Isoisällä mahdollinen avioton lapsi - mitä tekisit
Olen tehnyt nyt jonkin aikaa sukututkimusta ja myös laittanut tietoja erääseen netin sukututkimussivustolle. Ja nyt tapahtui niin, että minuun otti yhteyttä eräs täysin tuntematon henkilö, joka väittää että oma isoisäni olisi mahdollisesti myös hänen isoisänsä.
Monelta osin häneltä saamani tiedot täsmäävät sen kanssa, mitä isoisästäni tiedän, mutta osittain taas ei, joten periaatteessa se voisi olla mahdollista.
En oikein tiedä mitä tekisin. Toisaalta tiedän varsin varmaksi, että omassa perheessäni ja suvussani asiaan todennäköisesti suhtauduttaisiin erittäin negatiivisesti (etenkin kun mahdollinen suhde tapahtui isoisäni avioliiton aikana) ja tuollaisesta vanhojen juttujen penkomisesta ja "mustamaalauksesta" saattaisi koitua lähinnä ongelmia sekä minulle että muille
Toisaalta taas tuntuisi reilulta selvittää asia, kun se kerran nyt on esille tullut.
En vaan tiedä mitä tekisin.
Kommentit (14)
Toki selvittäisin. Mitäpä tuolla nyt suurta merkitystä jos ne isovanhemmat on kuolleetkin jo.
Haluaisin kyllä tietää, onko mun äidilläni tai isälläni tähän asti tuntemattomaksi jäänyt sisko tai veli.
Joten selvittäisin asian perin pohjin.
Mitä järkeä tehdä sukututkimusta, jos ei aio selvittää saamiaan tietoja?
Ehdottomasti laittaisin selvitykseen. Pitäisin ehkä kuitenkin matalampaa profiilia (en kertoisi vielä muille) ennen kuin sukulaisuus on todennettu varmasti, etenkin jos on arka aihe kyseessä. Ei muuta kuin DNA-testit vetämään!
Selvittäisin kyllä asian kun kerran tilaisuus olisi. Eihän asiaa tarvitse koko suvulle huudella. Onko isovanhemmat vielä elossa?
Mulle taas kävi niin, että koko ikäni on kerrottu minulla olevan kaksi velipuolta isän suhteesta ennen äitiä. Isä maksanut elarit mutta mitään yhteyttä ei ole pidetty, pojista tiesin etunimet
Kun isä kuoli, missään virkatodistuksissa ei ollut mitään mainintaa edellisestä liitosta eikä pojista. 60-luvun alussa ei ole eletty avoliitossa ainakaan jos on lapsia. Ja isä oli niin pihi ettei takuulla oisi maksanut elareita jos ei oisi tunnustanut poikia eli olisi ollut pakko maksaa
Jos olisin vaivautunut selvittämään asiaa isän eläessä olisin nyt viisaampi. Isä tai sukulaisensa ei ole enää kysymyksiin vastaamassa eikä varmaankaan löydy kovin helposti jos tietää etunimen ja asuinkunnan 60 vuoden takaa. Ei se nyt elämääni vaikuta, mutta oisihan se kiva tietää miksi moisia väitteitä on esitetty
Kannattaa siis selvittää sukusalaisuudet vielä kun siihen on mahdollisuus
Miksi sinun sitten pitäisi tehdä yhtään mitään? Tee juuri niin kuin itsestä oikealta tuntuu. Itseäni ei kiinnostaisi juurikaan, mitä salasukua isovanhemmiltani löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti laittaisin selvitykseen. Pitäisin ehkä kuitenkin matalampaa profiilia (en kertoisi vielä muille) ennen kuin sukulaisuus on todennettu varmasti, etenkin jos on arka aihe kyseessä. Ei muuta kuin DNA-testit vetämään!
hmm. Tuolla DNA-selvityksellä asia tietysti selviäisi. Epäilyttää vain nuo dna-tutkimusjutut, että uskaltaako niihin lähettää omaa näytettään tutkittavaksi, sillä ainakin välillä on tullut sellaista tietoa, että niistä ei koskaan tiedä minne ja mihin tarkoitukseen ne omat dna-tiedot päätyvät.
ap.
Niin, totta tuokin puoli. Itse olen vieraillut jo aiemmin MyHeritagen sivulla ihan mielenkiinnosta ja heillä on laaja listaus erilaisista yksityisyyskäytännöistä. Kovasti vakuuttelevat, että kaikki tutkimukseen liittyvät tiedot ovat vahvojen suojausten takana ja tietoja ei periaatteessa luovuteta yrityksen ulkopuolelle. Heille annettavan tiedon määrää voi myös itse optimoida.
Uskon, että kyseisen yhtiön palvelut ovat varsin luotettavia, koska heillä on vahva markkinaasema, jota eivät varmastikkaan haluaisi vaarantaa. Tietovuodot ovat aina mahdollisia ja sellainen tämänkin yrityksen taustalta taitaa löytyä... Luulen kuitenkin, että tämä on riski, joka kannattaa ottaa etenkin kun tietoturvallisuuteen on panostettu tämän jäljiltä. Kuinka suuri tietomurron/vuodon todennäköisyys ylipäätänsä on?
Kyllä selvittäisin. Se on sitten eri juttu, että kelle ne tulokset kertoisin.
Onko isoisäsi elossa? Jos kyllä, selvittäisin asiaa aluksi kahdestaan hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmm. Tuolla DNA-selvityksellä asia tietysti selviäisi. Epäilyttää vain nuo dna-tutkimusjutut, että uskaltaako niihin lähettää omaa näytettään tutkittavaksi, sillä ainakin välillä on tullut sellaista tietoa, että niistä ei koskaan tiedä minne ja mihin tarkoitukseen ne omat dna-tiedot päätyvät.
ap.
Levität käytännössä omaa DNA:tasi ympäristöösi koko ajan joten ei se sinällään salassa pysy jos joku sen haluaa.
Joten en usko että riskisi kauheasti kasvavat jos teet sukututkimustestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Ei ole aina välttämätöntä että testi tehdään molemmilta puolilta. Jos saat toisen osapuolen tekemään testin niin hänen "osumissaan" voi hyvinkin olla henkilöitä jotka ovat sinun "sukuhaaraasi". Noita testin tehneitä on jo niin paljon että on itse asiassa melko todenäköistä että joku tuntemasi sukulainen on sen tehnyt.
Kyllä mä selvittäisin, tiedä mitä kaikkea uutta suvusta vielä löytyy, minusta tuollainen sukututkimus on mielenkiintoinen projekti.