Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka tiedätte kilpirauhasarvoista!

Vierailija
15.03.2021 |

Minulla tällä hetkellä T4V 10.9. TSH alle 1. Viime kesänä T4V yli 12, mutta TSH melkein 3. Mistä voi kertoa se, että samalla kun Tsh laskee (eikö tämä ole) myös T4V laskee?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vastaa, niin mistä voit tietää, että kyseinen henkilö tietää mistä puhuu? Ihan yhtä hyvin voi olla joku av-trolli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen hoito sinulla on? Thyroxin?

Vierailija
4/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri nuo arvot kun oli struuma (leikattiin) mutta sen jälkeenkin pitkään, eikä sitä ole pidetty minään. En voinut hyvin tai edes kohtalaisesti noilla arvoilla, mutta se riippuu kai henkilöstä.

Olen lukenut että jos molemmat on matalia kyseessä voi olla sentraalinen eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, mutta sellaisen olemassaoloa ei kai lääketieteessä tunnusteta, ainakaan helpolla, ainakaan Suomessa. Jos joku tietää paremmin kertokoon.

Voi olla että yksityislääkäri olisi voinut määrätä kilpirauhaslääkkeen kokeeksi, terveysasemalla ei tule kyseeseen.

Vierailija
5/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli juuri nuo arvot kun oli struuma (leikattiin) mutta sen jälkeenkin pitkään, eikä sitä ole pidetty minään. En voinut hyvin tai edes kohtalaisesti noilla arvoilla, mutta se riippuu kai henkilöstä.

Olen lukenut että jos molemmat on matalia kyseessä voi olla sentraalinen eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, mutta sellaisen olemassaoloa ei kai lääketieteessä tunnusteta, ainakaan helpolla, ainakaan Suomessa. Jos joku tietää paremmin kertokoon.

Voi olla että yksityislääkäri olisi voinut määrätä kilpirauhaslääkkeen kokeeksi, terveysasemalla ei tule kyseeseen.

Kyllä aivolisäkeperäinen vajaatoiminta tunnistetaan ja on ihan olemassa. Julkisen puolen endokrinologi kertoi tästä ainakin minulle. Itselläni on siis toinen aivolisäkesairaus sekä kilpirauhasen vajaatoiminta ja hän halusi selventää, että kohdallani ei ole kyseessä tuo aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.

Vierailija
6/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen hoito sinulla on? Thyroxin?

Ei ole minkäänlaista lääkitystä. Seurataan, seurataan.

Vierailija
7/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aivolisäkeperäinen vajaatoiminta tunnistetaan ja on ihan olemassa. Julkisen puolen endokrinologi kertoi tästä ainakin minulle. Itselläni on siis toinen aivolisäkesairaus sekä kilpirauhasen vajaatoiminta ja hän halusi selventää, että kohdallani ei ole kyseessä tuo aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.

No ehkä silloin tunnustetaan jos on kasvain päässä ja jos syynä on se. Olisin halunnut että kohdallani olisi selvitetty, mutta ei. 

Vierailija
8/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan ovat ihan ok arvot, ei tarvitse tehdä mitään. Minulla on ollut T4V 10, jotain ja TSH 1-2 välillä.

Vierailija
9/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan ovat ihan ok arvot, ei tarvitse tehdä mitään. Minulla on ollut T4V 10, jotain ja TSH 1-2 välillä.

Nelonen jatkaa: Voiko arvoista suoraan sanoa, eikö riipu myös henkilöstä/voinnista. T4V:tä koskeva suosituskin kai on, että se olisi korkeampi. 

Vierailija
10/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Tarkoittaako tuo aivolisäkeperäinen oikeasti kasvainta päässä? Hyvälaatuinen? Nämä arvot siis laskee koko ajan, joka on aika ristiriitaista. T3v on normaali , samoin vasta-aineet.

Vierailija
11/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä. Tarkoittaako tuo aivolisäkeperäinen oikeasti kasvainta päässä? Hyvälaatuinen?.

Ei.

Vierailija
12/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen T4v ei ole "ihan ok" vaan se on nippa nappa viitteissä tai vähän sen alle, riippuu laboratoriosta. Saakelin huono siis.

Ja jos Ap:llä on pahasti oireita, niin "ei tarvitse tehdä mitään" ei lohduta vähääkään.

Vierailija
13/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen T4v ei ole "ihan ok" vaan se on nippa nappa viitteissä tai vähän sen alle, riippuu laboratoriosta. Saakelin huono siis.

Ja jos Ap:llä on pahasti oireita, niin "ei tarvitse tehdä mitään" ei lohduta vähääkään.

Oireisiin vaikea vastata, koska olen ollut aina väsynyt. Viime aikoina kuvioihin on tullut painonnousu ilman ruokamuutoksia, vilunväreet ja jatkuva palelu.

Vierailija
14/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset varatkaa kunnon lääkäri ja mittauttakaa kaikki kilppariarvonne T4 ja T3 ym.ja ferritiini arvonne; raudanpuutteessa samat oireet kuin kilpir.vajaatoiminnassa; jos rauta arvonne ovat huonot, kilpirauhanen ei toimi niinkuin pitäisi, vaikka kuinka syöt Thyroxinia.

Vierailija
15/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä. Tarkoittaako tuo aivolisäkeperäinen oikeasti kasvainta päässä? Hyvälaatuinen? Nämä arvot siis laskee koko ajan, joka on aika ristiriitaista. T3v on normaali , samoin vasta-aineet.

Ehkä joku isku päähän voi aiheuttaa vammoja aivolisäkkeessä, ei pelkästään kasvain. Aivolisäke tuottaa myös sukupuolihormoneja, joiden eritys vähenee iän myötä.

Vierailija
16/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua ihan mittauspäivästä.

Vierailija
17/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvot ovat kahdesti muutaman kk sisällä normaalit eli viiterajojen sisällä eikä vasta-aineita ole eikä muita autoimmuunisairauksia kuten keliakia tai ykköstyypin diabetes, ei kilpirauhasarvoja enää tarvitse katsoa, ellei sitten vuosien päästä jos selvästi uutta aihetta on.

Normaali arvo on normaaliarvo vaikka olisi siellä normaalin viitevälin alakolmanneksessa. Yksittäisen ihmisen T4V ei vaihtele koko viitevälillä vaan esim. 9-11 tai 18-20.

Vierailija
18/18 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos arvot ovat kahdesti muutaman kk sisällä normaalit eli viiterajojen sisällä eikä vasta-aineita ole eikä muita autoimmuunisairauksia kuten keliakia tai ykköstyypin diabetes, ei kilpirauhasarvoja enää tarvitse katsoa, ellei sitten vuosien päästä jos selvästi uutta aihetta on.

Normaali arvo on normaaliarvo vaikka olisi siellä normaalin viitevälin alakolmanneksessa. Yksittäisen ihmisen T4V ei vaihtele koko viitevälillä vaan esim. 9-11 tai 18-20.

Viitearvo on silti vain viite. Eihän se niin mene, että jos viite on 11 niin 10,9 on sairas ja 11,1 terve. Ja tuossa edellä Ap kertoo, että vajaatoimintaan sopivia oireita on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi