Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haju- tai makuaistittomat!!! Onko jollaki huono maku- tai hajuaisti? Miten jaksatte elämää?

Elämä ei maistu
22.03.2021 |

Jouduin sairastamaan influenssan neljä vuotta sitten. Oli tosi ankara tauti joka kesti viikkoja. Olin aivan kamalan sairas ja en voinut edes kävellä. Lopulta aloin paranemaan ja alkukesästä elämä taas maistui - ruoka vain ei..

Kävin lääkärissä, kun haju- ja makuaisti ei palannut ja silloin selvisi mahdollinen hermovaurio. En tulisi ehkä enää koskaan haistamaan tai maistamaan mitään.

Tää hajuttomuus ja mauttomuus ei ole mikään pikkujuttu. Ensinnäkään en voi olla varma syönkö pilaantunutta ruokaa. Minulla on alituinen pelko, että haisen.

Minua harmittaa syödä ystävien kanssa kalliisti ravintolassa tai yleensäkään kallista ruokaa, kun se on suussa mautonta mössöä. En voi nauttia viinistä enkä osaa sanoa onko juhlabooli vahvaa.

Yllättävän monessa asiassa tuoksu on tärkeä. Esim. hajuvedet voin unohtaa.

Pahinta että en voi haistaa vauvani tuoksua. Olen kuullut kuinka hyvä se on, mutta en osaa edes kuvitella.

Olen hiljalleen muuttunut epäsosiaalisemmaksi ja mielialani on huonompi. Tunnen epävarmuutta ja huonoutta. Syön huonosti ja epäterveellisesti.

Pelkään myös että sairastan tietämättäni koronaa. Influenssan jälkeen en huomannut kun mulla oli kuumetta 38,4. Se selvisi kun avokki pyysi mittaamaan. Ja en voi myöskään huomata hajuaistin katoamista.

Onko kenelläkään samanlaista ongelmaa ja miten ootte jaksaneet eteenpäin?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hajuaisti ja makuaisti heikkenivät vähitellen, en osaa tarkasti sanoa, miten se alkoi. Ne eivät kadonneet kokonaan, mutta hienoudet katosivat. Ruuan maustaminen oli haastavaa, kun maistoi vain suolan, makean ja tunsi chilin poltteen. Ruuassa oli enemmän merkitystä rakenteella kuin maulla.

Korona-aikaan aloin taas haistaa ja maistaa. Aika nurinkurista. No, koska muitakin oireita oli, niin ravasin sitten muutaman kk tutkimuksissa, dg kuivat limakalvot... eli kun minulla oli limakalvot ok niin haju- ja makuaisti toimivat huonosti...

Kuulemma noita aisteja voi kouluttaa, aloittamalla todella vahvoista hajuista. En tiedä, miten tuo uudelleenoppiminen onnistuu, jos ei pysty haastamaan edes ammoniakkia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla