5 kk lähes tipatonta takana, ja nyt kevään tullen alkaa kyllä jo kyrsiä
Lokakuun jälkeen ottanut alkoholia vain muutaman kerran juhlapäivinä.
Tarkoitus jatkaa tuonne tuonne toukokuun puoleenväliin, ja käydä silloin verikokeissa. Silloin tulisi siis 7 kuukautta täyteen tätä tipatonta.
Enköhän sinne jaksa kärvistellä, vaikka parit grillauskaljat tässä on tietysti otettava, kunhan ulos pääsee grillaamaan. Mutta nyt kun alkaa kevät aurinko lämmittää, ja lasitetulla parvekkeella tarkenee jo ottaa aurinkoa, alkaa tämä kuplaveden ja teen lipittäminen jo v*tuttaa. Miten te jotka ette ikinä juo, jaksatte olla kaikki kesät ilman kaljaa? Hemmetin tylsää.
Kommentit (30)
Siis mikä juttu tää on että mammojen mielestä alkoholia ei voi käyttää kohtuullisesti? Eikö tämä ole jäänne jostakin vuosikymmenien takaa, kun Suomessa ei ollut olemassa mitään nykyisenkaltaista alkoholikulttuuria, jossa sitä nautitaan kohtuullisesti aterialla ja juhlissa? Ennen vanhaan tiedettiin vain ryyppääminen tai tipattomuus, mutta ei nyt hyvänen aika pidä jumiutua tuollaisiin vanhoihin juttuihin!
Mulla on muutakin tekemistä kuin ryyppääminen tai krapulassa makaaminen. Jos voisin, tietysti nautiskelisin viinistä tai saunakaljasta, mutta se ei multa onnistu, en osaa jättää yhteen lasilliseen. Joten oon lopettanut kokonaan, ei siinä sen kummempaa. Muut saa juoda ihan rauhassa. Se oli vissiin täällä monen suurin ongelma, että ne, jotka ei juo, kärsii ja kehuskelee tahdonlujuudellaan? Tiedoksenne, en jaksa mainostaa juomattomuuttani muille, tietty ystäväpiirini tietää, mutta ei se ole koskaan heille ollut samanlainen ongelma kuin täällä monelle tuntuu olevan. Koittakaa pärjätä, sekin harmistus menee ohi.
Ja alottajalle, onko elämä ilman ryyppyä tylsää ja seuraavan lasillisen suunnittelua? Ole varovainen, pidä elämäsi ohjakset omissa käsissäsi äläkä anna viinan viedä. Älä totuta itseäsi tuohon ajatusmalliin, että elämä ei ole elämisen arvoista ilman palkintokaljaa, nautintolasillista tai tekosyynaukkua.
Nautitaan keväästä, joka päivä ulkona on jotain uutta, uusi lintu tai uusia silmuja!
Ihan hieno saavutus, vaikka täytyy sanoa että en oikein ymmärrä ehdottomuutta että pitää olla jokin tietty aika tipattomalla, ja muuten voi kiskoa viinaa kaksin käsin. Miksi on oltava niin ehdoton? Onhan se joskus mukavaa ottaa muutama olut hyvässä seurassa, tai syödä ja juoda hyvin, pitkän kaavan kautta. Ei kai siinä mitään pahaa ole, jos sen silloin tällöin tekee? Mulle tulee näistä tipattomista mieleen että on alkoholi ongelma, ja siksi pitää todistella itselleen että pystyy kyllä tsemppaamalla olemaan ilmankin jonkin tietyn ennalta määrätyn ajan. Eihän silläkään juuri suurempaa arvoa ole että labra tulokset ovat sillä hetkellä paremmat kun on ollut pitkään juomatta, jos heti sen jälkeen alkaa taas juomaan oikein olan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Alkoholiton kalja korvaa hyvin oluen maun puolesta ja kesäisin juon sitä. Mutta jos haikailet humalan tunnetta, niin se on toinen juttu. Minä nautin siitä, ettei pää ole sekaisin ja on tunne että hallitsee itse elämäänsä
Mistä tunnistaa alkoholiongelmaisen? Hän juo alkoholitonta olutta.
Miten niin? Minä juon sitä saunan jälkeen ja grillatessa. Pidän oluen mausta, ja se sopii noihin tilanteisiin. Miksi siinä pitäisi olla alkoholia kun en halua humaltua? Alkoholiton olut on halvempaakin, joten miksi ihmeessä maksaisin turhasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännetään asia toisinpäin: Terve ihminen ei tarvitse alkoholia. Jos sitä tekee kovasti mieli, niin silloin on tapa ja tottumus mennyt jo pitkälle. Et ilmeisesti ole kyennyt olemaan ilman, koska olet ottanut julhapäivinä. Jos ajatuksesti pyörivät koko ajan alkoholin ympärillä, niin on selvää, että olet mennyt jo liian pitkälle.
Itse olen onnekas, eikä minulle ole kehittynyt riippuvuutta. Aloitus oli lupaava: Ekat kännit 12 vuotiaana ja sitä rataa. Mutta erilaiset elämänvaiheet ja perhe ym. ovat pikku hiljaa vähentäneet alkon käyttöäni. Toisin on nuoruusaikojeni kavereiden. Lähes kaikilla on iso ongelma alkoholista ja jokunen on jo kuollut maksan pettäessä.
Nykyisin en juo koskaan itseäni humalaan. Juon pari lasia viiniä jouluna ja juhannuksena. Periaatteessa voisin olla täysin raitis, eikä elämäni muuttuisi lainkaan. (En siis ole uskovainen tms.)
Nyt vain ihmettelen, että mihin ihmeeseen kukaan tarvitsee alkoholia? Tai mitään muutakaa päihdettä. Ja olen lopulta tullut siihen päätelmään, minkä jo alussa kirjoitin:
Terve ihminen ei tarvitse alkoholia.
T. Mies 50+
Typerää hurskastelua. En kannata alkoholia, mutta ihan sama jos sitä joku kohtuudella haluaa käyttää.
No selitä, mikä asia oli kommentissani virheellistä?
t. ed.
Väitit, että "terve ihminen ei tarvitse alkoholia". Eli väität, että jokainen kohtuudellakin käyttävä on ei-terve mikä on naurettavaa hurskastelua. Harva haluaa elää ilman päihteitä. Itse en käytä alkoholia, vaan kohtuudella pilveä. Vaimoni sen sijaan ottaa joskus muutaman drinkin ja se on hänen oma asiansa.
Mihin tarvitset päihteitä? Yksikään ihminen ei tarvitse mitään päihteitä. "Harva haluaa elää ilman päihteitä" Miksi? Miksi he haluavat elää päihteiden kanssa? Päihteiden haitat on tuhansia kertoja suuremmat, kuin ne oletetut hyödyt. Hyvin usein ne hyödytkin ovat vain itselleen valehtelua.
Arvaan kyllä jo etukäteen ne selitykset, joita tähän saattaa tulla. Tiedän myös omakohtaisesti, mitä on ryyppääminen, tiedän todella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kauan mä olen ollut tipattomalla, vaikka en missään vaiheessa päättänyt suuntaan tai toiseen? Tajusin, miten paljon alkoholi minulla vaikuttaa nukkumiseen ja mielialaan. Lasi kuohuviiniä juhlissa, ja saunaolut alkoholittomana. Joskus lasi punaviiniä. Kotiin en ole ostanut moneen vuoteen mitään.
VAU, olet kyllä niin hieno ihminen kun et nauti alkoholia. Palvomme kaikki sinua ja haluaisimme kaikki olla kaltaisiasi pyhimyksiä.
Menikö noin paljon tunteisiin, kun itse et pysty samaan? Yhteiskunta maksaa ihan helvetin paljon siitä, jotta osa saa kännätä ja tuhota oman ja perheensä terveyden. Mielestäni jokaisen nistin ja juopon sairaalakäynnit pitäisi heidän itsensä maksaa. Ja jos ei ole rahaa, niin pysykööt poissa sairaalasta.
Jos juo joitain kertoja kännit vuoden aikana tai välillä saunakaljoja, niin se ei tee kenestäkään juoppoa, eikä vakuta terveyteen millään tavalla. Tuo tiukkapipoisuus tosin saattaa aiheuttaa vaikeitakin ongelmia.
Miksi juot? Siksi, koska olet laumasielu. Heikko.
Jotkut ajattelee että on saavutus jos ihminen on juomatta.
Jos näin on niin kurjaa on, ei juomatta kannata olla sen takia
että saisi pisteitä, ei niitä jaeta paremmistakaan asioista.
Useilla on juomattomuus lähtenyt pakon
edessä kovista kokemuksista ja jotenkin on sitten päästy
konttaamaan kuiville. Ei se mikään saavutus ole, mutta helvetin hyvä juttu
sille joka sitä tarvitsee. Myös minulle.
Aloittajalle onnea elämän polulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Alkoholiton kalja korvaa hyvin oluen maun puolesta ja kesäisin juon sitä. Mutta jos haikailet humalan tunnetta, niin se on toinen juttu. Minä nautin siitä, ettei pää ole sekaisin ja on tunne että hallitsee itse elämäänsä
Pikkasen ontuu logiikka.
Alkoholiton mutta oluen makuinen. Täydellistä. Vähemmän kaloreita myös.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä juttu tää on että mammojen mielestä alkoholia ei voi käyttää kohtuullisesti? Eikö tämä ole jäänne jostakin vuosikymmenien takaa, kun Suomessa ei ollut olemassa mitään nykyisenkaltaista alkoholikulttuuria, jossa sitä nautitaan kohtuullisesti aterialla ja juhlissa? Ennen vanhaan tiedettiin vain ryyppääminen tai tipattomuus, mutta ei nyt hyvänen aika pidä jumiutua tuollaisiin vanhoihin juttuihin!
Kysymys kuuluukin onko tämä nykyinen alkoholinkäyttö kohtuullista? Jos säännöllisellä kohtuusjuomisella tarkoitus humaltua, se on vain säännöllistä päihteen käyttöä. Ihan sama kuinka sitä itselleen perustelee. Ja hyvä että ihmiset katsovat terveytensä perään. Alkoholin palamistuotteet aiheuttaa syöpää. Tauko tekee elimistölle hyvää myös kohtuukäyttäjälle. Maksa ja aivot kiittävät.