Osa-aikatyöstä! Mitä pitää huomioida jos vaihtaa kokoaikatyön vajaaseen viikkoon?
Eli jos samalla työnantajalla vain vähentää omaa työaikaansa.
Onko kellään kokemuksia?
Mitä kannattaa huomioida?
Kommentit (11)
Ylitöitä ei voi tehdä (ainakaan meillä, vaan ylittökorvausta voi saada vasta täyden työviikon jälkeen). Jos teet 6 h päivää, päivän ainoa tauko saattaa olla 10 min kahvitauko.
Jos vähentää omasta tahdosta työtunteja kokoaikatyöstä osa-aikaiseen, ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen eli ei voi saada soviteltua korvausta kelasta tai kassasta, vaikka tekisi max 80 % kokonaisista tunneista
Itse vaihdoin kolmipväiseen viikkoon. Verojen vähyys ilahduttaa, nettopalkka ei pienene läheskään samassa suhteessa. Ei negatiivisia asioita.
80% rinnastetaan täyteen työaikaan (lomakertymä).
Lasketa uusi verokortti. Huomaat, että progression takia täysi työaika ei edes kannata.
t: 20-100% työaikaa kokeillut
Vierailija kirjoitti:
Lasketa uusi verokortti. Huomaat, että progression takia täysi työaika ei edes kannata.
Teen 60-prossaista ja kyllä minulla loma kertyy kokoaikaisen tavoin (toki loma-ajan palkka myös 60-prossaista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 60-prossaista ja kyllä minulla loma kertyy kokoaikaisen tavoin (toki loma-ajan palkka myös 60-prossaista).
Lomani on kertynyt normaalisti 40% työajalla. Mielestäni 14h on minimi, jotta lomapäivät kertyvät normaalisti.
Suosittelen! On kiva mennä töihin ja jaksaa vapaa-ajalla tehdä enemmän asioita ja nähdä ihmisiä.
Soviteltua päivärahaa (kela tai työttömyyskassa) ei voida maksaa jos työajan vähennys on tehty työntekijän omasta aloitteesta.