Kysymys kaupanteosta!
Jos ostat omakotitalon sukulaiseltasi, tietysti virallisella kauppakirjalla, ja hän ilmoittaa suullisesti, että hän voi lunastaa asunnon takaisin määrittelemättömän ajan kuluttua.
Mitä jos mä kieltäydyn myymästä asuntoa takaisin? Onko se väärin? Olen jo asunut tässä 5 vuotta.
Kommentit (8)
Jos hän on tämän vaan sinulle sanonut, niin ei meinaa mitään verrattuna kauppakirjaan. Edes oikeus ei ota tota käsittelyyn.
Jos tonttia ei ole lohkottu oikein, niin kiinteistö kuuluu maanomistajalle, vaikka olisit sen kertaalleen maksanut.
Sopimukset, joita ei ole kirjattu paperille on vaikea todistaa todeksi jälkikäteen. Kauppakirjaan olisi pitänyt lisätä klausuuli takaisinostosta. Jos kyse on vain suullisesta sopimuksesta ilman todistajia niin olet vahvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on tämän vaan sinulle sanonut, niin ei meinaa mitään verrattuna kauppakirjaan. Edes oikeus ei ota tota käsittelyyn.
Niin mä kans vähän mietin, ihan sama, vaikka menis välit poikki ja riita. Hänen sanalla ei ole painoarvoa. Kirjallisesti olisi pitänyt sopimukseen merkitä. Ei kannata alkaa edes moralisoimaan tai syyttämään mua epärehellisyydestä.
5# lisää. Olethan lainhuudattanut kiinteistön omiin nimiisi?
Sopimukset aina paperille, varsinkin talokaupoilla! No, ei auta enää. Mutta eihän kukaan voi pakottaa myymään, paitsi valtio ja kunta ja pakkolunastukseenkin on oltava vahva peruste (kuten uusi moottoritie talon yli). Kohteliaisuudesta kysyisin sukulaiselta ostohalukkuudesta jos olisin pois muuttamassa. Mutta jos ei ole muuttoaikeita, en todellakaan myisi.
Up