Kuinka helposti syyhy oikeasti tarttuu?
Veljellä perheineen ollut kutiavaa ihottumaa pari viikkoa, jonka aikana kahvitelleet meillä useampia kertoja. Pitivät atopiana, mutta ilmeisesti onkin sitten syyhy kun lääkärissä kävivät juuri. Ahdistaa! Ei olla nukuttu sumpussa, halailtu, pöydän ääressä istuskeltu lähinnä ja sohvalla möllötetty ja lapset keskenään leikkineet. Odotellaankos tässä nyt koska meillä alkaa kutista? Sohvakalusteet viskasin jo parvekkeelle, en oikeen nyt keksi muuta mitä voisin tehdä tässä kun useamman kerran tässä jo olleet oireisena.
Kuinka nopeasti teillä on ilmennyt mahdollinen tartunta? Pitääkö tässä nyt vaan odotella? Olen itse töissä päiväkodissa ja omat muksut hoidossa joka päivä, että hauska jos olis sinnekin sit kulkeutunut helkkari sentään..
Kommentit (15)
Ei tartu ainakaan isommilla lapsilla helposti. Teinillä oli pitkään, ennen kuin tajuttiin, monta kk. Muille ei tarttunut. Hankala ne oli saada pois. Ja kalliiksi tuli, kun kaikki tietenkin hoidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartu ainakaan isommilla lapsilla helposti. Teinillä oli pitkään, ennen kuin tajuttiin, monta kk. Muille ei tarttunut. Hankala ne oli saada pois. Ja kalliiksi tuli, kun kaikki tietenkin hoidettiin.
Okei, toivoa siis on. :D Lapset ovat alle kouluikäisiä, leikkinsä eivät kuitenkaan mitään erityisen fyysisiä siis keskenään.. mutta tietysti sitä kädestä käteen kontaktia ollut. Eipä kyllä huvittaisi noin kallista hoitoa aloitella, luoja että ärsyttää koko homma.
Ap
Kokemuksia kaipaan, t hysteerinen ap
Eikö täällä kenelläkään ole mukana kokemuksia tästä ilmeisesti hyvin yleisestä vitsauksesta? 🤔
Meillä ei ainakaan tarttunut, minulla oli syyhy, eikä lapset sitä saaneet. Molemmat olivat alle kouluikäisiä siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan tarttunut, minulla oli syyhy, eikä lapset sitä saaneet. Molemmat olivat alle kouluikäisiä siihen aikaan.
Okei, toivottavasti täälläkin säilytään ilman tartuntaa! Ilmeisesti oireilu alkanut noilla yhden yökyläilyn jälkeen, siellä asukkaalla ollut samanlaista oirehdintaa kun pohtivat mistä tullut. Ettei mitään viikkojen odottelua ollut heillä oireidensa kanssa, ehkä pari pvä..
Ap
Ei se helposti tartu, pitää olla pitkään samassa tilassa lähikontaktissa useasti. Mutta kun se tarttuu ja pääsevät lisääntymään, on kutina kehossa sietämätön. Eivät kovin pitkään elä kehon ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita?
Kenellä? Veljen perheellä todella kutiavaa punaista näppyä, eka ollut lapsilla ja sitten vanhemmille ilmestynyt samanlaista. Erityisesti ranteissa ja sormissa, käsitaipeissa, pakaroissa, moni paikka kutissut vietävästi. Ovat siis atoopikkoja ja vastaavanlaista ollut varsinkin talvisin, mut nyt kutinaan ei auttanut mikään ja lääkäri totesi sitten syyhyksi. Meillä kenelläkään ei ole ollut mitään, ainakaan vielä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se helposti tartu, pitää olla pitkään samassa tilassa lähikontaktissa useasti. Mutta kun se tarttuu ja pääsevät lisääntymään, on kutina kehossa sietämätön. Eivät kovin pitkään elä kehon ulkopuolella.
Mietin vain tuota lähikontaktia, kuitenkin useampana päivänä istuttu vieri vieressä sohvalla ja lapset aikuisten sylissä käyneet jne leikkineet keskenään ja veikan ipanat raapineet itseään samalla, itse olen nukahtanut toisinaan tuohon sohvalle kaikenpäälle.. Enemmän ihmettelen, jos tältä vältytään. 🤔 Itse nyt kutisen myötätuntokutinaa pelkästä ajatuksesta etten luota siihen, mutta muksusta kyllä sitten huomaa jos on iskenyt..
Ap
Syyhy voi olla lapsilla ja vammaisille tai sairailla iholla niin että hirveästi kutittaa tekee mieli raapia.Potilaita on tosi vaikea hoitaa ja huomata tämä kun lääkkeet diabetes ihottumat aiheuttaa kutinaa ja raapimista sekä satiaiset alapäässä. Päiväkodeissa on aina ollut epidemioita samoin vammaisten laitoksissa.Punkki voi kutittaa ihan hirveästi vyötäröllä ja jaloissa.Sormien väleissä.Sormien välissä voi nähdä niiden käytäviä iholla.Kynsiharja on hyvä ostos.Täs on yksi syy miksi kaikki laitos lakanat pitää pestä 70-90 astetta. Mökillä voi keittää alusvaatteet ja lakanat jos on metallisia pesuvateja.On olemassa nokkos ihottuma eikä se ole syyhyä.Satiaiset erottaa taas karvoituksesta suurennuslasilla litteitä ruskeita ötököitä.Nekin kuhisee hirveesti kokoajan pitää rapsuttaa karvoitusta.Apteekista saa jotain tuhoaineita niihin.Lapsilla on myös täitä samoin on vammaisille koska he eivät pääse pesulle muuta kuin autettuna.
Lemmikkieläimille on omat desinfiointi lääkkeet ja satiaslääke.
Ylös!