Kuka vie lapset aamulla aikaisin hoitoon????
Meillä siis tilanne että minun (äidin ) töihin lähtö edessä.Mies vie lapset hoitoon oman työ aikojensa mukaan.Aikaisin aamu olisi jo klo 6.00...Hui ihan hirvittää..Mutta oma työni ihan eri suunnalla.Miten laste rytmit.Meillä pojat 1 v ja 2,6 v..Mies kyllä saa mitä ilmeisemmin muutettua vuoronsa niin että menee vasta kahdeksaan tai yhdeksään, mutta..Jos alkuun joutuu aikaisin meneen niin yövaatteissa haalarit päälle, ja sitten hoitopaikassa pötköttämään vai miten teillä toimittu..
Eli miten lapsenne tottuneet aikaisiin herätyksiin, vai pitääkö tässä ostaa kolmas auto ja ottaa au pair?? :)
Tjamio ja suuri huoli lasten aamuista
Kommentit (7)
eli ennen mies vei lapset hoitoon ja minä käytin koiran lenkillä ja nyt mennään toistepäin eli minä vien lapset ja mies käyttää koiran.
Meillä aikanaan esikoinen aloitti tarhan yhden vuoden ja kahden kuukauden ikäisenä. Olimme eri kaupungissa töissä, eikä meillä ollut autoa. Tyttö vietiin tarhaan seitsemäksi ja vartin yli seiskan bussilla menimme kahdeksaksi töihin.
Selvisimme ihan kivasti, mutta se vaati sen, että lapsen rytmi pidettiin aina -myös viikonloppuisin- samana. Tyttö laitettiin nukkumaan puoli kahdeksalta (emme siis esimerkiksi kyläilleet enää tähän aikaan) ja hän heräsi luontaisesti kuuden jälkeen. Itse olen tosin iltauninen ja aamunvirkku, joten minua ei häirinnyt viikonloppuisinkaan tämä aikaisin herääminen.
Ponttini siis oli se, että lapsen rytmi on tärkeä. Oli hyvä, ettei minun koskaan tarvinnut herätellä unista lasta hoitoon, vaan hän heräsi itse ja oli aivan virkeä hoitoon vietäessä.
Nyt meilläkin kaksi lasta, ja kun hoitoon viedään aikanaan, yritän pitää rytmistä tarkasti kiinni. Aikaisin nukkumaan, varhain ylös!
Tsemppiä perheellenne, että kaikki menee hyvin. Voi että muakin aikannan jännitti noi aamut!
Kotona äiti on pessyt pyllyn ja vaihtanut vaipan sekä pukenut hänet. Hoitoon tulee ja käy pötköttämään, joskus nukahtaa joskus ei. 7-7.30 välillä sitten nousee, riippuen onko nukahtanut vai ei. Jos aamulla ei nuku niin päikkäreille klo 11 ihan valmis. Ikää pojalla juuri 2v.
mun piti vierä tyttö hoitoon jo puoli kuureksi kun itse piti olla töis kello kuus aamulla. Illalla seittemältä nukkumaan ja viireltä aamulla ylös. Söi jonku jugurtin kotona ja sit hoiros jatkoi unia siihen asti kun puuro oli eli kaheksaan. Ei nukkunut päiväunia hoiros koska muuten ei olis saanu illalla noin aikasin nukkumaan ja ikää n.2v 8kk
Eikä lapsikaan pahemmin väsymystä kiukutellu, mut parempi on jos toinen vanhemmista vois mennä myöhempään töihin.
meillä poika 2,5 vuotta menee usein tarhaan klo 6. Meillä matka on tosi lyhyt ja se kuljetaan aamuisin autolla. Poika heräilee n.10-15 min ennen lähtöä. En pue hänelle päivävaatteita tai tee muitakaan aamutoimia. Vähän aikaan jutustellaan vain ja otetaan joku eväs mukaan päiväkotiin. PK:ssa tädit sitten pukevat ja laittavat päiväkuntoon. Lapsi saisi mennä uudestaan nukkumaankin aamulla, mutta meidän poika ei ole halunnut.
Todella hyvin mennyt nämä aikaiset aamulähdöt, vaikka sitä kauhulla ensin pelkäsin.
Vapaapäivinä meillä nukutaan klo 8-8.30 asti.
eli tarhaan vietiin silloin kun tarha aukesi eli 6.30 (isä sekä äiti menivät 7.00 töihin ja usein sai kaahata kaasu pohjassa että ehti...). Meillä poika herää usein jo ennen seitsemää luonnostaan (on nyt reilu 4v), joten yleensä aamu meni niin, että laitoin itseni valmiiksi ja jos poika ei siihen heränny niin 5-10 minuuttia ennen lähtöä hain sängystä, puin puoliunisen pojan sylissä sekä päivä-, että ulkovaatteet ja kannoin autolle. Heräili automatkalla ja tarhassa oli jo ihan hereillä. Alotti tarhan 1 v 3kk ja silloin aluksi annoin jotain pientä naposteltavaa aamulla käteen (kurkun, voileipäkeksin, banaanin puolikkaan), koska 8.00 oli vasta aamupala tarhassa.
Nyt ollaan oltu vuosi kotona ja parin viikon päästä pitäisi raahat samaan aikaan 1 v 1 kk ja 4 v 3 kk lapset tarhaan... siitä en tiedä, miten selvitään, ei varmaan aluksi tule olemaan helppoa. Nyt sillä erolla , että menevät perhepäivähoitajalle, jossa ehkä hieman kevyempi aloitus aamuun eli varmaan vielä lököttelevät siellä sitten veilä. mutta tuskin yövaatteilla lapsia vien hoitoon. Onneksi vanhemman rytmit ovat säilyneet (tänäkin aamuna heräsi 6.15 ja sitten nätisti istui vieressä, kunnes me muut herättiin 7.00) eli vielä pitää saada nuoremman rytmiä ainakin viikolla puolisen tuntia aikaistettua.
Niin ja meillä on vielä koirakin, joka käytetään lenkillä ennen lähtöä... että säätöä riittää... tsemppiä