Etätyöaika ja aamuvirkut vs. itavirkut
Onko muilla joilla etätyömääräys koskenut koronan saavuttua vuosi sitten ja etämääräykset parhaillaan vielä jopa kiristyneet? Teettääkö muilla ylimääräistä päänvaivaa nyt vuoden etäilyn jälkeen entisestään sovittaa esim. kokouksia, kiireellisiä puheluita tai sähköposteihin vastaamisia?
Itsestä tuntuu nyt, että työt ovat läsnä 24/7 toisin kuin normiolosuhteissa. TODELLA kuormittavaa kun työpuhelin soi ja piippaa sähköposteja iltamyöhään organisaation sisäisiä asioita, mitä ei ennen tapahtunut (korkeintaan asiakkaiden yhteydenottoja mitkä pystyi jättämään seuraavaan aamuun virka-ajan puittessa). Ennen pystyi työt jättämään töihin ja toki osittain tuli kyllä vastailtua vielä työajan ulkopuolella jos kiireellistä, mutta nyt alkaa kyllä olla kuin villi länsi koko s*nan touhu.
Työaika on jotenkin kummasti liukunut 24/7 hommaksi, töitä on enemmän kuin ennen, budjettia leikattu, ei ole työyhteisön tukea kuten ennen.. työt kotikonttorilla menevät helposti siihen, että ei jaksa tai ehdi pitää taukoja, ei edes sitä kahvitaukoa kun töitä on aivan liikaa. Handlaan hyvin kyllä kaiken etätyöskentelyyn liittyvän, mutta nyt on ekaa kertaa samassa paikassa 10 v olon jälkeen tullut mieleen taas että irtisanoudun ja lähden tekemään jotain ihan muuta.
Osa kuormituksesta toki kai myös siitä, että lasten harrastukset ja omat harrastukset tauolla (urheilu), lapset etäkoulussa kaiken tämän muun shown seassa. Jatkuvasti lapset olleet korona-altistuneena, itse altistuin puoli vuotta takaperin. Ei kuitenkaan kukaan saanut noista oireita, mutta tämä jatkuva stressi ei vain enää oikeasti toimi. Neuvoja, miten voisi lievittää tätä pskaa ja ahdistusta?
Ei meinaa nyt oikeasti enää jaksaa, haluan vain pois kotoa.
Väsynyt ap
Kommentit (20)
Laita puhelin kiinni virka-ajan ulkopuolella. Älä ole ylityömarttyyri. Lähde lomalle tai lähetä lapset lomalle. Meillä käyvät etäkoulua vuorotellen kavereiden kodeissa niin saa paremmin työrauhaa edes osan päivistä. Ja pidä se työaika 8 tunnissa, ellei työssäsi ole ihmishengistä kysymys.
Ylitöihin ei voi pakottaa, joten teet töitä määrätyn työajan ja sitten koneet ja vehkeet kiinni. Työnantaja on sovitun työajan edessä voimaton.
Miksi oletettavasti alakouluikäiset ovat etäkoulussa? Yläkoululaiset hoitakoot itse koulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, puhelintahan ei voi laittaa äänettömälle.
Ei ilmeisesti nykyään voi. Ne kaksi kertaa kun olen etäaikana jättänyt katsomatta puhelinta ja sähköposteja työajan ulkopuolella on joku perustavanlaatuinen paska jo lentänyt tuulettimeen koska en ole vastannut 5 minuutin sisällä ja olen parhaimmillaan vielä tästä johtuen sosiaalisessa mediassa omalla naamallani.
EI tällaista ollut ennen tätä koronakriisiä.
Läppäri kiinni. Kännykästä ilmoitukset pois päältä. Työpuheluihin vastataan vain klo 17 asti, hommaa erillinen oma puhelin jos et pysty rajaamaan niitä.
Kirjaa työaika päivittäin kun aloitat ja lopetat, laske ettei tule ylitöitä. Helppoa.
Itse pitää vain asettaa rajat. Tietokone menee kiinni, kun työpäivä loppuu, samoin puhelin. Niihin ei kosketa ennen seuraavaa aamua.
Minun työpaikallani ollaan pidetty kiinni siitä, että työt hoidetaan pääasiassa virka-aikaan, koska melko tiivis yhteistyö on meillä välttämätöntä. Tosin silti välillä ärsyttää, kun osa ei suostu saapumaan linjoille ennen klo 9.30 (eli myöhäisimpään sallittuun aikaan), ja nostavat metelin, jos joku yrittää järjestää kokouksia ennen sitä. Mutta sitten samaiset kyllä vaativat muita joustamaan iltapäivästä, eikä tule kuuloonkaan, että aamuvirkummat vaatisivat, että kaikkien kokouksien pitää loppua viimeistään klo 14, jolloin aikaisintaan saa lähteä, jos päivä on pulkassa... Tämä nyt lähinnä meidän kohdalla ärsyttää.
Meillä ei ensin ollut mobiilileimausta ja päivät olivat kaaosta. Saatoin alkaa työpäivän jälkeen laittaa ruokaa ja alkaa hoitaa työasioita, loppuilta kului läppäri sylissä sohvalla. Kun saatiin kesäloman jälkeen etäleimaus toimimaan, päätin, etten tee töitä enää ulosleimauksen jälkeen. Työpäivien tauottamisessa ja lounastauon pitämisessä on vaikeuksia edelleen, mutta ainakaan en enää avaa konetta kun herään ja sulje kun menen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmeisesti nykyään voi. Ne kaksi kertaa kun olen etäaikana jättänyt katsomatta puhelinta ja sähköposteja työajan ulkopuolella on joku perustavanlaatuinen paska jo lentänyt tuulettimeen koska en ole vastannut 5 minuutin sisällä ja olen parhaimmillaan vielä tästä johtuen sosiaalisessa mediassa omalla naamallani.
ap
Klo 16:15 jälkeen en vastaa sähköposteihin tai puhelimeen kuin ollessani päivystäjänä. Vaikka työaika on liukuva, niin pyrin siihen, että olen vain virka-aikana paikalla eli aloitan klo 8 enkä 7:30.
Ylitöihin pitää määrätä eikä ainakaan meillä saa kerryttää saldoa kuin erityisissä työruuhkissa.
Mä olen ottanut työpostit kokonaan pois puhelimesta juuri tuon vuoksi.
Havaitsin muutenkin, että postien pitäminen puhelimessa oli omien rajojen polkemista: halusin tuntea itseni kiireiseksi ja tärkeäksi, ja siksi saatoin tarkistaa posteja iltaisinkin. Nyt kun voin koska vaan tempaista koneen esiin samaa asiaa varten, en tarvitse puhelinta. Enkä myöskään avaa sitä konetta!
Minulla on erillinen työnumero ja jos se menisi tuollaiseksi, hommaisin myös erillisen työpuhelimen. Se menisi kiinni viimeistään klo 17 joka päivä.
Otsikko on outo, liittyy aiheeseen miten? Itse aamu-unisena nauti suunnattomasti, kun etäpäivinä herätys on inhimilliseen aikaan aikaisintaan 7.30 eikä heti tarvitse sännätä pää kolmantena jalkana ovesta ulos. Silti työpäiväni loppuu viimeistään klo 17. Sen jälkeen en puhelinta vilkaise.
Vierailija kirjoitti:
Laita puhelin kiinni virka-ajan ulkopuolella. Älä ole ylityömarttyyri. Lähde lomalle tai lähetä lapset lomalle. Meillä käyvät etäkoulua vuorotellen kavereiden kodeissa niin saa paremmin työrauhaa edes osan päivistä. Ja pidä se työaika 8 tunnissa, ellei työssäsi ole ihmishengistä kysymys.
Vuorotellen kaverin luona ei ole kyllä se idea mikä etäkoulussa on. Myöskään lapsien lähettäminen lomalle ei ole nyt mikään ratkaisu.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko esimies-asemassa tai saatko korvausta päivystämisestä? Jos et, sinulla on työaika eikä pomosi ole syytä odottaa että hoidat töiden jälkeen vapaa-ajallasi työasioita.
Työpuhelin äänettömäksi/virrattomaksi ja työkone kiinni.
Mä olen ratkaissut osan sun ongelmistasi kieltäytymällä työsuhdepuhelimesta. Mulla on oma puhelin enkä ole asentanut siihen sen paremmin sähköpostia kuin Teamsia tai Skypeäkään. Mut tavoittaa siis puhelimella vain soittamalla tai laittamalla tekstiviestin. Jos tekstiviesti tulisi työajan jälkeen, saattaisin lukea sen tai sitten vain toteaisin lähettäjän nimen nähdessäni, että luen tekstarin aamulla.
Kun työaikani päättyy, suljen Outlookin ja Teamsin. Siinähän laittavat viestiä, jos haluavat. Lue ne vasta seuraavana työpäivää. Aika usein poistun tietokoneen äärestä, kun työaika loppuu. Hyväksyn vain sellaiset palaverikutsut, jotka alkavat aikaisintaan klo 8:00 ja päättyvät viimeistään klo 16:00. Joskus on pari palaveria niin peräkkäin, että lounaalle ei ehdi, mutta sitä en koe ongelmana. Teen edellisenä päivänä itselleni vaikka jonkun salaatin jääkaappiin valmiiksi ja käyn nopeasti hakemassa ennenkuin kirjaudun seuraavaan palaveriin. Mikki vaan mutelle ja syön palaverin aikana.
Meillä kirjataan kaikki tehdyt tunnit työaikajärjestelmään. Jokaiselle tehdylle tunnille pitää löytyä jokin projektikoodi. Olen pitänyt huolen siitä, että kirjaan enintään 8 tuntia päivässä. 7,5 tuntia olisi virallinen työaika mutta jos tosiaan olen joutunut istumaan palaverissa sen puolen tunnin lounastauon, kirjaan 8 tuntia. Hyvä puoli tarkassa työajanseurantasysteemissä on, että ylitöitä ei saa tehdä. Voin siis hyvällä omallatunnolla olla tekemättä ylitöitä. Jos työnantaja sitten edellyttäisi, että teen jonain päivänä ylitöitä, siitä pitää sopia erikseen, jotta saa myös ylityökorvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Itse pitää vain asettaa rajat. Tietokone menee kiinni, kun työpäivä loppuu, samoin puhelin. Niihin ei kosketa ennen seuraavaa aamua.
Minun työpaikallani ollaan pidetty kiinni siitä, että työt hoidetaan pääasiassa virka-aikaan, koska melko tiivis yhteistyö on meillä välttämätöntä. Tosin silti välillä ärsyttää, kun osa ei suostu saapumaan linjoille ennen klo 9.30 (eli myöhäisimpään sallittuun aikaan), ja nostavat metelin, jos joku yrittää järjestää kokouksia ennen sitä. Mutta sitten samaiset kyllä vaativat muita joustamaan iltapäivästä, eikä tule kuuloonkaan, että aamuvirkummat vaatisivat, että kaikkien kokouksien pitää loppua viimeistään klo 14, jolloin aikaisintaan saa lähteä, jos päivä on pulkassa... Tämä nyt lähinnä meidän kohdalla ärsyttää.
Täysin sama kokemus. Aloitan itse työt viimeistään klo. 7. Viimeiset mattimyöhäset sitten linjoilla juuri tuona 9.30 ja hirveä ulina jos siihenkään yrittää asettaa tärkeää kokousta. Meidän varhain heräävien toki sitten oletetaan olevan kokouksissa vielä klo. 18.
Toki omissa työkuvioissa moni isompi tilaisuus ja kokoustaminen saattaa mennä iltatöiksi, mutta nämä on jo ennestään tiedossa hyvissä ajoin sovittuja ja järjesteltyjä tilaisuuksia niin osaa vaikka pitää parin tunnin tauon ennen iltatöitä.
Itse olen edelleenkin lähitöissä, koska työnantajan mukaan meidän töitämme ei muka voi lainkaan tehdä etänä. No, joitakin työvaiheita ei voikaan, mutta yli puolet työtunneista kyllä voisi: teknisesti se olisi mahdollista. Ainut hyvä puoli tuossa työnantajan linjauksessa on se, että pientenkin flunssaoireiden myötä voi aina jäädä palkalliselle sairauslomalle kotiin lepäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin sama kokemus. Aloitan itse työt viimeistään klo. 7. Viimeiset mattimyöhäset sitten linjoilla juuri tuona 9.30 ja hirveä ulina jos siihenkään yrittää asettaa tärkeää kokousta. Meidän varhain heräävien toki sitten oletetaan olevan kokouksissa vielä klo. 18.
Toki omissa työkuvioissa moni isompi tilaisuus ja kokoustaminen saattaa mennä iltatöiksi, mutta nämä on jo ennestään tiedossa hyvissä ajoin sovittuja ja järjesteltyjä tilaisuuksia niin osaa vaikka pitää parin tunnin tauon ennen iltatöitä.
Niin. Aikaisin herääminen on epäterveellistä. Älkää tuputtako huonoja tapojanne muille, nyt kun lopulta on mahdollista elää terveellisen, luontaisen rytmin mukaan.
Puhelin äänettömällä työajan jälkeen ja tietokone kiinni.
Meillä tuli myös painavaa viestiä ylimmältä johdolta, että iltaisin ja viikonloppuisin ei tehdä töitä, vaan työt tehdään työaikana. Muuten työntekijöillä on burnout. Työajan leimauskin tuli etänä pakolliseksi, jotta työaika ei pääsisi paukkumaan.
Meillä on liukuma aamulla 9:30 asti ja iltapäivällä 14:30 alkaen. Tuolle ajalle voi sopia kokouksia mutta tuohon aikaan ei odoteta reagointia muilta. Esimerkiksi kahden jälkeen ei sovita seuraavalle päivälle aamukasiksi palavereita, jotta jo päivänsä lopettaneet ehtivät liittyä mukaan.