Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takuuvuokran palautus

Vierailija
14.03.2021 |

Hei!
Kuinka pian olette yleensä saaneet takuuvuokran takaisin muutettuanne pois asunnosta? Mun vuokranantaja oli sellainen vuokrataloyhtiö (vai miksi niitä sanotaan?). Takuuvuokrasta oli puhetta jo silloin vuokrasopimusta irtisanoessani ja siinä lomakkeessa kysyttiin myös tilinumero palautusta varten.
Entä miten siitä ilmoitetaan, jos takuuvuokraa ei jostain syystä palautetakaan? En tiedä, mistä syystä sen voisi pidättää, koska mielestäni ainoa kuluminen, mitä 10 vuoden asumiseni aikana oli tullut lisää, on jäljet sängyn ja sohvan kohdalla seinässä/tapetissa. Ei tullut mieleen, että sellaisia voi jäädä, kun en ollut ikinä ennen asunut missään asunnossa niin pitkään. Muuten kuitenkin jätin asunnon lähtiessä siistimpään kuntoon, kuin mitä se oli sisään muuttaessani, koska silloin ei ollut puhdistettu esim. lattioita, ikkunoita, ovia, kylpyammetta...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä vuokranantajaan ja kysy siltä.

Vierailija
2/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos takuuvuokrasta halutaan jotain ottaa, siitä on ilmoitettava etukäteen kirjaimellisesti.

Koskeeko takuuvuokra vain vuokria, vain asuntoa yleisesti ottaen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juttelitte takuuvuokrasta, kun irtisanoit sopimuksen?

Vierailija
4/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoit, että takuuvuokrasta oli puhetta.

Onko sinulla jäänyt vesilaskun tasausmaksuja tms. hoitamatta?

Vierailija
5/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus löytyi muutamassa sekunnissa käyttämällä hakusanana ihan takuuvuokra. Jään seuraamaan kauanko ap tapa vie aikaa.

Vierailija
6/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vieläkään vapauttanut tiliä, vaikka muutosta jo muutama vuosi. Ei edes ilmoittanut mitään, jouduin itse kyselemään. 

Vierailija
7/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleista asumisen jäljistä ei voi veloittaa. Todennäköisesti asiaa ei vain ole ehditty vielä hoitaa, postilla kestää tms.

Vierailija
8/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin sisältyy normaalisti pitkä määräaikaisuus.

Päättyikö asuminen määräajan jälkeen? 

Vierailija
9/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni viittä vaille 2 viikkoa, vaikka lopputarkastus tehtiin heti vuokrasopimuksen päättymistä seuraavana päivänä, jolloin kysyivät myös palautusta varten tilinumeron, koska kämppä oli meidänkin jäljiltä paremmassa kunnossa kuin sinne muuttaessa. Oletin, että tulisi samalla viikolla, mutta ei tullut, joten kyselin että onkos milloin maksussa. Sanoivat, että maanantaina laitetaan maksuun. Tuli seuraavan viikon keskiviikko, oma tili tyhjänä koska olin tehnyt etukäteen ostoksia "vakuusrahalla" olettaen, että se on sieltä tulossa, mutta ei ollut laitettukaan maksuun. Hätyyttelin taas, että missä viipyy ja sitten vasta torstaina, eli viittä vaille 2 viikkoa myöhemmin, oli tilillä. Oli laitettu maksuun vasta toisen kysymisen aikaan. Oli kiva elää viikko 30 eurolla niitä rahoja odotellessa, kun 300 euron muuttolasku hiillosti niskassa.

En tiedä mitä pihtasivat, koska kämppä oli tosiaan ihan priimakunnossa. Edellisen asukkaan jäljiltä oli pitänyt itse aikoinaan pestä uuni uudestaan, saunaa ja lattiakaivoa ym. mikä ei näy päällepäin, mutta pitäisi siivota. Itse siivottiin nämä kaikki ja siirrettiin myös uuni paikaltaan, että pestiin sen takaakin, mitä sitäkään ei edelliset asukkaat olleet tehneet. Silti kesti rahojen saamisessa, mutta sentään tulivat ennen sen muuttolaskun eräpäivää.

En tiedä suunnittelivatko pidättävänsä vesilaskun vakuudesta, mutta minusta kun se ei mene niin vaan se lasku laitetaan sitten uudelle asunnolle, kun on lukemat otettu. Toivon mukaan myös lasku on vain siihen saakka, että muutettiin, eivätkä maksata ylimääräistä. Jo muuttofirmalla meinasivat kustannuttaa räystään maalausta ym. vastaavaa, vaikka muuttofirma ei varmasti niitä "vahinkoja" ollut aiheuttanut, mistä naapurit nalkuttivat.

Vierailija
10/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta muutostani tuli viime viikolla 3 viikkoa ja uusi asukas on ollut kämpässä 1.3. alkaen, mutta takuuvuokratilin vapauttavaa pankin paperia ei ole vielä kuulunut. Ensi viikolla laitan viestiä, että mikä kestää.

Olen asunut Ilmarisella parissa eri vuokrakämpässä ja niissäkin jouduin kyselemään takuuvuokrien perään, kun ei kuukaudenkaan kuluttua muutosta ollut palautettu. Oman kokemukseni mukaan yritykset (vakuutusyhtiöt tms.) palauttavat hitaammin ja usein vasta peräänkyselemisen jälkeen, mikä on todella raivostuttavaa. Mullakin on tuosta edellisestä vakuutta melkein pari tonnia, niin mieluusti käyttäisin sen kyllä uuden kodin hankintoihin jo.

Siitä ei muuten ole mitään lakipykälää tms., kuten joku tuolla näsäviisasteli, että Google kertoo. Ilmaisu on kai "kohtuullisen ajan sisällä", mutta mikä nyt sitten kenellekin on kohtuullista.

Vierailija
11/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä juttelitte takuuvuokrasta, kun irtisanoit sopimuksen?

Siitä vain, että olin silloin aikoinaan maksanut takuuvuokran ja paljonko se oli. (Ilmeisesti kaikkien ei  ole tarvinnut maksaa.) Ja sitten pyysi ilmoittamaan tilinumeron palautusta varten siinä lomakkeessa. 

Vierailija
12/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo päivässä irtoa vuokranantajankaan käyttöön, joten kyllä siinä muutama päivä menee vähintään. Ei se hoputtelemslla yhtään nopeammin pankissa tapahdu.

Vierailija
13/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Hyvä tietää, että voi mennä useampikin viikko, niin odottelen vielä rauhassa ennen kuin alan kysellä vuokranantajalta. 

Yritin tosiaan googlata, jos löytäisin jotain tietoa, onko joku määräaika, missä ajassa täytyy palauttaa, niin ainoa mitä löytyi, oli  tuo "kohtuullisen ajan sisällä". 

Edellisistä kahdesta asunnosta mulle palautui takuuvuokra viikossa, mutta tästä viimeisimmästä muutosta on nyt reilu 2 viikkoa, eikä ole kuulunut vuokranantajasta mitään.

Ja sitten vielä, kun vuokranantajan toimistolle ei saanut koronatilanteen takia mennä edes palauttamaan avaimia, vaan ne piti jättää asuntoon sisälle, niin alkoi nyt tuntua jotenkin oudolta tämä asioiden hoitaminen. :D

Vierailija
14/14 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutama asunto vuokralla, ja me odotetaan ensin veden ja sähkön tasauslaskut isännöitsijän toimistolta, niissä välillä kestää. Sinänsä ihan hyvä, koska kerran veden tasauslasku oli melkein 600€ ja mehän se oltaisi jouduttu omasta pussista maksamaan jos vuokralainen ei olisi suostunut sitä maksamaan.