Kummilapsi ja kirkosta eroaminen?
Kummilapseni perhe on päättänyt erota kirkosta, ja lapsi tietysti erotetaan myös.
Eikö kummin velvollisuus lasta kohtaan lopu siihen? Kummihan on kristilliseen kirkkoon sidottu rooli. Käytännössä muuttuisin kummista pelkäksi lahja-automaatiksi.
Ajatuksia?
Kommentit (27)
Mitä muuta "kummiutta" olet tähän asti suorittanut? Kertonut Jeesuksesta? Tuttavaparisi on varmaan kirkkoon kuuluessaan mennyt myös naimisiin kristillisin menoin; mitätöityykö myös heidän avioliittonsa kun he eroavat kirkosta? AP on toki Porvoosta, mutta keskustelu itsessään on ihan kiinnostava.
Surullista. Tottakai kummius loppuu tähän. En sanoisi sinun kummiuttasi epäonnistuneeksi, älä huoli. Et ollut perheen uskon takuuhenkilö, vaan lapsen kristillinen kasvattaja. Lapsi joutuu erotetuksi seurakunnasta huoltajiensa mukana.
Et voi muuta kuin kunnioittaa perheen vakaumusta ja kun se ei ole kristillinen (tuskin oli kasteen hetkelläkään), sinä et tietenkään enää toimi kummin roolissa. Lahja-automaattina toimiminen olisi jatkossa siis epäsensitiivistä ja uskonnonvapauslain vastaista ;)
Mitä velvollisuuksia olet tähän asti hoitanut? Jos olet lukenut raamattua yms. lapselle niin niitä ei nähdäkseni tarvitse enää suorittaa.
Kokeile mitä vanhemmat sanoo, jos viet lapsen joulukirkkoon tai ostat lahjaksi lasten raamatun tms. Jos kieltävät tai edes vihjaavat negatiiviseen sävyyn, se oli sit siinä.
ainaan ei tarvitse mennä rippijuhliin
Virallinen kummius loppuu, yhteydepidon tai "oman aikuisen" roolin ei tarvitse loppua.
Kyllä minun lasten lapsillani on kummit vaikka eivät kuulukaan kirkkoon, aikuiset ystävät joiden kanssa viettävät aikaa ja jotka tutustuttavat asioihin, joista vanhemmat eivät ole kiinnostuneet, ratsastukseen tai shakkiin, jääkiekkoon jne.
Lasta ei tarvisi erottaa kirkosta. Harmittaa että ihmiset eivät näe omaa napaansa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Tottakai kummius loppuu tähän. En sanoisi sinun kummiuttasi epäonnistuneeksi, älä huoli. Et ollut perheen uskon takuuhenkilö, vaan lapsen kristillinen kasvattaja. Lapsi joutuu erotetuksi seurakunnasta huoltajiensa mukana.
Et voi muuta kuin kunnioittaa perheen vakaumusta ja kun se ei ole kristillinen (tuskin oli kasteen hetkelläkään), sinä et tietenkään enää toimi kummin roolissa. Lahja-automaattina toimiminen olisi jatkossa siis epäsensitiivistä ja uskonnonvapauslain vastaista ;)
Miksi vakaumus ei voisi olla kristillinen vaikka ei kuulukaan seurakuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta "kummiutta" olet tähän asti suorittanut? Kertonut Jeesuksesta? Tuttavaparisi on varmaan kirkkoon kuuluessaan mennyt myös naimisiin kristillisin menoin; mitätöityykö myös heidän avioliittonsa kun he eroavat kirkosta? AP on toki Porvoosta, mutta keskustelu itsessään on ihan kiinnostava.
En ymmärrä miten kotipaikkani tähän liittyy, mutta olen Tampereelta enkä Porvoosta.
Vanhempien avioliitto ei minulle sinänsä kuulu. Kummius on kristillinen tehtävä, enkä mielestäni voi hoitaa sitä lapsen kanssa, joka ei kuulu kirkkoon. Vanhemmat ovat tehneet selväksi, että vihaavat kristinuskoa.
Olen itse uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vakaumus ei voisi olla kristillinen vaikka ei kuulukaan seurakuntaan?
Varmaan voi olla. Tämän perheen vanhemmilla ei ole. Ovat tehneet sen hyvin selväksi.
Sinuna kysyisin vanhemmilta, miten näkevät kummiuden tässä tilanteessa. Todennäköistä on, etteivät ole tulleet ajatelleeksi koko asiaa ja hämmästyvät, kun lahja-automaatti uhkaa rikkoutua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Minusta on tosiaan tuntunut, että olen epäonnistunut kummin roolissa. Tämä lohdutti!
Lapsen perhettä kiinnostaa nykyään itämaiset uskonnot. En taida voida tälle asialle mitään, vaikka se surettaa.
Ehkä ei jää muuta keinoa kuin rukoilla lapsen puolesta. Syytön hän tilanteeseen on.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei tarvisi erottaa kirkosta. Harmittaa että ihmiset eivät näe omaa napaansa pidemmälle.
Ompa omituinen kommentti. Lapsi on alun perin liitetty kirkkoon ilman hänen omaa suostumustaan. Vanhemmat ajattelevat lasta erottamalla hänet. Kirkkoon kuulumattomuus on neutraali normaali olotila, jonka lapsi voi muuttaa, jos jostain syystä haluaa liittyä kirkkoon aikuisena. Tuskin haluaa, en usko että kukaan liittyisi kirkkoon aikuisena, samoin kuin emme usko joulupukkiin enää aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile mitä vanhemmat sanoo, jos viet lapsen joulukirkkoon tai ostat lahjaksi lasten raamatun tms. Jos kieltävät tai edes vihjaavat negatiiviseen sävyyn, se oli sit siinä.
Tuo joulukirkko oli hyvä ajatus! Lasten Raamatun olen jo aiemmin ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten kotipaikkani tähän liittyy, mutta olen Tampereelta enkä Porvoosta.
Vanhempien avioliitto ei minulle sinänsä kuulu. Kummius on kristillinen tehtävä, enkä mielestäni voi hoitaa sitä lapsen kanssa, joka ei kuulu kirkkoon. Vanhemmat ovat tehneet selväksi, että vihaavat kristinuskoa.
Olen itse uskossa.
Sun puoleltasi tilanne on selkeä, koska kristittynä näet kummin tehtävän nimenomaan kristillisestä kulmasta etkä kummia sellaisena yleisenä luotettavana aikuisena. Eli toisin sanoen et enää ole lapsen kummi.
Ha Minä kummi erosin kirkosta. Enkä ole kertonut kummilapselleni.🤣 Tai kenellekkään muulle
Entä jos eivät olisi sulle kertonut? Mitä sitten olisit tehnyt lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse uskossa.
Sun puoleltasi tilanne on selkeä, koska kristittynä näet kummin tehtävän nimenomaan kristillisestä kulmasta etkä kummia sellaisena yleisenä luotettavana aikuisena. Eli toisin sanoen et enää ole lapsen kummi.
Sellainen kummi joka ei välitä lapsesta vaan uskonnosta
Olet epäonnistunut tehtävässäsi.