Ahvenanmaalle etsitään lukioon suomenopettajaa
Työpaikkailmoitus löytyy heidän oman työvoimatoimistonsa sivulta www.ams.ax.
Kommentit (69)
Olisipa jännä elämänmuutos muuttaa Ahvenanmaalle. Mutta nyt on korona, joten missään ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa jännä elämänmuutos muuttaa Ahvenanmaalle. Mutta nyt on korona, joten missään ei ole kivaa.
Ahvenanmaan strategia on tukahduttaa korona. Tiedotetaan, että pysykää nyt kotona ja huolehtikaa käsien puhtaudesta ja maskien käytöstä. Silloin kun tukahdutetaan on ulkoilu kuitenkin sallittua. Edes frisbeegolfia tai ulkoilmasaleja ei ole kielletty. T: Ahvenanmaalainen
P.S. Ilmeisesti lukion todella rakastettu opettaja jää nyt eläkkeelle ja lukioon etsitään uutta suomenopettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ajattelin, että kerron asiasta, koska on minunkin perheeni etu saada lukioon suomenopettaja. T: Ahvenanmaalainen
HUOM: Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea, joten opettaja pääsee opettamaan motivoituneita suomen kielen itse valinneita oppilaita!
Vierailija kirjoitti:
Dilemma. Saako suomen kielen vihaajien saaristossa puhua suomea suomen kielen oppitunneilla?
Ei kannata muodostaa mielipidettä muutaman kylähullun mälinän perusteella. Täällä on se äänekäs 5% meuhkaamassa suomenkielestä. Muita asia lähinnä säälittää ja he valitsevat lapsilleen suomen viidennellä luokalla.
Tietenkin täällä saa puhua suomea. Puhutaanhan täällä muitakin kieliä. Ahvenanmaalaiset aikuiset voivat mennä lukkoon kun pitää puhua suomeksi, koska heillä on siitä vähän kokemusta. Nuorille kieltä on opetettu siten, että määränpää on käytännön elämän kielitaito eikä suomenkielen kaikkien erikoisuuksien tunteminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dilemma. Saako suomen kielen vihaajien saaristossa puhua suomea suomen kielen oppitunneilla?
Ei kannata muodostaa mielipidettä muutaman kylähullun mälinän perusteella. Täällä on se äänekäs 5% meuhkaamassa suomenkielestä. Muita asia lähinnä säälittää ja he valitsevat lapsilleen suomen viidennellä luokalla.
Tietenkin täällä saa puhua suomea. Puhutaanhan täällä muitakin kieliä. Ahvenanmaalaiset aikuiset voivat mennä lukkoon kun pitää puhua suomeksi, koska heillä on siitä vähän kokemusta. Nuorille kieltä on opetettu siten, että määränpää on käytännön elämän kielitaito eikä suomenkielen kaikkien erikoisuuksien tunteminen.
Ymmärtänet varmaan, että se ottaa hieman mantereella asuvia päähän, että koko mantereella pakotetaan kaikki opiskelemaan ruotsia, mutta ahvenanmaalaiset ihan pokkana poistivat pakkosuomen kaikista kouluistaan, VAIKKA Ahvenanmaa kuuluu Suomeen ja VAIKKA siellä on suomenkielisiä suhteessa enemmän kuin esim. Helsingissä on ruotsinkielisiä.
Ja ihan turha perustella asiaa itsehallinnolla. Itsehallinto ei suinkaan estä pitämästä pakollista suomen opiskelua kouluissa. Kyllä se ihan on se ahvenanmaalaisten haistakaasuomenkielisetvittu-asenne, joka sen pakkosuomen kouluista poisti.
Vierailija kirjoitti:
HUOM: Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea, joten opettaja pääsee opettamaan motivoituneita suomen kielen itse valinneita oppilaita!
Juuri tämä! Ihmiset ovat alkaneet hakeutua enemmän Suomeen kuin Ruotsiin opiskelemaan. Ruotsissa etenkin koronavuosi on ollut ikävä ahvenanmaalaisille opiskelijoille. Vaikka etäopiskelee ja käy kaupassa niin voi silläkin tavalla saada koronan. Todella monella kesäksi vanhempiensa kotiin palanneilla on ollut korona ja siksi heidät on käytetty ensimmäiseksi koronatestissä ja viety karanteeniin esimerkiksi mökille.
Suomen kielestä on hyötyä, koska ilman suomen taitoa ei pääse edes jäätelöä myymään kesäksi. Suomea tarvii kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän joutuu putkaan suomen puhumisesta.
Kännissä ja yhteistyökyvyttömänä joutuu putkaan vaikka puhuisi enkelten kieliä. Olen puhunut suomea lapsilleni ja muiden suomenkielisten kanssa. Ei ole tullut vielä poliisi noutamaan minua. Suomen puhuminen ei ole rikos Suomen lain mukaan.
Juurihan ne julistivat, että Suomen lait ei niitä koske (kyse oli rokotusjärjestyksestä).
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten jännä juttu, että mantereella pakkoruotsi ei ole mistään pois, mutta Ahvenanmaa poisti pakkosuomen, koska sen koettiin olevan muiden kielten opiskelun esteenä.
Mitenkäs tämän selitätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänet varmaan, että se ottaa hieman mantereella asuvia päähän, että koko mantereella pakotetaan kaikki opiskelemaan ruotsia, mutta ahvenanmaalaiset ihan pokkana poistivat pakkosuomen kaikista kouluistaan, VAIKKA Ahvenanmaa kuuluu Suomeen ja VAIKKA siellä on suomenkielisiä suhteessa enemmän kuin esim. Helsingissä on ruotsinkielisiä.
Ja ihan turha perustella asiaa itsehallinnolla. Itsehallinto ei suinkaan estä pitämästä pakollista suomen opiskelua kouluissa. Kyllä se ihan on se ahvenanmaalaisten haistakaasuomenkielisetvittu-asenne, joka sen pakkosuomen kouluista poisti.
Ahvenanmaalla syntyy vuosittain noin 300 lasta. Ahvenanmaalla asuu ihmisiä yli 70 lähtömaasta. Poliitikkojen päätöksille ei mitään voi. He ajattelivat ahvenanmaalaisten kielitaitotason kasvavan kun laitetaan vaihtoehdoiksi suomi, ranska ja saksa. Tämä ei liity mitenkään manner-Suomeen vaan tänne haluttiin laajempaa kielitaitotasoa. Täällä asuu noin 30 000 ihmistä ja sen vuoksi pienellä paikalla ollaan valmiita tarjoamaan useampia kieliä lapsille. 95% valitsee suomen ja loput, yleensä kaksikieliset, valitsevat sen toiseksi eniten ääniä saaneen kielen.
On merkillistä, että leimaat ahvenanmaalaiset haistattelijoiksi kun heistä tavalliset ihmiset haluavat tiiviimpää yhteyttä manner-Suomen kanssa ja lapsensa opiskelemaan sinne tulevaisuudessa.
Olen itse mantereella syntynyt ja ruotsia opiskellut. Minulla ei tullut minkäänlaista tunnetta etenkin ruotsin suhteen. Se oli yksi aine muiden joukossa. Siksi en ymmärrä mantereella asuvien suurta vihaa ahvenanmaalaisia kohtaan.
Onko teillä vihaajilla tullut ikinä mieleen, että aivan yhtä lailla kuin minä tein virkamiesruotsin kokeen niin ruotsinkielinen joutuu tekemään virkamiessuomen kokeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännissä ja yhteistyökyvyttömänä joutuu putkaan vaikka puhuisi enkelten kieliä. Olen puhunut suomea lapsilleni ja muiden suomenkielisten kanssa. Ei ole tullut vielä poliisi noutamaan minua. Suomen puhuminen ei ole rikos Suomen lain mukaan.
Juurihan ne julistivat, että Suomen lait ei niitä koske (kyse oli rokotusjärjestyksestä).
Tuo ”avainhenkilöiden” ensiksi rokottaminen on herättänyt täällä pahaa verta. Ihmiset eivät siedä sitä, että mennään pokkana kiristäen rokotuttamaan uhmaten jopa ylilääkärin tahtoa. Hoitajana olisin pistänyt keittosuolaliuosta koko porukalle, joka voi tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien Oolanti on välittänyt pätkääkään Suomen laeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten jännä juttu, että mantereella pakkoruotsi ei ole mistään pois, mutta Ahvenanmaa poisti pakkosuomen, koska sen koettiin olevan muiden kielten opiskelun esteenä.
Mitenkäs tämän selitätte?
Eihän tavallinen ihminen voi vaikuttaa poliitikkojen aivoituksiin mitenkään. Täällä eivät poliitikot vaihdu ja sen vuoksi he tavallaan laitostuvat Borgenissa. Eivät ole edes kiinnostuneita tavallisten kansalaisten mielipiteistä.
Joka tapauksessa poliitikot eivät voi estää lapsia ja nuoria opiskelemasta suomea. Se on vanhempien päätös, jolle poliitikot eivät voi mitään.
Olen kyllä tuon rokotusjutun vuoksi niin tympääntynyt, että äänestän jälleen kerran jotain uutta kasvoa seuraavissa vaaleissa. Edellisissä vaaleissa äänestämäni pääsi kaupunginvaltuustoon ja on saanut aikaan tulosta.
Heja Suomi . Hyvä että englanti sujuu ja Suomen kieli on niin hauskaa että sitä ja ruotsia pitää tietysti opetella . Onhan Afrikasta Suomeen muuttaneet ja latinot oppinut Suomen kielen nopeasti . Ainakin paluumuuttajille Suomen kielen opetus on paikallaan Ruotsissa ja Ahvenanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki on täälläkin voimassa. Toki on jonkin verran omia lakeja. Suomen lain mukaan mennään 99% tapauksista.
Ahvenanmaalaisravinolasta ei saanut viimeksi tilata edes olutta suomen kielellä. Tyttö kieltäytyi myymästä. Oli nimittäin kuullut kun juttelin norjalaisen miehen kanssa ruotsin kielellä, Sanoit että "osaat kyllä ruotsia, minä kuulin". Piti sitten tilata ruotsiksi. Otti päähän. Ostaisikohan Ruotsi koko saariston?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ajattelin, että kerron asiasta, koska on minunkin perheeni etu saada lukioon suomenopettaja. T: Ahvenanmaalainen
Vaikka olisin kuinka pätevä ja halukas opettaja, mitä järkeä hakea, kun en sinne saisi kuitenkaan muuttaa. Ei ole oikeutta päästä sinne parempien keskelle viralliseksi asukkaaksi. Turhaa mainostat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki on täälläkin voimassa. Toki on jonkin verran omia lakeja. Suomen lain mukaan mennään 99% tapauksista.
Laki on toki voimassa, mutta välitetäänkö siitä on eri juttu.
:D ahvenanmaalaiset puhuu suomea niinku Folke Rundkvist
Niitä on hauska kuunnella
Niin?