Antaisin mielelläni 100 e lahjoituksen lapsiperheelle
Jos se varmasti menisi johonkin todelliseen tarpeeseen. Järkeviin ruokaostoksiin, lapsen kenkiin tms. Sinällään sata euroa paljoa heilauta. Mutta jos tili näyttää nollaa kyllä nuo kolme numeroa näyttävät paremmalta.
Kommentit (57)
Tässä taannoin katselin ostarin ulkopuolella oluttölkkien avaajia (niitä oli useita ryhmiä).
Yhdeltä ryhmältä kysyin: Mikä tuki tänään on jaettu?
Vastaus: Asumistuki!
Kyllä mulle kelpais. Meidän sähköautoon tuolla lataisi melkein puolen vuoden sähköt.
Moni perheistä hyötyisi enemmän jostain talous- ja velkaneuvonnasta. Siitähän se rahattomuus yleensä johtuu kun on velkaa tai ei osata suunnitella taloutta niin että rahat riittäisivät. Pitäisi lähteä ihan siitä että neuvotaan mitä ruokia kannattaa tehdä..
Olen parina jouluna auttanut muutamaa perhettä ja heillä kaikilla samat ongelmat. Osamaksuilla hommattu tavaraa ja niitä sitten maksellaan joka kuukausi iso nippu. Jossain vaiheessa myös paikattu rahattomuutta pikavipeillä tai kulutusluotoilla. Niistä saa jo sellaisen sopan useaksi vuodeksi ettei se 50euron lahjakortti ruokakauppaan auta kuin pieneksi hetkeksi.
Hehheh..arvasin heti kommentin loppuosan
"Jos se varmasti menisi johonkin todelliseen tarpeeseen. Järkeviin ruokaostoksiin, lapsen kenki".
Jos lahjoitus on ehdollinen, kannattaa ehdottomasti jättää antamatta, sillä kenelläkään ei ole halua ja aikaa tehdä sinulle selvitystä, mihin lahjansaaja tai antamasi organisaatio on rahan käyttänyt. Ja tuskin se kuitenkaan tuolla asenteella olisi oikein tehty esim kengät olisi väärän väriset jne.
Muutenkin ehdollisuus on hyvin ikävä piirre ihmisessä, oli sitten kysymys lahjoituksesta, lahjasta, rakkaudesta tai ihmissuhteesta.
Ei oikein sovi aikuisyyteen, tämä ehdollisuus "leikin sun kanssa hiekkalaatikolla, jos teet niin kuin minä määrään.
Kannattaa kasvaa aikuiseksi ja sitten miettiä niitä lahjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha toivo että se menisi mihinkään järkevään. Ja Suomessa on niin isot tuet lapsiperheille, etteivät ne mitään rahaa tarvitse. Anna jollekin köyhälle vanhukselle mieluummin.
Mitkä ne isot tuet on?
Kansainvälisen mittapuun mukaan lapsiperheitä tuetaan Suomessa rahallisesti ja ilmaisten etuuksien muodossa huippuhyvin. Sitä ei tietenkään suomalainen ammattivalittaja tajua eikä arvosta.
Ei mun tilille tule kuin 199e lapsilisiä.
Joka on vielä verovapaata tuloa. Asenteesi kertoo kaiken, ”kuin” - sehän on sinulle täysin ilmaista rahaa yhteiskunnan piikkiin.
Jos olet tarpeeksi rahaton, saat myös asumislisää, toimeentulotukea, lapsen myötä verohelpotuksia... ja kaikki tämä revitään veronmaksajilta, joten asenteenmuutos lienee paikallaan. Kiitollisuus, se tuntuu olevan vaikeaa.
Kertoisitko tarkemmin näistä lapsen myötä tulevista verohelpotuksista?
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Jos kirjoitan tilinumeroni tänne niin et kuitenkaan siirrä.
Kuka sanoi, et ap edes haluaa juuri sinulle yhtään mitään antaa? Hän voi antaa vaikka naapurin lapsiperheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha toivo että se menisi mihinkään järkevään. Ja Suomessa on niin isot tuet lapsiperheille, etteivät ne mitään rahaa tarvitse. Anna jollekin köyhälle vanhukselle mieluummin.
Mitkä ne isot tuet on?
Kansainvälisen mittapuun mukaan lapsiperheitä tuetaan Suomessa rahallisesti ja ilmaisten etuuksien muodossa huippuhyvin. Sitä ei tietenkään suomalainen ammattivalittaja tajua eikä arvosta.
Ei mun tilille tule kuin 199e lapsilisiä.
Joka on vielä verovapaata tuloa. Asenteesi kertoo kaiken, ”kuin” - sehän on sinulle täysin ilmaista rahaa yhteiskunnan piikkiin.
Jos olet tarpeeksi rahaton, saat myös asumislisää, toimeentulotukea, lapsen myötä verohelpotuksia... ja kaikki tämä revitään veronmaksajilta, joten asenteenmuutos lienee paikallaan. Kiitollisuus, se tuntuu olevan vaikeaa.
Opettele sä nyt ihan ekana olemaan kiitollinen siitä, että joku jaksaa kasvattaa Suomelle tulevia veronmaksajia. Mut et varmaan osaa, koska ”kiitollisuusjargonisi” on pelkkää puhetta.
Heh, sinäkö kasvatat tulevia veronmaksajia...
Vierailija kirjoitti:
Tässä taannoin katselin ostarin ulkopuolella oluttölkkien avaajia (niitä oli useita ryhmiä).
Oliko tämä oluttölkkien avaajat kaikki vuokranantajia vai mistä ryhmästä puhut?
Ainakin minulle vuokralaisen asumistuki tulee suoraan minun tilille, eikä se ole vuokralaisen käytössä.
Ellei tämä ryhmällä ole itsellään omistusasunto, jolloin se maksetaan suoraan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh..arvasin heti kommentin loppuosan
"Jos se varmasti menisi johonkin todelliseen tarpeeseen. Järkeviin ruokaostoksiin, lapsen kenki".Jos lahjoitus on ehdollinen, kannattaa ehdottomasti jättää antamatta, sillä kenelläkään ei ole halua ja aikaa tehdä sinulle selvitystä, mihin lahjansaaja tai antamasi organisaatio on rahan käyttänyt. Ja tuskin se kuitenkaan tuolla asenteella olisi oikein tehty esim kengät olisi väärän väriset jne.
Muutenkin ehdollisuus on hyvin ikävä piirre ihmisessä, oli sitten kysymys lahjoituksesta, lahjasta, rakkaudesta tai ihmissuhteesta.
Ei oikein sovi aikuisyyteen, tämä ehdollisuus "leikin sun kanssa hiekkalaatikolla, jos teet niin kuin minä määrään.Kannattaa kasvaa aikuiseksi ja sitten miettiä niitä lahjoituksia.
Jestas, täällä näköjään on hyvin yksinkertaista porukkaa liikkeellä...
Tottakai jos joku haluaa auttaa toista, haluaa että apu kohdentuu oikein. Etkö itse haluaisi? Kukaan ei varmasti mitään ehtoja ollut laatimassa tai vieressä kyttäämässä, mutta varmaan ymmärrät, jos oikein pinnistelet, mikä se pointti oli.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä oluttölkkien avaajat kaikki vuokranantajia vai mistä ryhmästä puhut?
Ainakin minulle vuokralaisen asumistuki tulee suoraan minun tilille, eikä se ole vuokralaisen käytössä.
Ellei tämä ryhmällä ole itsellään omistusasunto, jolloin se maksetaan suoraan tilille.
Sen voi itse muuttaa tulemaan omalle tilille ja sit vaan jättää maksamatta vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksetkin osaavat tuhlata. Kaikki, jotka elävät tukien varassa, ovat köyhiä. Ainoa pysyvä ratkaisu köyhyyteen on työ. Ei kannata leikkiä kotirouvaa. Siitä ei kerry eläkettä.
Tarkentaisin vielä että sellainen työ josta saa käypää palkkaa. Esim. kaupan alalla ei enää täysiä tunteja ole kuin harvoilla vanhoilla työntekijöillä. Toinen vaihtoehto on tehdä useampaa osa-aikatyötä mutta siihen on hankalaa sovittaa lapsen kanssa elämistä. Itse olen pienituloinen, työssäkäyvä yh ja kyllä tän melkoista kitkuttamista on. Usein joudun lapselle sanomaan että ei voida ostaa jotain koska rahojen pitää riittää niin moneen, että ollaan eri asemassa kuin ne perheet joissa on kahden aikuisen tulot.
Katso ensin perheen varallisuus vierailemalla siellä.
Jos yksikin on läs ki tai jos yksikin polttaa tupakkaa tai juo kaljaa, jos kaikilla on älypuhelimet,
jos pihalla seisoo 2000-luvun auto, jos asuvat väljästi, NIIN
he eivät ansaitse sinun satastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksetkin osaavat tuhlata. Kaikki, jotka elävät tukien varassa, ovat köyhiä. Ainoa pysyvä ratkaisu köyhyyteen on työ. Ei kannata leikkiä kotirouvaa. Siitä ei kerry eläkettä.
Ei kaikki jotka saavat tukia, ole suinkaan köyhiä, vaan heillä on riittävästi ostovoimaa, jolloin voidaan hyödyntää yhteiskunnan tuet ja etuudet.
Juuri jaettiin maataloustuot, suurin tuensaaja oli 6milj. euroa, keskimäärin 200.000-30.000€, viimeisen vuoden aikana on maksettu paljon yritystukia, investointituet, valtion tuet omistusasuntoihin ja kiinteistöihin esim. energia, hissi jne. jolloin arvo nousee entisestään, tuet ympäristöystävällisen uuden auton ostoon, tuet hyvinvointiin esim hieroja, suuhygenisti jne. jolloin Kela maksaa suurimman osan, jopa oma siivooja tai lastenhoitaja, jolloin palkan voi vähentää maksamistaan veroista, tuet yksityisteihin, harrastuksiin esim. jääkiekko, jossa valtion osuus lähes 80% tai vaikka ooppera, itse maksat pari sataa lipusta ja valtio reilut tonni per lippu.
Lista on loputtoman pitkä, jos on riittävästi ostovoimaa ja nämä köyhien tt-tuet ja asumistuet (joka tulee vuokranantajille) ovat kuin pisara meressä.
Tämä aloituksen ja monen kommentin motivaati tuskin on miettiä tukien oikeudenmukaisuutta tai tarpeellisuutta, vaan köyhä kadehtii toista köyhää, kun tt-tuki taitaa olla muutaman satasen.
Olen oppinut, että ihmiset ovat just niin köyhiä kuin haluavat. Minulla on kaksi läheistä kaveria, joiden kanssa puhun rahasta paljon, ja heillä on tiukkaa. Toinen joskus käynyt leipäjonossa, toinen on kerännyt pulloja, jotta saa ruokaa. Palkat tiedän.
Olen joskus heitä avustanut, juuri sillä satasella, ei paljon enempää ole. Kunnes sain selville, että toisella 1200 euron asuntolaina per kk, ja vain siksi, että haluavat maksaa sitä nopeassa aikataulussa pois. Ja toisella rahastoissa 15000 e perintöä, mutta ei halua käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne isot tuet on?
Täällä on asuminen ja eläminen kalliimpaa, tollo, johtuisiko ihan siitä? Luuletko sä tosiaan, että Suomi on joku vauras maa? Olemme talouskasvussa maailmantilastoissa sijalla 134.
Ymmärrätkö, tampio, että vauraus on eri asia kuin talouskasvu? Talouskasvu on tyypillisesti hitaampaa vauraissa maissa ja nopeinta kehitysmaissa. Esim. 2019 listojen kärjillä keikkuivat sellaiset maat kuten Timor-Leste, Tuvalu, Ruanda ja Eritrea. Mitenkähän hyvät edut niissä on lapsiperheille?
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG?most_recent_valu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne isot tuet on?
Tiettyjä lapsiperheitä tuetaan, mutta ei kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne isot tuet on?
Täällä on asuminen ja eläminen kalliimpaa, tollo, johtuisiko ihan siitä? Luuletko sä tosiaan, että Suomi on joku vauras maa? Olemme talouskasvussa maailmantilastoissa sijalla 134.
Ymmärrätkö, tampio, että vauraus on eri asia kuin talouskasvu? Talouskasvu on tyypillisesti hitaampaa vauraissa maissa ja nopeinta kehitysmaissa. Esim. 2019 listojen kärjillä keikkuivat sellaiset maat kuten Timor-Leste, Tuvalu, Ruanda ja Eritrea. Mitenkähän hyvät edut niissä on lapsiperheille?
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG?most_recent_valu…
Kansantaloudellisesti lapsiperheen tuet menevät suoraan kulutukseen, joka lisää työllisyyttä ja hyvinvointia laajasti.
Esim. lapsilisien maksupäivät näkyvät suoraan korkeampana myyntinä kaupoissa ja ne otetaan huomioon markkinoissa.
Elinkeinoelämä menetti miljoonia euroja tutkimuksen mukaan, kun edellinen hallitus leikkasi lapsilisiä 10€/kk, joka näkyi suoraan myynnin vähennyksenä kaupoissa.
Entä näin . Ennen joulua ostan kasan ruokakaupan lahjakortteja. Laitan ne kirjekuoreen ja vien lähialueen perheiden postilaatikkoon.
T: Joulupukki
Jos todella haluat vähävaraista perhettä auttaa 100 eurolla, niin maksa heidän sähkölaskunsa tms. Tai anna lahjakortti kenkäkauppaan tms.
Mitä oon oppinut niin köyhyys suomessa on ihan omista päätöksistä kiinni.
Jos annat "köyhälle" lapsiperheelle 100e niin se menee takuulla mutsin rakennekynsiin tai johonkin vastaavaan.