Remonttikohteen ostaminen halvalla
Ja sitten sen remontoiminen. Kannattaako? Itse pystyisi kyllä tekemään ison osan remontista, tietty sähkö ja vesihommat sitte ammattilaisille. Vaihtoehdot olisi joko jäädä itse siihen asumaan tai sitten myydä voitolla eteenpäin. Harmillisesti vain tosi halvat asunnot on yleensä jossakn perähikiällä eikä sinne kukaan halua muuttaa vaikka olisi kuinka rempattu.
Kommentit (5)
Kuulostaa ihan siltä ettet ole perehtynyt asiaan vielä tarpeeksi.
Riippuu vähän mistä meinaa ostaa ja mitä pystyy itse tekemään. Itse flippailen PK-seudulla asuntoja noin 3-5 asuntoa vuoteen. Kaiken muun teen itse, mutta sähköt ja LVI työt teetän ammattilaisella. Voittoa jää noi 200-250ke vuodessa miinus 34% verot. Suosittelen!
Sijainti, sijainti ja sijainti. Oikeastaan Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi on varmaan vain joku Tampere, missä tuolla tavalla pääsee tienesteille, ja näissäkin vain jossain tietyissä kaupunginosissa. Alue täytyisi olla sellainen, missä hinnannousu on taattua. Markkinat on Suomessa vähän toisenlaiset kuin mitä amerikkalaisissa/australialaisissa remppaohjelmissa. Lisäksi remonttitaidot täytyy olla laadukkaan ammattilaisen tasoa. DIY remonttireiska useimmiten laskee asunnonarvoa, ei suinkaan nosta.
Lähtökohtaisesti ostaisin kohteen mistä tahansa, jos saisin sen halvalla. Parempi tietysti, jos kohde sijaitseee jossain moottoritien liittymässä tai sen välittömässä läheisyydessä, niin ei tarvitse sitten alitieverkostoa pitkin ajella ja huoletia tien kunnossapidosta. Purkukuntoisuus antaa mahdollisuuden tinkiä hintaa alas ja toisaalta kakkosnelosta saa halvalla, joten aika hövelisti löisin kaupat lukkoon. Rakennustyömailta saa purkujätteestä usein todella käypästä kierrätysmateriaalia, jopa tiiliä ja eristettä. Ei muuta kun kämppä pystyyn 2022 -projekti tulille.
Kannattaa mikäli itse osaa, mutta tosiaan pitää myös miettiä millä sijainnilla on.