Miksi raksasatyö ei kiinnosta suomalaisia nuoria.?80- luvulla raksamiehillä oli isot omakotitalot ja hienot autot
Onko työ liian raskasta nykynuorille. Työkoneet on kuitenkin parempia, työvaatteet jne. on ihan toista luokkaa kuin vaikkapa 80-luvulla. Onko kyse siis pelkästään laiskuudesta?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Saavat virosta halvempia työmiehiä. Kyllä suomalaisetkin tekis mutta kun palkkaa ei maksettais.
Siksi talotkin on sutta ja sekundaa nykyisin
Taitaa virolaisetkin työmiehelle käydä liian kalliiksi ja ennemmin palkataan mm. Uzbekistanista työntekijöitä. Muutaman kuukauden keikkatyöläiselle verottajakin antaa paremmat ehdot.
Raksatyö on henkisesti ja fyysisesti raskasta. 2020-luvun suomalainen raksamies on poikkeuksetta yrittäjä päästäkseen kunnolla leivän syrjään. Vaatii monenlaista osaamista. Jos palkkatyölöiseksi mielii, on helpompia aloja saada samaa liksaa. Nykynuoret ovat järkeviä, eivät laiskoja.
Puolisoni on rakennusalalla, meillä on iso talo ja keskivertoautot, vaikka minä pienipalkkaisella alalla. Ei mene montaa viikkoa ilman että miettisimme vaihtoehtoja raksatyölle, sen verran kuluttava ala se on. Olemme kolmekymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat virosta halvempia työmiehiä. Kyllä suomalaisetkin tekis mutta kun palkkaa ei maksettais.
Siksi talotkin on sutta ja sekundaa nykyisinTaitaa virolaisetkin työmiehelle käydä liian kalliiksi ja ennemmin palkataan mm. Uzbekistanista työntekijöitä. Muutaman kuukauden keikkatyöläiselle verottajakin antaa paremmat ehdot.
Nepalista voisi löytyä vielä halvempia rakentajamunkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli 80-luvulla raksamies, asui vuokraluukussa jossa oli vessakin käytävällä.
Olin 80-luvun alussa raksalla siivoojana, vaikka kyllä mulla teetätettiin apumiehenkin hommia. Palkka oli 24mk/tunti. Samaan aikaan kahvilamyyjän palkka oli puolet siitä. Tein välillä niitäkin hommia. Eli aika hyvin tienasi raksalla. Olen nainen, harmittaa kun lopetin raksatyöt. Olisin saanut ne talot ja autot nopeammin kuin "naisten töissä".
Pelkästään pk-seudulla jo n. ⅓ raksaduunareista on ulkkareita.
Kokeilin alanvaihtoa muutama vuosi sitten ja siirryin haalaushommista raksalle.
Ja ei saatana mitä meinikiä.
Eise työ nyt raskasta ole, jos olet koko työuran tehnyt koiranhommia, mutta tää vuokratyön asettama "katotaan viikko kerrallaan" paska on ihan käsittämätöntä.
Sun täytyy raataa joka viikko ku koira, tai loppuu työt samantien. Selkä kipeänä ? Noo mies vaihtoon sitten !
Muutamilla työmailla, ottivat "kirittäjiä" viikoks / pariksi, jos uudet uunot olis tehokkaampia ku nää nykyset, niin voidaan vaihtaa.
Ja pari kertaa näin kävikin, kyllä siinä oli ukkoa monttu auki ku mestari ilmottaa perjantaina 15:10 että " joo, sun hommat loppuu sit tänään, kiitos,moimoi".
Itsekin siirryin AMK puolelle opiskelemaan chocoloco konttorihommia :D
Vierailija kirjoitti:
Saman rahan saa kun näyttää persettä instassa.
Nyt rupesi kiinnostamaan. Kerropa, että kuka mulle maksais, jos mä esittelisin karvaista persettäni instassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt rupesi kiinnostamaan. Kerropa, että kuka mulle maksais, jos mä esittelisin karvaista persettäni instassa?
Mm. saukko- ja karhuhomot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli 80-luvulla raksamies, asui vuokraluukussa jossa oli vessakin käytävällä.
Harva raksaukko nyt silloin varakas olikaan, ei edes hyvin toimeentuleva. Pientä liioittelua ilmassa.
80- ja 90-lukujen taitteen rakennusbuumissa ainakin pääkaupunkiseudulla palkat oli kuitenkin aika suuria. Muistan että Etelä-Pohjanmaalta lähti silloin paljon miehiä sinne rakennustöihin, ja sitten kun tuli lama ja työt loppuivat, niin niitä palasi takaisin, ja jotkut oli kateellisia, koska rakennusmiehet saivat parempaa ansiosidonnaistakin kuin monet työssäkäyvät palkkaa.
Virolaiset ja bulgaarit ja polakit tekee saman rakennustyön puolet halvemmalla kuin suomalaiset. Rakennusalalle ei kannata ryhtyä ellei sitten rakennusliikkeen omistajaksi ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee profiili OnlyFansiin ja kokeile. Siellä liikkuu yllättävän runsaasti väkeä joka on valmis maksamaan yllättävistäkin asioista. Tekee nopeasti tuhansien eurojen tilin.
Sen kerran korruptoitunut ja halpatyöllä toimiva ala, ettei sinne oikeuksistaan tietoiselle suomalaiselle työvoimalle ole mitään sijaa.
Tuhdit voitot päätyvät hämärille tileille veroparatiiseihin ja suomalaiset pääsevät nauttimaan paskalaatuisesta rakentamisesta ja pandemiarajoituksista välittämättömien raksaäijien levittämistä tartunnoista.
Ei noilla palkoilla taloja osteta ja talojen hinnat ei ole samanlaiset kuin silloin palkaan verrattuna.
Ystävän ammattikoulusta valmistunut raksapoika ei saa töitä. Lyhyiyä hanttihommia vain. Työnantaja ei halua sitoutua työntekijöihin. Alihankkintana ne tulee halvalla.
Ulkomainen vie Suomen tienestinsä kotimaahansa ja elää yleensä kotimaassaan herroiksi tai antaa kotiväelleen osin tai kokonaan. Kun suomalainen tienaa kotimaassaan saattaa hän silti hakea apua huollosta.
Jos kroppa antaisi periksi (olen nyt >50v), tekisin ilolla taas raksatöitä.
Mutta, nyt olen kahlittuna toimiston tuoliin ja näyttöön.. Silloin tienasikin paremmin!
Nyt työ on tylsää ja yksitoikkoista.
Koska eräät puolueet haluavat Suomeen halpatyövoimaa. Suomalainen asuu täällä, ja 5 euron tuntipalkka ei riitä elämiseen.
Miettikää nyt ketä äänestätte.
No viime kesänä hain yhteensä 10 eri raksa-alan kesätyöpaikkaa (johon kokemus ja taito riittäisi), mutta ei mua palkattu sinne. Liekö sitten koronan takia. Piti hakea väärältä alalta kesätyö.
No naapurin poika ei päässyt. Vaihtoi alaa ja sai vakityön. Hänellä alan koulutus ja kokemusta, mutta entinen työnantaja kuoli. Ä
Tavallinen duunari osti vielä normaaleilla palkkatuloilla kaupungista ihan järkevän talon ja jopa kesämökin rakensi päälle. Ei onnistu enää.