Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako sitä enää ikinä muuttaa takaisin Suomeen?

Vierailija
22.03.2021 |

Asuin vanhempieni kanssa yläasteen alusta lukion loppuun asti ulkomailla. Nyt asun yksinäni ulkomailla, sillä opiskelen yliopistossa.

Kesä olisi tarkoitus asua Suomessa töitä tehden. Olen lähettänyt kymmeniä hakemuksia eri kesätöihin, jotka ovat opintojeni alaa, mutta mistään ei ole tullut kutsua edes haastatteluun. Ei edes Mäkkäri tuottanut tulosta. Turhauttaa kuvata itsestään esittelyvideoita ja kirjoittaa jokaiseen paikkaan oma hakemuskirje, kun ei pääse mitenkään eteenpäin.

Ahdistaa, etten saa työpaikkaa ja joudun käyttämään säästöjäni koko kesän. Säästöt kuitenkin ovat olleet iso tuki, sillä vuokrat ja lukukausimaksut ovat suuria kertasummia...

Olen haaveillut palaavani Suomeen heti, kun opintoni loppuvat, eli parin vuoden päästä. Työllisyystilanne kuitenkin huolestuttaa. En saa itse töitä, eikä niitä näytä kukaan muukaan saavan. Uskallanko edes ikinä enää palata? Pitäisikö suoraan vaan luopua tulevaisuudestani Suomessa ja päätyä jonnekin muualle asumaan?

Harmittaa alle parikymppisenä joutua miettimään tällaisia asioita, kun elämän ovien pitäisi olla apposen auki ja mahdollisuudet rajattomat...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rölli se siellä taas satuilee.

Noin pitkä sepustus ja ihan hukkaan meni.

Vierailija
2/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Viroon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti ei pitkä sepustus mennyt hukkaan. Olisi mukava keskustella asiasta ja saada vertaistukea, sekä mielipiteitä. On vaikea pysyä optimistisena näinä aikoina. -ap

Vierailija
4/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo aloitukset aina paistaa läpi 😂

Vierailija
5/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitään muuta paikkaa, missä voisi asiasta keskustella? Ahdistusta olisi kiva lievittää muiden ikätovereiden kanssa :) -ap

Vierailija
6/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla

Vierailija
7/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule vaan täällä sivistynyt kansa pitää maskeja. Hallaaho ministerinä näyttää esimerkkiä vapaaehtosen maski käytöstä tosin hänen porukat vastustaa. Hieman ristiriitaista vai peräti kusetusta

Vierailija
8/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluat tänne takaisin? Minä haaveilen että valmistun yliopistosta ja saan mahdollisuuden lähteä äkkiä pois.

Vierailija
9/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat tänne takaisin? Minä haaveilen että valmistun yliopistosta ja saan mahdollisuuden lähteä äkkiä pois.

Mun kaikki tukiverkot ovat Suomessa ja isovanhemmat vanhenee vanhenemistaan. Haluaisin olla enemmän läsnä, sillä en voinut olla läsnä nuorempana. En haluaisi katua sitä, etten ollut lähellä ja tavoitettavissa...

Vierailija
10/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, 

Itse en ole nuori, mutta ulkosuomalainen ja nuo saamasi kommentit kertoo siita miksi ei kannata muuttaa takaisin. Kurjaa sanoa, mutta suomalaiset...

Suomeen kaipaa toisinaan kovasti, aina mieli muuttuu kun lukee suomalaisten kommentteja aihe kuin aihe...

Ulkomailla on myos paljon paremmat parisuhdemarkkinat. Duunipaikkoja saatavilla myos ihan eri tavalla. 

Vierailija
11/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöitä ei vaan löydy kaikille. Ei edes täällä lähellä asuville nuorille. Se vaan on fakta.

Vierailija
12/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätöitä ei vaan löydy kaikille. Ei edes täällä lähellä asuville nuorille. Se vaan on fakta.

No ei varmasti. Mutta edes työpaikkoja ei löydy tarpeeksi monelle. Siksi tulevaisuus Suomessa tuntuu epävarmalta. Tuleeko tää tilanne ikinä muuttumaan? Jos muutan takaisin, olenko työtön ikuisesti? -ap

Vierailija
13/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 20 vuotias Vauva-lehden palstalla :) 

Vierailija
14/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on jo nyt kurjuuden tyyssija ja huonompaan suuntaan pelkästään menossa. Täällä ei ole mitään tulevaisuutta nuorelle, muuta kuin 9€ pvä työkkärihommat. Kannattaa rakentaa tulevaisuus muualla, siellä missä on tulevaisuutta ja tekemisen meininki

Vierailija
15/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ TUU TÄNNE!! Oikeasti! Tää Suomi on niin karmea paikka nykyään. Mä lasken minuutteja milloin pääsen pois täältä.

Suomessa on tosi huono ilmapiiri, näköalattomuutta eikä mitään tekemistä. Ulkomailla sua sentään edes huomataan. Suomessa kukaan ei puhu, kaikki aina huonolla tuulella.

Älä oikeesti tuu! :,(

Vierailija
16/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitään muuta paikkaa, missä voisi asiasta keskustella? Ahdistusta olisi kiva lievittää muiden ikätovereiden kanssa :) -ap

Pieni kittari.

Vierailija
17/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin vitsi ikinä että Suomi on onnellisin maa maailmassa. Ei todellakaan! Joo tukien takia.

Täällä on karmea ilmapiiri ja elämä puuttuu kokonaan.

Vierailija
18/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 20 vuotias Vauva-lehden palstalla :) 

Meitä on monia. Oon lukenut tätä palstaa jo 15-vuotiaasta - hyviä, mielenkiintoisia aiheita :) -ap

Vierailija
19/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ainakin 20 vuotta jatkunut sama kurjuus eikä talouskasvua tule mistään ja velaksi eletään.

Julkinen sektori pullistuu, samat puolueet roikkuu hallituksissa eikä kukaan saa mitään kansalaisia konkreettisesti hyödyttävää aikaan. Kaikki on kallista; jollei ole niin verotetaan kalliiksi. Ihan totaalista sumutusta koko touhu.

Ei Suomeen; täällä ei kehity verot ja syöpä.

Vierailija
20/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ainakin 20 vuotta jatkunut sama kurjuus eikä talouskasvua tule mistään ja velaksi eletään.

Julkinen sektori pullistuu, samat puolueet roikkuu hallituksissa eikä kukaan saa mitään kansalaisia konkreettisesti hyödyttävää aikaan. Kaikki on kallista; jollei ole niin verotetaan kalliiksi. Ihan totaalista sumutusta koko touhu.

Ei Suomeen; täällä ei kehity verot ja syöpä.

... siis kuin verot ja syöpä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi