Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsalihasten erkauma

Vierailija
19.03.2021 |

Kertokaa, millaisia erkaumat on? Epäilen itselläni sellaista ja toivon että on erkauma eikä mikään suolistosyöpä. Aika varattuna jo lääkärille.
Vauva on vuoden ikäinen ja kyljissä tuntuu niinkuin oisin maitohapoilla. Alempana oikealla puolella joku aristava kohta ja aina kun vauvaa kannan oikealla puolella, siellä tuntuu jotain. Ummetustakin on, mikä ei ole tavallista mulle.
Vatsalihakset on kyllä aika huonot jo entuudestaan, ennen raskautta, samoin selkälihakset, eli kai sille mahdollisuudet on. Vauvamaha oli valtava.

Millainen se on pahimmillaan? Selviääkö jumpalla? Koitan etsiä jotain jumppaa ja katsoa, auttaako se.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 8,5cm ja raivojumpalla (joka pv 30min 10kk ajan) sain sen 1,5cm:iin. Siitä se ei enää pienene. Monta raskautta takana.

Tuo 1,5cm on myös joku raja sille että sitä ei leikata tai operoida, tuossa mitassa erkauma ei enää niin haittaa. Mulla enää vaivana ajoittaiset selkäkivut ja se etten voi pitää nappihousuja, kun se nappi painuu erkauman sisään istuessa (sattuu).

Pahimmassa vaiheessa oli siis virtaa karkaili, ulostusongelma, pahat selkäkivut ja siis lapseni nyrkki upposi vatsan sisään eli se oli tosi arka ja kipeä. Kuntosalille ei saa pahan erkauman kanssa mennä, suolisto pullahtaa ulos vatsasta.

Kokeile mennä selällesi, jalat koukkuun, ja ala tekemään vatsalihasnostoa. Tuleeko mahaan vuorenharjanne? Siis sellainen patongin kokoinen kohouma? Se on merkki erkaumasta.

Vierailija
2/2 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole tullut tai siis jäänyt tuota kolmesta raskaudesta vaan oli nopeasti kunnossa, mutta siskollani oli kaksosten jälkeen. Oli siis sellainen sormilla tuntuva väli vatsalihasten välissä, tuntuu varsinkin hoikalla ihan selvästi. Siskolla ei ollu kyllä kuin ehkä parin, kolmen sormenpään levyinen se rako, mutta ihan selvästi erillään lihakset. Ryhti näytti aika huonolta ja alavatsa sellainen pieni vauvapömppö. Erkauma pahenee jos suoria vatsalihaksia kuormittaa eli pitäisi treenata poikittaisia ja syviä vatsalihaksia. Ei lankuttamista eikä istumaannousuja. Netissä on hyviä ohjeita treeneihin, joilla erkaumaa voi alkaa kuntouttaa, taitaa olla lantionnostoja ja jotain tuollaista torson osalta aika pieniä liikkeitä. Jos se on oikein paha niin voi vaatia leikkausta, mutta apu ei ole tietenkään täysin pysyvä jos lihakset ovat heikot eli leikkauksesta toipumisen jälkeen pitäisi vahvistaa lihaksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla