkevää.
Jos niiden ihmisten energiassa on jotain, josta et pidä. Menestys ei tarkoita sitä, että ihminen voi hyvin.
Minä huomaan, että monet menestyneet ihmiset eivät ymmärrä minua. Aliarvioivat ja eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos niiden ihmisten energiassa on jotain, josta et pidä. Menestys ei tarkoita sitä, että ihminen voi hyvin.
Minä huomaan, että monet menestyneet ihmiset eivät ymmärrä minua. Aliarvioivat ja eivät ymmärrä.
Voi olla tämä. Tuntuu että niiden "parempien" katse on usein terävä, tarkkaileva ja tuomitseva. Pelkään, että annan itsestäni tyhmän kuvan näiden muka viisaiden ihmisten silmissä. Monet myös tarttuvat herkästi lillukanvarsiin ja tykkäävät korjata mielellään, jos sattuu sanomaan jotain väärää. Kaverini ovat välittömiä ja aitoja. Tuntuu että heidän kanssaan on aidosti hauskaa eikä tarvitse esittää mitään. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan jossain määrin kouluttamattomia, mt-ongelmaisia, velkaisia tai elämänhallintaongelmaisia. Olen itse kai sisimmältäni sitten samanlainen, kun viihdyn heidän kanssaan? Kai myös pidän siitä, että tunnen oman elämäni olevan hallinnassa, kun näen monia joilla ei ole niin. En tiedä! Nämä ihmiset ovat kyllä myös rakkaita ystäviä. Tiedän vain, että on helppoa olla oma itsensä tuossa seurassa ja hankalaa vertaistensa kanssa (sama koulutustausta, työ..) Miksi? ap
Onko nuo sun vanhoja kavereita lapsuus- tai nuoruusajalta? Se tekee ystävyyssuhteesta usein mutkattomamman vielä sittenkin kun aikaa on kulunut paljon.
Ja sitten jos myös tuo porukka ilmentää sitä sosiaaliluokkaa, jossa kasvoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä huomaan, että monet menestyneet ihmiset eivät ymmärrä minua. Aliarvioivat ja eivät ymmärrä.Voi olla tämä. Tuntuu että niiden "parempien" katse on usein terävä, tarkkaileva ja tuomitseva. Pelkään, että annan itsestäni tyhmän kuvan näiden muka viisaiden ihmisten silmissä. Monet myös tarttuvat herkästi lillukanvarsiin ja tykkäävät korjata mielellään, jos sattuu sanomaan jotain väärää. Kaverini ovat välittömiä ja aitoja. Tuntuu että heidän kanssaan on aidosti hauskaa eikä tarvitse esittää mitään. ap
Minä teen asioita, joita on hankala määritellä. Enkä halua selittää, mitä teen ja miksi. Kaikki eivät ymmärrä, vaikka selittäisin kaksi päivää. Kaikkien ihmisten kanssa ei vain ole luonteva ja hyvä olla. Jos tuntuu vaikealta olla jonkun kanssa ja katse on tiukka ja terävä, usein sen ihmisen päässä liikkuu negatiivisia asioita minusta. En tuhlaa aikaani sitten enempää.
Menestys vaatii veronsa. Usein tunne-elämä tai joku muu asia elämässä jää menestyksen myötä hiukan vajaaksi. Näin olen sen kokenut. Minulle hauskinta seuraa ovat yksinkertaiset ihmiset, jotka ovat tehneet elämänvalintoja muun asian perusteella, kuin rahan ja menestyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä huomaan, että monet menestyneet ihmiset eivät ymmärrä minua. Aliarvioivat ja eivät ymmärrä.Voi olla tämä. Tuntuu että niiden "parempien" katse on usein terävä, tarkkaileva ja tuomitseva. Pelkään, että annan itsestäni tyhmän kuvan näiden muka viisaiden ihmisten silmissä. Monet myös tarttuvat herkästi lillukanvarsiin ja tykkäävät korjata mielellään, jos sattuu sanomaan jotain väärää. Kaverini ovat välittömiä ja aitoja. Tuntuu että heidän kanssaan on aidosti hauskaa eikä tarvitse esittää mitään. ap
Minä teen asioita, joita on hankala määritellä. Enkä halua selittää, mitä teen ja miksi. Kaikki eivät ymmärrä, vaikka selittäisin kaksi päivää. Kaikkien ihmisten kanssa ei vain ole luonteva ja hyvä olla. Jos tuntuu vaikealta olla jonkun kanssa ja katse on tiukka ja terävä, usein sen ihmisen päässä liikkuu negatiivisia asioita minusta. En tuhlaa aikaani sitten enempää.
Miten saan itselleni tuon asenteen? Pelkään kuollakseni että häpäisen itseni! ap