Mikä on se täydellinen ateriarytmi ja annoskoko?
Mulla on vaikeuksia syödä 5 kertaa päivässä, koska ei mulla mene aamiainen alas ollenkaan. Oon myös huomannut että mulla on jonkin asteen syömishäiriö eli haluisin saada tän oikeesti toimimaan.
Kommentit (17)
Kuka sen muka pystyy kellekään sanomaan?
Ihmiset ovat kaikki erilaisia ja heillä on kaikilla omanlaisensa elimistö.
Ei mitään yhtä ainoaa mallia ole, joka sopisi joka ikiselle suomalaiselle ihmiselle.
Se malli pitää itse löytää ja seurata miten se itselle sopii.
Jotkut voivat suuriakin annoksia, mutta eivät koskaan silti liho.
Jne. jne.
Varmaan vähän vaikea sanoa. Itse teen työtä iltaisin niin minulle ei toimi se, että kello 18 jälkeen ei saisi enää syödä. Jokaisen pitää löytää oma rytminsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään yhtä ainoaa mallia ole, joka sopisi joka ikiselle suomalaiselle ihmiselle.
Jne. jne.
Täähän se on mut kaikki lääkärit aina vaan painottaa sitä viittä ateriaa päivässä... ap
Viisi ateriaa päivässä on ihan turhaa ja mahdotonta puhetta, ellei ole kilpaurheilija. Johan hampaatkin kärsii. Ja suolisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne. jne.
Täähän se on mut kaikki lääkärit aina vaan painottaa sitä viittä ateriaa päivässä... ap
Minusta on hyvä antaa suoliston tyhjentyä ja levätä välillä. Ettei jatkuvasti ole täydessä toiminnassa. Noudatan kolmen aterian päivärytmiä. Kello kuuden jälkeen en syö enää. Annan elimistön levähtää hetken. Pieni nälkä on myös mukava tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne. jne.
Jos kiinnostaa, etsi tietoa paaston terveysvaikutuksista. Itse asiassa nuo virallisterveelliset suositukset laahaavat tieteen jäljessä.
Syödä pitää, mutta ei ole pakko syö koko ajan, jos se ei tunnu hyvältä!
Mä syön vasta päivän ensimmäistä ateriaa, ei vaan ole ollut nälkä aiemmin. Illalla isompi ateria. Esim äitini olis tässä vaiheessa syönyt jo kolme tai neljä kertaa eikä hän tykkää syödä sitä illalla.
Oon joskus koittanut opetella syömään aamupalaa, mutta siitä tulee vain huono olo. Ehkä pari kananmunaa jos on nälkä, yleensä ei ole.
Kovin yksilöllistä ja riippuu tottumuksesta myös, eri rytmeihin tottuu.
Kuinka syömishäiriösi oireilee? Silloin ainakin kaikenlainen laihduttaminen on vaarallista.
Viisi ateriaa päivässä ei todellakaan ole kaikille tarpeellista.
Minä tarvitsen viisi ateriaa työpäivinä, vapaapäivinä riittää neljä ateriaa. Syön joka päivä aamupalan ja lounaan, välipalan ja iltapalan. Työpäivinä vielä päivällisenkin. Muuten tulee hirveä nälkä ja huono olo.
Syön aina 5 kertaa päivässä, lapsuudessa opittua. Totutan tähän myös omat lapseni. 168 cm ja 60 kg. En ole koskaan laihduttanut, en kiellä itseltäni myöskään mitään. Kun syö tasaisesti ei ole mitään himoja herkkuihin tai ahmimiseen. Aamulla aina puuro tai täysjyväleipää. Lounas, välipalana jotain pientä. Usein luonnon jugurttia. Keittiössämme on aina montaa lajiketta hedelmää käden ulottuvilla. Tsemppiä kaikille, kokeilkaa näin puoli vuotta, kroppa tottuu. Uskon että 5 krt syöminen on se avain. Kukaan perheestämme ei ole lihava eikä kukaan ole hoikkarakenteinen.
Jos ei liiku, niin pärjää hyvinkin vähällä ja/tai harvalla syömisellä. Jos taas liikkuu ja kuluttaa energias, niin tarvitsee enemmän ja/tai useammin ruokaa. Hölmöä kysellä täällä, että mikä olisi se täydellinen rytmi tai varsinkaan annoskoko. Se on täysin yksilöllistä!
Vierailija kirjoitti:
Viisi ateriaa päivässä on ihan turhaa ja mahdotonta puhetta, ellei ole kilpaurheilija. Johan hampaatkin kärsii. Ja suolisto.
En ole ikinä urheillut kilpaa, mutta syön silti viisi ateriaa päivässä. Onnistuu helposti, kun ei vedä rekkalastillista kerralla. Hampaat eivät syömisestä kärsi, kun syö terveellisesti. Itselläni ollut tasa yksi reikä joskus teininä. Suolistokin toimii. Enemmän se siitä kärsii, jos ei saa säännöllisesti ravintoa.
Ateriarytmi on yksilöllistä. Nykyään on ammattilaisetkin eri mieltä onko 5 ateriaa vai pätkäpaasto parempi. Kannattaa valita se joka tuntuu itselle paremmalta, sitten jos yrittää laihduttaa, niin kokeilla myös sitä toista vaihtoehtoa.
Ihmiset syövät ihan hirveästi kerralla. Ja nykyään on lautaset, haarukat ja kattilat todella isoja, se lisää syödyn ruuan määrää.
Sopiva annoskoko on 150g lisuketta ja 150g proteiinin lähdettä ja loput lautasella kasviksia.
Syömishäiriöstä toipumisessa riittävän tihea ateriarytmi on todella tärkeä, ja pätkäpaastoilu kannattaa unohtaa. Tärkeintä opettaa elimistölle uudelleen normaalit nälkä-ja kylläisyysviestit ja tavoitteena syömisen normalisoiminen. Sopivia annoskokoja voi opetella vaikka kuvien avulla, ja useimmiten hämmästyttää se miten määrällisesti paljon tavallista terveellistä ruokaa voi syödä ilman lihomisen pelkoa. Just pätkäpaastoilu tai pitkät ateriavälit toipumisvaiheessa voi altistaa ahmimiselle ja liian vähäiselle syömiselle. Tärkeää myös se, että syöminen eri tilanteissa normalisoituu eli hyvä jos voisi välillä syödä myös muiden seurassa. Tsemppiä!
Tiheä ateriaväli yhdistettynä pieniin annoksiin on hyvä resepti esimerkiksi diabeetikoille ja painoa pudottaville. Viimeksi mainittu siksi, että kun syö tiheästi - mutta vähän - torjuu nälän tunnetta ja verensokerin romahtamista ja sitä kautta vähentää mässäilyn riskiä.
Ei se muillekaan huono rytmi ole, vaikka osa meistä onkin esimerkiksi työn takia opetellut sietämään toisenlaista ateriointirytmiä.
Usein kuulee väitettävän, että "luolamiehetkään eivät syöneet kuin harvoin ja epäsäännöllisesti, kun saivat saalista". Todellisuudessa se nimenomaan ei ole noin. Luolamiesten ravinnosta liha ja kala muodostivat vain osan, iso osa oli juuria, kasveja, marjoja, pähkinöitä ja hedelmiä. Ja ne syötiin usein pian löytämisen yhteydessä eli sellaista pientä napostelua saattoi olla pitkin päivää. Tietysti tuo vaihteli aika lailla, ja epäsäännöllisyys ja epävarmuus oli metsästäjäkeräilijöillä ravinnonsaannissa suurta.
Mutta siis se, mikä sinulle toimii on osin yksilöllistä. Osin ei ole! Aamulla olisi hyvä nostaa verensokeria jollain. Jos et saa syötyä heti aamupalaa, syö vasta vaikka tunnin päästä. Mutta älä odota lounaaseen, koska tuolla metodilla verensokerisi yön jälkeen on todella matala aamulla ja se leikkaa työ/opiskelutehoasi! Ja lisää helposti annoskokoa lounaalla.
Kulutuksesi riippuu monesta asiasta, painosta ja fyysisen rasituksen määrästä. Esimerkiksi sykemittareissa on yleensä kalorinkulutusmittari, se on hyvä toiminto. Itse olen ylipainoinen, istumatyötä tekevä nainen, ja minulla on kotitöiden ja liikunnan ansiosta silti kulutus noin 2100 kaloria päivässä. Nyt laihduttaessa tähtään noin 1400 kaloriin. Kun sen jakaa päivälle kolmeen ateriaan - se toimii minulla, en tule syöneeksi minäkään ihan suositusten mukaista ateriamäärää, aamupalalle tulee noin 300 kaloria, päivälliselle noin 700 ja illalla syön noin. 400.
Suositusten mukaan iltasyöminen on painonhallinnalle vähän epäsuotuisaa, koska illalla aineenvaihdunta hidastuu. Mutta olen tuolla reseptillä kyllä jo laihduttanut 10 kg, joten koska nälkäisenä en saa illalla unta, taidan silti pysyä tuossa.
Eli tietyt jutut ovat aika yleispäteviä, mutta yksilöllinen tarve ja elinolot johtavat siihen, että kaikki me teemme jonkin sortin kompromisseja. En ottaisi niistä painetta, jos olo on hyvä ja homma toimii.
Aamiaisen syömisen opettelun voi aloittaa pienin askelin. Ensin vähän jotain sellaista mistä tykkäät yleensä muutenkin. Esim raikas marjasmoothie. Sitten kun olet tottunut aamuisin syömään jotain, lisäät aamiaista vähitellen täysipainoisemmaksi eli jotain proteiinilähdettä (maitoa, jogurttia, juustoa, leikkelettä, kananmunaa tms), ja hiilihydraattia eli leipää, puuroa, mysliä, marjoja, hedelmiä tai kasviksia. Ja rasvana hyvää kasvipohjaista rasvaa esim margariini leivän päälle, pähkinöitä, siemeniä tai avokadoa. Eikä kaikkea tietenkään tarvii olla joka aamisella, mut about näistä aineksista vaihdellen hyvä tulee!
Minkä tyyppistä syömishäiriötä oireilet, bulimia, anoreksia, ortoreksia vai jotain muuta?
No aivan varmasti tämä on yksilökohtainen, geeneistä riippuva asia. Minulle sopii selvästi pätkäpaasto ja pari ateriaa päivässä. Mutta en väitä, että kaikki ovat samanlaisia.