Miten saisi 13v pojan vähän aktiivisemmaksi?
Koulussa on hyvä ja mstkat menee joko kävellen tsi buddills yhteen suuntaan n. 2km
Koulun ulkopuolella näkee kavereita tosi harvoin, ne on niitä samoja ketä näkee koulussakin. Tai oikeastaan vapaa-ajalla näkee yhtä koulukaveria, muut on enemmän sellaisia ketkä on koulusda kavereota.
Hän ei halua harrastaa mitään, ja kotiin ei halua kavereita pyytää, koska mieltää sen jotenki omaksi tilaksi, mihin ei halua kavereita.
Pelaa välillä vähän liikaa, mutta osaa lopettaa kun pyydän.
Hengaa välillä pikkusisarten kanssa sisällä ja ulkona.
Olen lähinnä siitä huolestunut, että kun ensi syksynä menee yläasteelle ja porukka vähän vaihtuu, että odaako pitää kaverisuhteita yllä, ettei jäisi yksin.
Vaikkakin viihtyy myös yksinään, mutta sitä on vaikea ymmärtää.
Siis se on hyvä että osaa olla myls itsekseen.
Mutta miten vsnhempana voisi häntä tukea ja tsempata. Olen puhunut siittä miteän tärkeää on pitää kaverisuhteista huolta
Kommentit (18)
Meidän saman ikäinen on ihan samanlainen. Ei kaikkien tarvitse olla sosiaalisia. On ihan Ok haluta olla yksin.
Vaihdat netin salasanan päivittäin. Saa salasanan vasta kun on tehnyt x.
Anna remmin laulaa, kohta se on sinua isompi ja hakkaa sun.
Yläasteelle meno voi olla onnekaskin juttu tuossa tilanteessa jos kaveripiirit vaihtuu. Tärkeää on vain luoda ainakin muutama hyvä kestävä kaverisuhde siellä heti alussa, ettei jää ulkopuolelle, joten vähän vaivaa se vaatii kyllä.
Nykyäänhän kyllä monet nuoret pelaa netissä keskenään kavereiden kanssa, joten heidän silmissään se lasketaan monesti "kavereiden näkemiseksi" vaikka ei siis fyysisesti ollakaan samassa tilassa. Tiedätkö pelaako hän oman paikkakunnan kavereiden kanssa, vai vain tuntemattomien kanssa?
Oletko muuten yksinhuoltaja? Kuulostaa siltä, että poika tarvitsee vähän miehenmallia elämään, esim. rohkaisua jonkinlaiseen fyysiseen harrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän saman ikäinen on ihan samanlainen. Ei kaikkien tarvitse olla sosiaalisia. On ihan Ok haluta olla yksin.
Tuossa vaiheessa se voi tuntua siltä, mutta jos aikuisiässä ei opi tarvittavia sosiaalisia taitoja niin on altavastaajan asemassa yhteiskunnassa. Tämä on fakta. On edukkaampaa lapselle jos hän tiedostaa tämän jo nuorena, ettei tarvitse sitten aikuisena olla niin vaikeassa asemassa. Poikkeuksena tietysti jos on jo päättänyt vaikkapa koodariksi ruveta ja lahjoja löytyy siihen hommaan.
Ennen ne kaverisuhteet luotiin ihan itse sekä harrastukset nykyisin pennut pitää ihan kaikkeen muka ohjata. Se nyt on vaan faktaa että valtavirta pojista alkaa jo olemaan noita hikkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on vaan faktaa että valtavirta pojista alkaa jo olemaan noita hikkyjä.
Juu onhan se kehitys ollut hurjaa viimeisen 15 vuoden aikana, kun kotona koneen äärellä kyhjöttämisestä tuli valtavirtajuttu ja täysin hyväksyttyä nuorten keskuudessa.
Itse olen 35v ja muistan vielä kun 15-vuotiaana minua kutsuttiin pikkuveljen taholta nörtiksi kun pelasin. Naurattaa melkein kun nyt sitä miettii, 99% nuorista on nykyään samanlaisia ja vielä enemmän sanoisin.
Onneksi itse aikuisena tajusin rajoittaa ja kiinnostuin myös esim kamppailulajeista. Näyttää siltä että monelle tuo ei toteudu ja sosiaalinen elämä jää täysin vajaaksi. Kyllähän se katukuvassakin näkyy kun nuoret on ihan lukossa jos heille joku naapuri vaikka moikkaa tai juttelee.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ne kaverisuhteet luotiin ihan itse sekä harrastukset nykyisin pennut pitää ihan kaikkeen muka ohjata. Se nyt on vaan faktaa että valtavirta pojista alkaa jo olemaan noita hikkyjä.
Mun mielestä kaksi asiaa tuo tosi isoja eroja siihen miten ennen oli:
1) tietty toi netissä roikkuminen jne.
2) kuulokkeiden käyttö joka paikassa. Jos kattoo katukuvaa pk-seudulla, niin tosi iso osa nuorista/ihmisistä ylipäänsä kävelee jatkuvasti kuulokkeet päässä ja sulkee muun maailman pois. Ollaan ihan omassa "turvallisessa" kuplassa eikä tarvi sitä vähääkään ottaa kontaktia kanssaihmisiin mitä ennen. Ihan kuin jotain unissakävelijöitä.
Olen aloittaja
Anteeksi teksti oli sekava. Lapsi on kokeillut eeilaisia harrastuksia mutta nyt ei enää halua ei tykkää isoista porukoista. Monesti kyselee miksi me ei tehdä mitään kaikki muutkin tekee ja käy kaikkislla. Olen kysynyt mitä haluaisi tehdä. Nyt toki vaikeaa oikeasti tehdä muuta kuin ulkoilla.
Mutta ei se oikein osaa kertoa mitä ne muut sitten tekee.
Minun viekkaus on se, että muut näkee kavereita ja käy esim. Mummoloissa yms. Meillä ei asu ketään sukulaisia lähellä.
Poika pelas koulukavereiden ja myös muiden kans netisdä
Tekeekö poikasi kotitöitä?
Oman huoneen siivous, pyykit, tiskit jne.
Ehdotan seuraavan hallituksen asiaksi hootaa ”vanhemmuuskortti”, jota ilman ei ei saa hankkia lapsia..
”pelaa liikaa ja ei kuuntele” - no, mitä jos katkaisisit yhteydet?
Voisi kuvitella että muut vaikka käyvät jollain retkillä (ei mitään ihmeellistä mutta vaikka jossain luontokohteessa tai museossa ja matkalla syödään eväät tai pysähdytään jossain), laskettelemassa tai kokeilemassa jotain lajia yhdessä, joku hotelliyö tai kylpylä tai mökkikeikka (vuokraus jos ei omaa), ehkä on jotakin kaveriperheitä joiden kanssa nähdään. Jos ei olisi tätä pandemiaa niin vaikka elokuvissa olisi ehkä tuon ikäisenä kiva käydä vaikka kerran, pari vuodessa. Voisiko joskus tehdä jotain yhdessä pojan kanssa ilman että pienemmät sisarukset ovat mukana? Käydä vaikka keilaamassa. Kokeilemassa jousiammuntaa. Islanninhevosilla vaelluksella. Luistelemassa. Kalastamassa tai pilkillä. Tai joku luova harrastus, kitaransoitto vaikka rai joku digitaalinen juttu. Ei lapsi välttämättä tiedä mitä mahdollisuuksia on omalla paikkakunnalla tai mihin perheellä on varaa. Siksi voisitte vaikka yhdessä katsoa mitä kursseja joku kansalaisopisto tai vastaava alueella järjestää. Sieltä voi löytyä joku yllättävä kiinnostus, vaikka japanin kieli tai sarjakuvien piirtely, jota voisi köydä yhden lukukauden verran testaamassa.
Itse en kehdannut tuoda kavereita kotiin vanhempieni takia(tappelivat turhista asioista ja muutaman kerran vain tarvi huutaa kavereiden kylässä ollessa et päätin ettei enää). Eihän teillä ole käytöksessä jotain minkä takia lapsi ei halua kavereita sinne?
Järkkää sille kontakteja tyttöjen kanssa. Alkaa kohta kiinnostaa treenata.
Vähän oikolukua kaipaisi kyllä.