Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Kelan tukemaan psykoterapiaan hakeudutaan?

Vierailija
18.03.2021 |

Käyn psykiatrian poliklinikalla. Siellä oli puhetta Kelan tukemasta terapiasta.

Miten prosessi etenee ja mistä löydän terapeutin? Pitääkö minun itse soittaa läpi kaikki kaupungin terapeutit? Mistä edes tiedän, mikä on minulle sopiva terapiamuoto? Entä jos kemiat eivät kohtaakaan jne. Miten psykoterapia eroaa noista poliklinikkakäynneistä?

Kuulisin mielelläni kokemuksia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö psykiatri suositellut terapiamuotoa? Itse pitää hankkia terapeutti ja parempi niin. Ajattele, jos vain nakitettaisiin joku täysin epäsopiva. 

Vierailija
2/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei ollut vielä puhetta, koska lupasin vasta jäädä miettimään asiaa.

Miten terapeutteihin sitten tutustutaan ja mistä voin tietää, onko joku nettisivujen perusteella sopivan oloinen sitten oikeasti hyvä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kirjoittaa lähetteen.

Vierailija
4/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä ei ollut vielä puhetta, koska lupasin vasta jäädä miettimään asiaa.

Miten terapeutteihin sitten tutustutaan ja mistä voin tietää, onko joku nettisivujen perusteella sopivan oloinen sitten oikeasti hyvä?

Rankkaat ehdokkaat keskustelemalla terapeutin kanssa tai kokeilukäynnillä.

Vierailija
5/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko jakaa väärää tietoa?.

Kelan sivuilla on selkeät ohjeet, tämä ei ole helppo prosessi.

Tarvitset sitä Kelan terapiahakemusta varten B-lausunnon, sen saat tavattuasi samaa lääkäriä vähintään pari kertaa 3 kk sisään.

Voit hakea Kelasta sitä tukea ennen kuin olet löytänyt terapeutin, mutta kyllä he suosittelee, että ensin hankit sen. Yleensä tosiaan itse pitää etsiä ja mahdollisesti maksaa ne kokeilukertojen kulut.

Vierailija
6/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös se, että jokainen terapeutti ei ole kelpo siihen Kelan tukeen, mutta yleensä tämä kerrotaan ja jos ei kerrota, niin kysy.

Vierailija
7/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otat yhteyttä sopiviin terapeutteihin (nettisivuilla aina lyhyt kertomus heistä) ja sen perusteella varaat tutustumiskäynnin (joka on maksullinen). Tutustumiskäynnin perusteella sitten päätös aloitatteko terapian.

Noita vapaita terapeutteja on aika vähän tarjolla, eli valinta pitää vaan tehdä niistä, joille on mahdollista päästä. Lähete on voimassa vuoden eli sen verran on aikaa löytää ja aloittaa terapia.

Vierailija
8/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otat yhteyttä sopiviin terapeutteihin (nettisivuilla aina lyhyt kertomus heistä) ja sen perusteella varaat tutustumiskäynnin (joka on maksullinen). Tutustumiskäynnin perusteella sitten päätös aloitatteko terapian.

Noita vapaita terapeutteja on aika vähän tarjolla, eli valinta pitää vaan tehdä niistä, joille on mahdollista päästä. Lähete on voimassa vuoden eli sen verran on aikaa löytää ja aloittaa terapia.

Vierailija
9/9 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko jakaa väärää tietoa?.

Kelan sivuilla on selkeät ohjeet, tämä ei ole helppo prosessi.

Tarvitset sitä Kelan terapiahakemusta varten B-lausunnon, sen saat tavattuasi samaa lääkäriä vähintään pari kertaa 3 kk sisään.

Voit hakea Kelasta sitä tukea ennen kuin olet löytänyt terapeutin, mutta kyllä he suosittelee, että ensin hankit sen. Yleensä tosiaan itse pitää etsiä ja mahdollisesti maksaa ne kokeilukertojen kulut.

Joo pitää tosiaan olla yhtäjaksoinen hoitosuhde, jotta pääsee sinne psykiatrille ja sieltä saa tuon B-lausunnon. Tämä tosin taitaa olla ap:lla jo kunnossa, kun käy psyk.polilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi