Pääseekö Prismaan hyllyttäjäksi ilman kaupanalan koulutusta?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Onpas tyhmiä vastauksia. Pääkaupunkiseudulla ainakin vuokrafirman kautta pääsee helposti. Oma firmakin hakenut tässä keväällä uusia työntekijöitä, vaikka noita vuoroja ei ole vanhoillekaan juuri tarjolla. Itse ollut kaksi vuotta keikkalaisena prismoissa ja s-marketeissa, ilman koulutusta (opiskelen nyt yliopistossa aivan jotain muuta). Ennen ensimmäistä työvuoroa 4h hyllyttäjäkoulutus, jonka jälkeen suoraan töihin johonkin paikkaan. Rankkaa on, jos ei omaa edes kohtuullista fyysistä kuntoa (jota ei itsellä ole). Itse ei mitään pysty tekemään työpäivän jälkeen kun pääsee kotiin. Käypä kuntosaliharjoittelusta (ellei hyllyttele vaan mausteita tai lastenruokia koko päivää) ja uni tulee työpäivän jälkeen helposti...
Terkkuja täältä sisemmältä suomesta. Ei todellakaan helposti pääse, ei edes vuokrafirmoille. Työttömiä paljon. Amk-koulutuksella hyvällä säkällä pääsee muutaman viikkotunnin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä hyllyttämässä, hullun hommaa. Päätin, että teen jatkossa kassavuoroja samalla palkalla ilman huhkimista:)
Mulla kaupallinen koulutus, mutta kojeile vuokrafirmoja niiden kautta voi päästä.
Onpas sinulla ruusuinen kuva kassalla olosta. Se on yllättävän rankkaa hommaa, etenkin nyt kun hyvin monet yksittäiset asiakkaat ostavat täysiä kärryllisiä ruokaa ja muuta tavaraa. 5-9 tunnin "piippausvuoron" jälkeen tietää tehneensä. Sitten on vielä juhlapyhiä edeltävät ruuhkat, etunenässä joulu ja juhannus..
Siis mikä työssä on rankkaa? Kysyn tätä itse myös kaupankassana, ainut mikä työvuorojen jälkeen on hajalla on oma mielenterveys. Harvoin tarvitsee mitään painavampaa käännellä tai nostella, meillä 3D-skanneri niin lukee viivakoodin lähes joka puolelta. Paljon mieluummin olen osastolla hyllyttämässä, aika menee huomattavasti nopeammin ja asiakaskontaktikin vähäisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä koko hyllytystouhussa on? Miksei voi tehdä niin kuin Lidlissä, että laitetaan vaan laatikko hyllyyn?
A. Itsekseenkö se sinne leijuu?
B. Lidl ei ole kauppa, se on ostoskokemussimulaattori
Lidlissä esim. jos pitää saada 100 vauvanruokapurkkia hyllyyn, niin nostetaan vaan se yksi pahvilaatikko hyllyyn missä ne purkit ovat. Ei siis tarvitse laittaa kaikkia 100 purkkia yksitellen ja vielä järjestellä niitä purkkeja päivämäärän mukaan.
Muutenkin Lidlissä on paljon fiksumpaa toimintaa kuin Prismassa, esim. hedelmiä ei asiakkaiden tarvitse punnita itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismathan ovat palkanneet jopa kehitysvammaisia joten rima on tuskin kovin korkealla.
Hyllytyksestä nyt luulisi selviytyvän päiväkoti-ikäisen lapsenkin. Ihme jos siihen koulutusta vaaditaan.
Jopa niilo22 Lempäälästä selvisi hyllytyshommissa joten eiköhän noihin hommiin pääse kuka tahansa ilman mitään koulutuksia.
Työnhaussa ei enää ikiaikoihin ole ollut kyse siitä, että kuka selviää työtehtävistä ja kuka ei. Tämän päivän työnantajat haluavat statusta, eli esim. täysin aukottoman CV:n ja loistavan supliikin haastattelussa. Ja mikäpäs siinä on halutessa, kun jokaisen hyllyttäjän sijaisen nollatuntisopimukseenkin on satoja hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismathan ovat palkanneet jopa kehitysvammaisia joten rima on tuskin kovin korkealla.
Hyllytyksestä nyt luulisi selviytyvän päiväkoti-ikäisen lapsenkin. Ihme jos siihen koulutusta vaaditaan.
Jopa niilo22 Lempäälästä selvisi hyllytyshommissa joten eiköhän noihin hommiin pääse kuka tahansa ilman mitään koulutuksia.
Niilo22 oli noin kolme kuukautta hyllyttäjänä muutama tuntia päivässä. Tämä kaikki oli siis osa työkkärin määräämää ammatillista kuntoutusselvitystä. Helpotettua työtä toisin sanoen.
Harjoitteluun pääsi ainakin ihan hyvin. Opiskelin lyhyen kurssin tuota alaa työkkärin kautta. Olin ansiosidonnaisella, siihen päälle vielä se 9e päivä, joten 6h vuoroissa jäi tavallaan tuntipalkaksi 15e. Eli jopa paremmin kuin ne ketkä oikeasti palkkaa tuolla sai. Lyhyeksi jäi vaan tuo homma, kun sainkin taas oman alan töitä. Siellä kuitenkin lähes tuplasti enemmän tienaa.
En usko, että ilman mitään kaupan alan kokemusta pääsee Prisman omaksi työntekijäksi. Niillä pyörii vuokrafirmojen kautta paljon työntekijöitä "omassa poolissa" ja ilman, joista sitten voi palkata tutun työntekijän, jolla on jo kertynyt kokemusta siinä kaupassa.
Vuokrafirmoille voi taas päästä, jos on auto ja on valmis tekeen joustavasti eri puolille vuoroja. Tai on jo jotain asiakaspalvelu kokemusta.
Suomalaisena en päässyt. Nehän palkkaa näitä muualta tulleita.
A. Itsekseenkö se sinne leijuu?
B. Lidl ei ole kauppa, se on ostoskokemussimulaattori