Kun haette postista pakettia...
...niin mitkä tiedot tarvii ottaa talteen jos ei halua näyttää kännykältä? Riittääkö lähetyskoodi vai pitääkö olla muutakin? Hyllypaikka?
Ja meneekö saman henkilön paketit eri hyllyille vai mitenkä toi toimii?
Kommentit (40)
Olen töissä kaupan kassalla ja helpoin minulle on että näytetään puhelimesta saapumisilmoitus. Samalla saan tsekattua, että on oikea kauppa kyseessä enkä etsi pakettia vain todetakseni että sehän on naapurikaupassa. Päivittäin ihmiset sekoilevat kauppojen nimien ja sijaintien kanssa. Ja henkkarit näytetään automaattisesti kysymättå, jooko?
Mikä järki kopioida tiedot kännykkäviestistä paperille ja näyttää siitä? Kun voi näyttää suoraan siitä puhelimen ruudulta.
Henkkari riittää. Paketti löytyy myös ihan vaan nimellä.
Mikä helkutin hyllykoodi? Tekstiviestinä tulee vain pitkä postin seurantakoodi. Sen minä olen aina näyttänyt ja kassa katsoo siitä ilmeisesti pätkän lopusta tai jostakin muusta tietämästään kohdasta, koska koko numeroa hän ei niin nopsaan pysty opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helkutin hyllykoodi? Tekstiviestinä tulee vain pitkä postin seurantakoodi. Sen minä olen aina näyttänyt ja kassa katsoo siitä ilmeisesti pätkän lopusta tai jostakin muusta tietämästään kohdasta, koska koko numeroa hän ei niin nopsaan pysty opettelemaan.
Kyllä niissä nykyään on muutaman numeron koodi, taitaa siinä olla yksi kirjainkin, vaikkapa A123. Se ei välttämättä ole siinä tekstarissa, mutta jos on postin sovellus, siinä on hyllykoodi.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kaupan kassalla ja helpoin minulle on että näytetään puhelimesta saapumisilmoitus. Samalla saan tsekattua, että on oikea kauppa kyseessä enkä etsi pakettia vain todetakseni että sehän on naapurikaupassa. Päivittäin ihmiset sekoilevat kauppojen nimien ja sijaintien kanssa. Ja henkkarit näytetään automaattisesti kysymättå, jooko?
Tuo on totta että on helppo painella väärään kauppaan hakemaan pakettia kun ne säännönmukaisesti päätyvät jonnekin muualle kuin sinne minne on tilattu tai omaan edes omaan asiamispostiin.
Minäkin hain kerran väärästä paikasta kun katsoin minulle tuntemattomalta seudulta vain katuosoitteen, että ahaa se on varmaan se cittarin asiamisposti. Ei ollut. Joka kerta pitää google mapsin kautta tarkistaa tarkalla osoitteella mistä paketti nyt löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki kopioida tiedot kännykkäviestistä paperille ja näyttää siitä? Kun voi näyttää suoraan siitä puhelimen ruudulta.
Se järki, että tekstarissa se teksti on jäätävän pientä ja hyllykoodin löytäminen vaikeaa. Asiakkaalle ja kassalle helpompi kun se koodi on lapulla, jonka voi ottaa mukaan hyllyväleihin.
Siis voi sen koodin sanoa ihan ääneenkin jollei kehtaa näyttää. Postin laitteet tulostaa sen joka tapauksessa myyjälle lapulle. Siellä viestin lopussa: kirjain ja neljä numeroa.
Nimellä hakeminen on se huonompi tapa. Nimissä voi olla kirjoitusvirheitä, voi olla jopa samannimisiä, paketti ei välttämättä löydy järjestelmästä nimellä syystä tai toisesta, joten se jää saamatta.
Onhan tää naurettavaa. Jos haen paketin automaatista, riittää että näpyttelen koodin ja noukin paketin matkaan. Olen hakenut muidenkin puolesta lähetyksiä jos sikseen tulee. Mutta. Kun menen asiamiespisteestä noutamaan pakettia, alkaa henkkareitten vonkuminen välittömästi. Toisen puolesta lähetyksen noutaminen ei sitten olekaan niin yksinkertasta. Tarttee tehdä valtakirja, näyttää henkkarit ja sitlti aspa mulkoilee epäluulosesti. Eihän tässä ole mitään järkeä. Pitäs riittää aspallekin se puhelimesta näytetty lähetyskoodi.
Vierailija kirjoitti:
Koska puhelin on henkilökohtainen kuten alushousut, vai näytätkö sinä mielelläsi alushoususi kaupan kassalla? Kuten joku jo arvelikin, myyjän röntgenkatse näkee kaikki salaiset viestisi ja valokuvakansiosi siltä puhelimelta. Kun kirjoitat koodin paperille ja näytät sen myyjälle ja samalla tavalla näytät henkkareita, ei sinun tarvitse puhua mitään sille myyjälle. Muutama sana myyjälle voisi paljastaa sinusta ihan liikaa ja kyllähän sellainen sosiaalinen aktiivisuus kuormittaa ihan valtavasti ihmistä.
On nimittäin ihan liikaa vaadittu pitkää keskustelua ihan tavallisen paketin noudossa vuotosanat: ”moi! A1244, kiitos (tässä näytetään viivakoodinlukijalle henkkareita) moi” ja poistutaan paikalta.
Ladatkaa Postin ilmainen sovellus kännyyn jossa näkyy kaikki teille osoitetut paketit ja ulkomailta tulevat voi helposti lisätä sinne itse lisäämällä se seurantakoosdi.
Minä näytän sitä qr-koodia puhelimen sovelluksesta jolloin he scannaavat sen ruudulta koskematta puhelimeeni ja samalla näytän henkkarit ja he scannaavat sen viivakoodin myös. Siinä heille selviää Postissa myös se hyllypaikka.
Tuohon menee 15 sekuntia, kun puhelin on valmiina. Saatte pakettinne nopeasti ettekä jumita tiskillä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää naurettavaa. Jos haen paketin automaatista, riittää että näpyttelen koodin ja noukin paketin matkaan. Olen hakenut muidenkin puolesta lähetyksiä jos sikseen tulee. Mutta. Kun menen asiamiespisteestä noutamaan pakettia, alkaa henkkareitten vonkuminen välittömästi. Toisen puolesta lähetyksen noutaminen ei sitten olekaan niin yksinkertasta. Tarttee tehdä valtakirja, näyttää henkkarit ja sitlti aspa mulkoilee epäluulosesti. Eihän tässä ole mitään järkeä. Pitäs riittää aspallekin se puhelimesta näytetty lähetyskoodi.
Postiin tavallisissa paketeissa ei tarvitse valtakirjaa. Koodi ja omat henkkarit.
Minä en käytä puhelinta, tai itse asiassa minulla on tabletti, kodin ulkopuolella itsekään, saati että antaisin sen jonkun toisen käsiin. Siksipä lapulle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on ikävää, että näyttää sen koodin puhelimensa näytöltä?
Eihän siinä mitään ikävää, mutta jos on useampi paketti noudettavana, on helpompi etsiä ne paketit.
Näin korona-aikaan en kylläkään halua mennä niin lähelle asiakasta, että koodin puhelimen näytöltä näkisin.
Asiakas voi myös sanoa sen koodin.
Esim. A1234, koodissa on aina 1kirjain, 4numeroa.
Postissa sekä MH:ssa sama merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Ladatkaa Postin ilmainen sovellus kännyyn jossa näkyy kaikki teille osoitetut paketit ja ulkomailta tulevat voi helposti lisätä sinne itse lisäämällä se seurantakoosdi.
Minä näytän sitä qr-koodia puhelimen sovelluksesta jolloin he scannaavat sen ruudulta koskematta puhelimeeni ja samalla näytän henkkarit ja he scannaavat sen viivakoodin myös. Siinä heille selviää Postissa myös se hyllypaikka.
Tuohon menee 15 sekuntia, kun puhelin on valmiina. Saatte pakettinne nopeasti ettekä jumita tiskillä.
Minä en halua ladata tuollaista äppiä, koska en ole mikään heviuser, vaan tilaan ehkä keskimäärin kerran kuukaudessa jotakin. En näe hyötyväni tuosta äppistä mitään verrattuna seurantakoodilla haukuun postin sivulla ja tekstiviestiin.
Olen muuten huomannut että postipisteen työntekijät eivät nykyään halua koskea siihen lappuunkaan. Joten isolla tekstillä ne hyllykoodit lapulle, jota näyttämällä lähetykset löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten huomannut että postipisteen työntekijät eivät nykyään halua koskea siihen lappuunkaan. Joten isolla tekstillä ne hyllykoodit lapulle, jota näyttämällä lähetykset löytyvät.
Hyvä huomio...eli isolla hyllynumero paperille, ja postiin :)
Mikä siinä on ikävää, että näyttää sen koodin puhelimensa näytöltä?