Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako sitä enää ikinä muuttaa takaisin Suomeen?

Vierailija
22.03.2021 |

Asuin vanhempieni kanssa yläasteen alusta lukion loppuun asti ulkomailla. Nyt asun yksinäni ulkomailla, sillä opiskelen yliopistossa.

Kesä olisi tarkoitus asua Suomessa töitä tehden. Olen lähettänyt kymmeniä hakemuksia eri kesätöihin, jotka ovat opintojeni alaa, mutta mistään ei ole tullut kutsua edes haastatteluun. Ei edes Mäkkäri tuottanut tulosta. Turhauttaa kuvata itsestään esittelyvideoita ja kirjoittaa jokaiseen paikkaan oma hakemuskirje, kun ei pääse mitenkään eteenpäin.

Ahdistaa, etten saa työpaikkaa ja joudun käyttämään säästöjäni koko kesän. Säästöt kuitenkin ovat olleet iso tuki, sillä vuokrat ja lukukausimaksut ovat suuria kertasummia...

Olen haaveillut palaavani Suomeen heti, kun opintoni loppuvat, eli parin vuoden päästä. Työllisyystilanne kuitenkin huolestuttaa. En saa itse töitä, eikä niitä näytä kukaan muukaan saavan. Uskallanko edes ikinä enää palata? Pitäisikö suoraan vaan luopua tulevaisuudestani Suomessa ja päätyä jonnekin muualle asumaan?

Harmittaa alle parikymppisenä joutua miettimään tällaisia asioita, kun elämän ovien pitäisi olla apposen auki ja mahdollisuudet rajattomat...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toivottavasti ei pitkä sepustus mennyt hukkaan. Olisi mukava keskustella asiasta ja saada vertaistukea, sekä mielipiteitä. On vaikea pysyä optimistisena näinä aikoina. -ap

Muutin 10 vuotta sitten takaisin Suomeen. Odotin kahden eri avomiehen valmistumista tai työtilanteen muuttumista, jotta olisimme päässeet uudelleen lähtemään. Onnettomimmat ja mitäänsanomattomimmat elämäni vuodet tuo 2010-luku. Että ÄLÄ tule takaisin. Suomi todellakaan en tee onnelliseksi. 

Vierailija
22/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ TUU TÄNNE!! Oikeasti! Tää Suomi on niin karmea paikka nykyään. Mä lasken minuutteja milloin pääsen pois täältä.

Suomessa on tosi huono ilmapiiri, näköalattomuutta eikä mitään tekemistä. Ulkomailla sua sentään edes huomataan. Suomessa kukaan ei puhu, kaikki aina huonolla tuulella.

Älä oikeesti tuu! :,(

Tämä! Niin totta ...   Hehe! Muka maailman onnellisin maa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on jo nyt kurjuuden tyyssija ja huonompaan suuntaan pelkästään menossa. Täällä ei ole mitään tulevaisuutta nuorelle, muuta kuin 9€ pvä työkkärihommat. Kannattaa rakentaa tulevaisuus muualla, siellä missä on tulevaisuutta ja tekemisen meininki

Niin vähän pelkäsinkin. Harmittaa vaan, että joutuu valitsemaan vakaan talouden ja perheen väliltä. Eipä siinä kyllä taida olla järkeä valita perhe ja elää tuilla/matalapalkkaisella työllä, joka ei eläkettäkään kerrytä... Harmittava tosiasia -ap

Vierailija
24/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, 

Itse en ole nuori, mutta ulkosuomalainen ja nuo saamasi kommentit kertoo siita miksi ei kannata muuttaa takaisin. Kurjaa sanoa, mutta suomalaiset...

Suomeen kaipaa toisinaan kovasti, aina mieli muuttuu kun lukee suomalaisten kommentteja aihe kuin aihe...

Ulkomailla on myos paljon paremmat parisuhdemarkkinat. Duunipaikkoja saatavilla myos ihan eri tavalla. 

Sehän se on. Luota näihin heittoihin täällä ja ota ne totuutena.

Ei kannata yleistää.

Jos sua kiinnostaa, niin sä tulet tänne katsomaan. Suomi on hyvä maa.

Kyllä täällä

enemmistö työssä käy.

Sua pelottaa oletettavasti moni muukin asia, eikä vaan Suomi.

Suosittelisin psykologilla käyntiä.

Tämä palsta ei ole vain opiskelijoiden palsta.

Ehkä joku yliopiston keskustelupalsta voisi olla hyvä? En tiedä missä niitä on, mutta ota selvää.

Ole utelias.

Älä pidä vauvapalstaa totuutena.

Vierailija
25/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täysin eläkeläisten pihtiotteessa ja elämää eletään kuin maailma ei olisi missään vaiheessa muuttunut. Suomi ei palautunut oikeastaan mitenkään viime 2008 vuoden talouskriisistä ja ei tule palautumaan koronakriisistä, muuten kuin totaalisen romahduksen ja uudelleenrakentamisen kautta. Siinä menee kymmeniä vuosia ja on ihmisen elämän kannalta täysin hukkaanheitettyä aikaa

Vierailija
26/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vahvasti rakentamaan elämäsi jossakin Keski-Euroopan sivistysvaltiossa. Nyt 10 vuotta asunut muualla ja vaikka Suomessa on paljon hyviäkin puolia ja siellä on kiva käydä esim. kesälomalla on se tietynlainen ankeus, näköalattomuus ja hintataso joka kert yhtä suuri järkytys.

Kun palaa takaisin asuinmaahan tuntuu kuin pääsisi henkisen Berliinin muurin yli sinne vapaammalle puolelle..

Vierailija
27/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, 

Itse en ole nuori, mutta ulkosuomalainen ja nuo saamasi kommentit kertoo siita miksi ei kannata muuttaa takaisin. Kurjaa sanoa, mutta suomalaiset...

Suomeen kaipaa toisinaan kovasti, aina mieli muuttuu kun lukee suomalaisten kommentteja aihe kuin aihe...

Ulkomailla on myos paljon paremmat parisuhdemarkkinat. Duunipaikkoja saatavilla myos ihan eri tavalla. 

Sehän se on. Luota näihin heittoihin täällä ja ota ne totuutena.

Ei kannata yleistää.

Jos sua kiinnostaa, niin sä tulet tänne katsomaan. Suomi on hyvä maa.

Kyllä täällä

enemmistö työssä käy.

Sua pelottaa oletettavasti moni muukin asia, eikä vaan Suomi.

Suosittelisin psykologilla käyntiä.

Tämä palsta ei ole vain opiskelijoiden palsta.

Ehkä joku yliopiston keskustelupalsta voisi olla hyvä? En tiedä missä niitä on, mutta ota selvää.

Ole utelias.

Älä pidä vauvapalstaa totuutena.

Totta kai aion myös itse ottaa vielä tulevaisuudessa asioista selvää. Vauva-palsta ei mun asuinmaata päätä.

Olen asiasta myös keskustellut esim. omien vanhempieni kanssa, joilla on sekä Suomesta että ulkomailla asumisesta kokemusta. Suurin osa ympärilläni olevista ihmisistä kannustavat ulkomailla pysymistä, joten halusin myös kysyä täältä muiden mielipiteitä ihan yleisesti uteliaisuuttani.

Mukava kuitenkin kuulla, että joku ajattelee myös noin myöteisesti. Se luo toivoa, että pystyisin mahdollisesti palaamaan Suomeen ja olla myös lähellä tukiverkkoani! -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi