Mitä ihmettä teen tässä tilanteessa? Saikkua? Työttömäksi?
Valmistun n. puolen vuoden päästä maisteriksi alalle, jossa työpaikkoja ei käytännössä ole. Harvat työpaikat menee suhteilla, ja niitähän minulla hissukalla ei ole. Olen koko elämäni tähän pisteeseen asti suorittanut: saanut hyviä arvosanoja, mennyt suoraan lukiosta opiskelemaan, opiskellut tavoiteaikaa nopeammin jne. Olen aivan uupunut! En jaksaisi enää mitään aivojen käyttöä vaativaa. Tällä hetkellä kiinnostaa vain käytännönläheiset harrastukset ja kevyt puuhastelu (esim. kodin laittaminen).
Mitä ihmettä teen valmistumiseni jälkeen? Uusiin työllistävämpiin opintoihin ei riitä voimia ja rahaa. Jos jään työttömäksi tai saikulle, saattaa loppuelämäni olla taputeltu – käsittääkseni aukko CV:ssä heti valmistumisen jälkeen on erittäin paha asia. Töihinkään en voi mennä, kun ei niitä ole... Enkä kyllä jaksaisikaan, koska uupumuksen vuoksi uuden työn opettelu olisi tuskaa.
Nyt itsestäni tuntuu, että voisin hyvin jäädä tukiaisilla kotiin lepäämään. Pelottaa vaan, että kadun sitten myöhemmin. Ahdistaa myös läheisten reaktiot asiaan, koska vanhempani ovat menestyneitä urillaan ja minulta on aina odotettu suuria.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelmasi taitavat olla menestyneitten vanhempien odotukset. Ovat menestyneet urallaan ja luulevat, että nykyään on yhtä helppoa kuin heidän nuoruudessaan.
Mutta aikuistu ja tee omat ratkaisusi. Välivuosi ei ole mitenkään huono ajatus.Toiset pitävät sen peruskoulun, toiset lukion jälkeen ja eräät opiskelevat putkeen ja uupuvat. Pidä sinä oma välivuotesi nyt, ole työttömänä, laita kotiasi ja tee kaikkea sitä, mitä et opiskeluputken aikana koskaan ehtinyt.
Oletko ajatellut varusmiespalvelukseen hakeutumista? Olisi hyvin erilainen välivuosi, jos pääsisit. Ulkomailla käynti ei myöskään ole huono ajatus, eli joko johonkin opiskelu- tai työpaikkaan joksikin aikaa.
Varusmiespalvelus on tyhmin idea kaikista. Kyllä töitä tekevälle löytyy.
Intissä ainakin saa koronan takuuvarmasti.
Saikku nyt takaa ainakin huonon työllistymisen. Jäät työttömäksi ja haet ihan mitä tahansa keikkatöitä kiinnostavista yrityksistä. Ja sitten kun tulee koulutusta vastaava duuni tarjolle haet sitä siitä yrityksestä ja on muuten helpompi päästä töihin paikkaan jossa sut tunnetaan