Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä saan tuon esiteinin syömään terveellistä ruokaa?!?

Vierailija
28.03.2021 |

Nyt tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja heittäytyä selälleen lattialle parkumaan, mikä todellakaan ei ole tapaistani. Olen vaan niin turhautunut, kun mikään ei auta ja tilanne vain huononee.

Lapsi on AINA ollut huono syömään, ERITTÄIN nirso, ja laiha, ollut kaikenmaailman neuvolan ja koulun pituus- ja painokontrolleissa vuoden ikäisestä eteenpäin. Nyt seiskaluokkalainen. Ammattilaisten ohjeet eivät ole auttaneet yhtään. Ovat imbesilleille tarkoitettua tyyliä "Ruokailkaa yhdessä pöydän ääressä". Joo, me tehdään kyllä niin, on aina tehty. Lapsi istuu naama myrtsinä pöydässä vaaditun ajan, yökkäilee, muttei syö.

Vaikka teen hänelle joskus jopa pöytään asti terveelliset muutkin syötävät (pilkon hedelmiä, teen voileivät, keitän puuroa, on hyvälaatuista lihaa, olen ujuttanut marjoja makeisiin pirtelöihin...) Niin EI syö. Muutenkin kauhean rajoittunutta syömisensä, marjoja ei syö ollenkaan, ei edes tuoreita mansikoita kesällä. Vain yhdenlainen paahtoleipä kelpaa. Sipulia ei siedä, eikä muitakaan vihanneksia raakaa porkkanaa lukuunottamatta, sitäkin suostuu syömään parhaimmillaan 3 cm pätkän.

Yököttelee kaikesta, ja vasta väännön jälkeen suostuu maistamaan, ja sekin päättyy poikkeuksetta siihen että käy yökkimässä maistamansa lusikallisen roskikseen, on "niiiiin pahaa että oksennan jos nielaisen".

Koulussakaan ei syö, koululta opettajat olleet meihin monta kertaa yhteydessä huonon syömisen takia.

Lapsi pystyy olemaan syömättä pitkiä aikoja, MUTTA kaikki epäterveellinen herkku kyllä maistuu! Tänäänkin on ollut kavereidensa kanssa kaupungilla, ja oli kuulemma käynyt syömässä ranskalaiset ja juonut 1,5 l kokista (!!) Rahaa oli saanut keräilemällä pulloja. Kotiin oli kaupan kautta ostanut eineslihapiirakoita ja pakastepizzaa.

Suuttui, kun kävin "vääntämässä" lihapiirakan kädestään, kun meinasi syödä sen tarjolle tekemäni perunamuusin ja lihapullakastikkeen sijaan. Paineli omaan huoneeseen syömättä mitään. Eikä aio kuulemma syödäkään mitään enää tänään.

Olen yrittänyt kaikki mahdolliset näiden 14 vuoden aikana. Viimeisimpinä keinoina ihan selkeä järkipuhe elimistön tarvitsemista ravintoaineista ja niiden puutteen aiheuttamista terveysvaaroista. Kaikuu kuuroille korville. Aikoo kuulemma alkaa syömään terveellisesti vasta sitten, jos kroppa alkaa reistailemaan. Tuntee olonsa ihan hyväksi vielä.

Olen ehdottanut että hän saisi tehdä ruokaa, tai tulla mukaan ruoanlaittoon (näitäkin yritetty kyllä jo viimeiset 8 vuotta, mutta ei kiinnosta).

Olen yrittänyt lahjoa, tyyliin syö edes yksi vihannes/hedelmä/marja-annos päivässä, niin saat x asian, ei auta, ei maita, banaanit on piiloteltu kukkaruukkujen taakse tai oman huoneen roskikseen jne.

Luovutanko. Pilatkoon kehonsa ja terveytensä?? Vai mitä hittoa tässä vois vielä tehdä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ”einsteinin”

Vierailija
2/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotta? Luovuta jo. Älä ainakaan osta mitään mistä se pitää. Ei kannata palkita millaan muullakaan. Tee uus lapsi ja koita uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin lapsena tuollaisen tyypin. Ihmettelin aina, millä se pysyy edes elossa, mutta on se tiettävästi ollut hengissä vielä päälle parikymppisenäkin, terveydestä en tiedä. Toisaalta ainakin sinun lapsesi syö edes roskaruokaa, se tuntemani henkilö soi vain makeita juttuja.

Ei ole kyllä mitään neuvoja antaa valitettavasti.

Vierailija
4/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ”einsteinin”

Einsteinille apua täältäkin oltiin valmiita kirjottelemaan.

Vierailija
5/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini voi lukea tuon https://www.livescience.com/teen-fussy-eater-vision-loss.html ja miettiä, että kannattaisiko syödä fiksusti vai menettää näkö. Valinta on hänen.

Vierailija
6/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paska provo että ihan säälittää...

Vierailija
7/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini voi lukea tuon https://www.livescience.com/teen-fussy-eater-vision-loss.html ja miettiä, että kannattaisiko syödä fiksusti vai menettää näkö. Valinta on hänen.

Kiitos, linkkasin teinille. Jos edes vähän säikäyttäisi. Tosin en jaksa enää uskoa ihmeisiin...

Ap

Vierailija
8/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuollainen, ei ehkä ihan noin paha, nyt on ihan normaali aikuinen. Rasittavaa vaihetta kesti kuitenkin vuosia. Ehkä teilläkin on toivoa vielä.

Vierailija
9/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua suututtaa se, että lapsi päättää itse syömisensä. Onhan se tapa pilata omat päivänsä.

Vierailija
10/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua suututtaa se, että lapsi päättää itse syömisensä. Onhan se tapa pilata omat päivänsä.

Harmittaa varmaan olla noin tyhmä?

Vierailija
11/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna rahaa ja osta vain terveellistä ruokaa. Joko on syömättä kokonaan tai syö niitä terveellisiä ruokia. Tuskin jaksaa koko ajan olla pulloja keräämässä saadakseen roskaruokaa.

Vierailija
12/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä voi olla aistiyliherkkyyksiä suun alueella, usein esim. autismin kirjon lapsilla on. Itse olen luovuttanut, en vaan jaksa aina tapella, annan kalaöljykapselit ja monivitamiinin. Omalla lapsella siis pienestä pitäen ollut vaikeuksia syömisen suhteen, toinen lapsista taas syönyt melkein mitä vaan.

Ja juu, roskaruoka maistuu aina samalle, tietää mitä saa (aina sama resepti ja koostumus), ja tietysti paljon hiilareita ja rasvaa ja suolaa, niin koukuttaa.

Vierailija
13/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ainoa ongelma on se, että lapsi syö sitä, mitä haluaa. Eikä ole kamalaa, kun lasta ei voikaan pakottaa toimimaan haluamallaan tavalla?

Sinua todennäköisesti harmittaa se, että olet noin ruma ja köyhä.

Vierailija
14/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi varmaan että syö niitä lihapiirakoita kuin että ei syö yhtään mitään. Itse söin lapsena ja teininä kans vain roiskeläppäpizzaa, valkoista paahtoleipää, ranskiksia, sipsejä, keksejä, karkkia ja join pelkkää mehua. Terve olin aina.

Vierailija
15/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Osta olohuoneeseen joku ravintoaineiden saannista & puutteesta kertova HYVÄ kirja /esitteitä, sekä vitamiineja /mineraaleja keittiöön. Älä tyrkytä liikaa ruokaa - pidä esillä houkuttelevia terveellisiä vaihtoehtoja keittiössä, se tyrkytys näet vie parhaiten ruokahalun ja kielletyille asioille. Päivässä riittää terveellisten aterioiden lisäksi vähäisempikin määrä vihanneksia, hedelmä voi olla mehuna. Juures voi olla ruuassa lisäkkeenä esim. muusi. Ehkä hänen vatsalaukkunsa koko on pieni, eikä siihen imeytyisi suurempi määrä. Kuitenkin kola ja suklaa voi siirtää ruokahalua monta tuntia, sopisi enemmän jäkiruuaksi. Teineillä on syömishäiriöitä, pakkomielteitä ja muita juttuja – joskin on hyvä saattaa hänet tietoiseksi että elimistö voi romahtaa jos ei saa monipuolisesti ravinteita. Aikuisillakin on syömisongelmia usein ettei maita tai ehdi, joskin helpompi korjata itse. Nuori ei ole ehkä kokenut vielä roskaruokaa kauheasti ikänsä vuoksi, on kokeilun tarvetta. Jos on oikeasti joku vakava syömishäiriö esim. anoreksia tai miellyttämisen tarve /hallinnan tarve elämään, sitten siihen on muita ideoita, miten saisi alas ravinteet. Aikuisena osa on ihan normaaleja, älykkäitä, vaikka esiteininä ja teininä ruokavalio oli p-koreamainen ja outo. 

Vierailija
16/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi varmaan että syö niitä lihapiirakoita kuin että ei syö yhtään mitään. Itse söin lapsena ja teininä kans vain roiskeläppäpizzaa, valkoista paahtoleipää, ranskiksia, sipsejä, keksejä, karkkia ja join pelkkää mehua. Terve olin aina.

Lisään tähän vielä että nyt aikuisena syön paljon kasviksia ja salaatteja ja muutenkin tosi terveellisesti. Muutos tapahtui joskus parikymppisenä ihan itsestään.

Vierailija
17/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut selvää mistä ruuista hän pitää itse? Ja mistä ei. 

Vierailija
18/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ainoa ongelma on se, että lapsi syö sitä, mitä haluaa. Eikä ole kamalaa, kun lasta ei voikaan pakottaa toimimaan haluamallaan tavalla?

Sinua todennäköisesti harmittaa se, että olet noin ruma ja köyhä.

10/10 hienosta ja rakentavasta argumennoinnista👍

Vanhemmuus ei ole aina helppoa mutta se on asia joka on hoidettava kun saa lapsia. Ikävä että omat vanhempasi laiminlöivät kasvatuksesi.

Vierailija
19/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hänet mukaan ruoan kattoon. Yhdessä valitsette viikon reseptit, käytte kaupassa ja laitatte ruoan. Ainakin vaadit jonkinlaisen osallistumisen ja ruoan maistamisen.

Lihapiirakoita ja pizzaa voi tehdä itsekin. Jos kaupan einespiirakat kelpaa niin tuskin kyse mistään aistiyliherkkyydestä.

Vierailija
20/29 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois pöydästä ja keittiöstä jos yökkii, noin isokin jo, kyllä jotain tapoja pitäisi olla vaikka ei ruuasta pitäisikään.

Tarjoat terveellistä ruokaa joka ei kuitenkaan kelpaa, säästä itseäsi ja anna syödä mitä syö.

Joku jo mainitsikin aistiyliherkkyyden, oletteko käyneet ammattilaisen puheilla ongelman kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi