Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä n. 40-vuotias tai vanhempi, montako entistä velanaista tiedät (ex-vela eli onkin hankkinut lapsia)?

Vierailija
15.03.2021 |

Montako velaa ja ex-velaa tiedät? Kysymyksenasettelu voi kuulostaa alentuvalta, mutta moni vapaaehtoisesti lapseton nainen muuttaa mieltään jossain vaiheessa. Aihe kiinnostaa jo senkin takia, etten itse halua lapsia.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi velaa, joihin tutustuin opiskeluaikoina. Kumpikaan ei ole hankkinut lapsia.

Vierailija
2/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä, kuka on ollut vela ja kuka ei, mutta tiedän sellaisia pariskuntia, jotka ovat olleet yhdessä iät ja ajat, ja olen heistä aina ajatellut, että he ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, mutta ovat sitten kuitenkin lapsia hankkineet.

Mä olin aika voimakkaasti sitä mieltä, että en lapsia halua, mutta kuitenkin sitten hankin lapsia. Silloin toki ei puhuttu veloista.

Vierailija
4/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme, kaikki ovat aina olleet sitä mieltä, ettei lapsia ja ovat nyt yli 50+ pitkien parisuhteiden naisia. Yksikään ei ole kertonut katuvansa ja ovat hyviä sukulaistätejä sukulaistensa lapsille. 

Vierailija
5/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt vain velanaisia?

Itselläni on kaveripiirissä mies joka ei ikinä halunnut lapsia, kunnes se kuuluisa 30v tuli mittariin ja sopiva nainen rinnalle.

Nyt tuo entinen velamies on 31v ja pienen vauvan isä.

Kukaan ei olisi osannut kuvitella kyseisen miehen muuttavan mieltään, mutta niin vaan maaginen 30 ikävuoden rajapyykki teki siitäkin kyynikosta isän.

Vierailija
6/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt vain velanaisia?

Itselläni on kaveripiirissä mies joka ei ikinä halunnut lapsia, kunnes se kuuluisa 30v tuli mittariin ja sopiva nainen rinnalle.

Nyt tuo entinen velamies on 31v ja pienen vauvan isä.

Kukaan ei olisi osannut kuvitella kyseisen miehen muuttavan mieltään, mutta niin vaan maaginen 30 ikävuoden rajapyykki teki siitäkin kyynikosta isän.

Koska miehillä ei oman kokemukseni mukaan ole kovin vahvoja tai ehdottomia mielipiteitä lasten hankkimisesta. Enemmänkin on kyse juuri siitä, että velamies kohtaa "sen oikean naisen" ja onkin valmis hankkimaan lapsia, koska nainen haluaa.

Vierailija
7/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viisi sellaista velaa tunnen, joilla on nyt lapsia. Kaksi sai lapsensa vahingossa, kolmannen painosti pitkäaikainen mies ja neljäs vain alkoi itse haluta perheen. Itsekin olin vela. En ollut ehdoton, mutta olin sitä mieltä että en hanki lapsia väkisin enkä tavoitellut edes parisuhdetta. Elämä heitti sitten lapsirakkaan miehen eteen ja sulin ajatukseen ajan kanssa.

Vahinkoäideistä toisella menee hyvin, toinen käy läpi kriisejä asiasta vielä lapsen ollessa melkein aikuinen. Miehen painostama äiti on katkeran oloinen, ovat eronneetkin jo pian lapsen synnyttyä. Me mielen muuttaneet olemme perustyytyväisiä.

En silti osaa kuvitella että olisin tullut nuorena äidiksi. Elin ihan erilaista elämää ja olisin tullut ihan erilaiseksi ihmiseksi, jos olisin vakiintunut aikaisemmin.

Vierailija
8/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä viisi sellaista velaa tunnen, joilla on nyt lapsia. Kaksi sai lapsensa vahingossa, kolmannen painosti pitkäaikainen mies ja neljäs vain alkoi itse haluta perheen. Itsekin olin vela. En ollut ehdoton, mutta olin sitä mieltä että en hanki lapsia väkisin enkä tavoitellut edes parisuhdetta. Elämä heitti sitten lapsirakkaan miehen eteen ja sulin ajatukseen ajan kanssa.

Vahinkoäideistä toisella menee hyvin, toinen käy läpi kriisejä asiasta vielä lapsen ollessa melkein aikuinen. Miehen painostama äiti on katkeran oloinen, ovat eronneetkin jo pian lapsen synnyttyä. Me mielen muuttaneet olemme perustyytyväisiä.

En silti osaa kuvitella että olisin tullut nuorena äidiksi. Elin ihan erilaista elämää ja olisin tullut ihan erilaiseksi ihmiseksi, jos olisin vakiintunut aikaisemmin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Vierailija
9/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa tyhmälle, mitä tarkoitetaan velalla tai mikä on vela nainen?

Vierailija
10/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku kertoa tyhmälle, mitä tarkoitetaan velalla tai mikä on vela nainen?

Vapaaehtoisesti lapseton. Ei halua lapsia. Vela on ainakin tällä palstalla melko yleisesti käytetty termi.

Vierailija
11/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä jotka ovat tienneet teinistä asti että eivät aio ikinä hankkia lapsia on 0 muuttanut mielensä.

Muut kai eivät olekaan oikeita veloja eli eivät ole ikinä luvanneet varmasti, eivät vaan ole esim. erityisesti halunneet tai pitäneet lapsista mutta ovat pariuduttuaan lisääntyneet.

Vierailija
12/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden, mutta en muista oliko suoranainen vela.

Vierailija
13/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sellainen itsekin. N48 nyt lapsi6v

Vierailija
14/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolme velaa, jotka todella kovaäänisesti julistivat joka käänteessä jossa kukaan puhui lapsista mitään että he eivät aio ikinä hankkia, ei sovi heille, ei ikinä.

Kahdelle kävi vahinko (eli huolimaton ehkäisy jei oltu tehty steriä tms vaikka iän puolesta ois jo saaneet sen eikä halunneet aborttiakaan) ja yhden puhui mies ympäri.

Vierailija
15/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme, joista kaksi sai lapsia vähän yli 30v. Yksi ei ole saanut, tosin hän on nykyisin sinkku ja vasta vähän yli 30v, joten aikaa vielä on.

Vierailija
16/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vielä 28-vuotiaana vela. Sitten alkoi elämä rauhoittua ja miehen kanssa yhdessä huomattiin, että ehkä sittenkin lapsia. 31-vuotiaana synnytin meidän esikoisen ja 34-vuotiaana kuopuksen. Nyt ne on jo reippaita koululaisia ja meillä on maailman paras lautapeliporukka ihan omasta takaa. :)

Ihanaa, että mielipidettä saa muuttaa! ❤️

Vierailija
17/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään.

Vierailija
18/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten velauden astetta vaikea arvioida. Eri asia joskus 27-vuotiaana heittää, että ei ehkä koskaan halua lapsia, kun vaikka 35-v erota pitkästä parisuhteesta asian takia.

Eräs tuttavani sai lapsensa 37-39-vuotiaana. Vielä 35-vuotiaana suhtautui hyvin kielteisesti.

On joitakin, jotka siinä kolmenkymmenen korvilla suhtautuivat, että ei varmaan lapsia, mutta myöhemmin niitä sitten kuitenkin tuli. En kuitenkaan tiedä oliko kyse mistään suuresta mielenmuuttamisesta.

Minusta vähän surullinen tapaus on nainen, joka vielä siinä 35-vuotiaana selitti ihan tosissaan miten on liian nuori ja menevä saamaan lapsia. Että vielä ei voi. Olemukseltaan hyvin tyttömäisen oloinen, pirteä nainen. Ehkä se nuoruuden illuusio tuli sieltä. Nyt yli nelikymppisenä hän itse ottaa ihan ihme tilanteissa esille, kuinka hänellä ei tosiaan niitä lapsia ole (ja ”kaikilla” muilla on). En kyllä tiedä oliko vela vai lykkäsikö vain liian pitkään.

Sitten on niitä, jotka ovat sanoneet, että eivät halua lapsia, eikä niitä ole tullut.

Minusta tuntuu, että tärkeintä on harkita huolella, oli päätös mikä tahansa. Ja mielensä saa muuttaa!

Vierailija
19/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse vielä 28-vuotiaana vela. Sitten alkoi elämä rauhoittua ja miehen kanssa yhdessä huomattiin, että ehkä sittenkin lapsia. 31-vuotiaana synnytin meidän esikoisen ja 34-vuotiaana kuopuksen. Nyt ne on jo reippaita koululaisia ja meillä on maailman paras lautapeliporukka ihan omasta takaa. :)

Ihanaa, että mielipidettä saa muuttaa! ❤️

Totta kai. Ja ihan luonnollista, että mielipiteet muuttuvat, kun ihminen kasvaa ja elämänkokemusta karttuu. Ei tämä ollut mikään tuomitsemisaloitus, vaikka ehkä joku sellaiseksi luulikin.

Vierailija
20/23 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi, itseni mukaan lukien. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi